Aetas, 2004 (19. évfolyam)

1. szám - FIGYELŐ - Egy kitalált tárgy megtisztítása (Szekeres András [szerk.]: A történész szerszámosládája. A jelenkori történeti gondolkodás néhány aspektusa. Atelier Füzetek 4. Budapest, L’Harmattan Kiadó, 2002.) Kisantal Tamás

fajta pozitivista, „történelem felülnézet­ben"-szemléletmód továbböröklődéseként került gyanúba. Ezért a szerző - hogy az esem­ény fogalmát megfelelően definiálja -a filozófia felé fordul. A cselekvéselméletek (konkrétan Davidson és Ricoeur egyes tézi­sei) segítségével egy olyan eseményfogalom meghatározását tűzi ki célul, melyben nem az egyediség, hanem az interszubjektivitás, a közösség általi konstruktív jelentésadás válik az esemény lényegévé, s a történeti vizsgálat tárgyává. Szeberényi Gábor három elméleti csomópont mentén vizsgálja meg a fogalmat. Egyrészt az esemény időbeliségét, másrészt esemény és struktúra kapcsolatát, harmadrészt pedig az esemény és az elbe­szélés összefüggését tekinti át. Ez utóbbi szakaszban (mely a tanulmány leghosszabb része) Szeberényi elsősorban az angolszász történetelmélet felől vizsgálja az eseményt mint a történészi narratívum elemét. Itt némiképp ellentmond Sohajdának, aki egy helyütt kijelenti, hogy a narratív vizsgálatok nem tekintik önálló problémának az ese­mény meghatározását. Szeberényi a Hayden White-i krónika-elbeszélés ellentétét ele­mezve mutatja be, hogy az esemény tulaj­donképpen a történeti elbeszélés legalapve­tőbb eleme, mely - ez kétségtelen - önma­gában nem problematizálódik, az egész narratívum szempontjából viszont annál in­kább. Jómagam ehhez csak annyit tennék hozzá, hogy Sohajda kijelentését White mel­lett még Frank Ankersmit Narrative Logic című könyvére hivatkozva legitimálja. Amennyiben helyesen értelmezem Anker­smit nézeteit, a történeti elbeszélések leg­alapvetőbb elemeként szereplő, valóságrefe­rens állítások (statements) többé-kevésbé párhuzamba állíthatók az esemény fogal­mával.­ A történész a szeme elé táruló ese­mény­halmazból szelekciós és kombinációs eljárások alkalmazásával történetet hoz lét­re, vagyis az elbeszélés és áttételesen maga az esemény is (amit a historikus a történet szempontjából jelentősnek ítéli tulajdon­képpen a történész konstrukciója. Mint egy fontos tanulmányában Louis O. Mink írja, az esemény kategóriája mint körülhatárol­ható, adott egység, tulajdonképpen a termé­szettudományok fogalomköréhez kapcsoló­dik, s a történettudományban eseményről beszélni csak annyiban van értelme, ameny­nyiben az esemény mindig egy elbeszélés­ben fordul elő mint megalkotott, önmagá­ban vett entitásnak tekintett valami, mely a narratívum létrehozásához elengedhetet­len.­ Vagyis az esemény alapvetően konst­rukció, lehet az társadalmilag létrehozott (mint a közösségi, kulturális elbeszélések része) vagy a történetíró által megalkotott, aki - mint a kötetet záró esszéisztikusabb jellegű szövegében Mesterházi Miklós írja -„birtokában van az időbeli visszafelé ható okozás képességének". (210. o.) Persze a kétféle konstrukciófogalom más és más eredményre vezet: míg az egyiknél (a társa­dalmi, interszubjektív eseményfelfogásnál) alapvetően az esemény és a (szociális) struk­túra kapcsolatára helyeződik a hangsúly, és egy történeti vizsgálatot eredményez, a má­sodiknál (a historiográfus eseményénél) pe­dig a szöveg immanens struktúrája válik a (meta)történeti elemzés központi elemévé. A kettő, úgy gondolom, lényegében össze­egyeztethető, hiszen a történész cselekmé­nyesítése sem önkényes eljárás, benne bi­zonyos társadalmi, kulturális, ideologikus diskurzusok kulminálnak. Mindent egybevetve, véleményem sze­rint a könyv rendkívül színvonalas. Problé­mafelvetései és az azokra adott válaszlehe­tőségek jól mutatják, hogy hol tart manap­ság - különösen a hazai­­ történettudo­mány, s merre felé kellene továbblépni. Ma­ga a kezdeményezés - történészek és más 6 Ankersmit, Frank R.: Narrative Logic: A Se­mantic Analysis of the Historian's Language. Tha Hague, Monton, 1983. 7 Mink, Louis C.: Az elbeszélő forma mint kog­nitív eszköz. In: Kisantal Tamás (szerk.): Tu­domány és művészet között. A modern tör­ténelemelmélet problémái. Budapest, 2003. 113-132.

Next