Aetas, 2005 (20. évfolyam)

3. szám - ELMÉLET ÉS MÓDSZER - Majtényi György: Az „új kultúrtörténet”-ről

Az intellektualista történetírás hagyományosan az amerikai szellemi mozgalmak törté­nete, az american thought jellegzetességeit elemezte. (Az amerikai társadalomtörténet 20. század eleji vállalkozásai - az európai előtörténettel való szakítás jegyében - ugyancsak az amerikai fejlődés sajátságait vizsgálták.) Az 1960-as évektől jelentkező új társadalomtörté­net (new social history) a korábban elhanyagolt társadalmi csoportok történetének feltárá­sára törekedett a marxi elmélet, az angol és a francia történetírás nyomán. Egy találó meg­jegyzés szerint a konzervatív társadalomtörténészek ekkoriban éppoly számosan voltak, mint a republikánus népénekesek.5 Az új társadalomtörténészek a történelem „alulnézet­ből" megközelítés jegyében (from the bottom up) szemlélték és szemléltették a történel­met.6 Számos tanulmány született a munkások, a rabszolgák, a cselédek, a nők vagy a feke­ték történelméről.7 Az új típusú társadalomtörténet térhódítása hatással volt az intellektua­lista történetírás irányzatára; többen e területen is a társadalomtudományos elméletek adaptációját szorgalmazták,­ és ez alkalmat kínált az intellektualista történetírásnak tulaj­donított korábbi tartalmak újragondolására. 1980-ban Cornwellben rendeztek konferenciát az európai intellektualista történetírás­ról; a rendezvényt az amerikai iskola megújításának, a tárgy és a módszertan újragondolá­sának szentelték, a konferenciakötetet­ pedig az „új" intellektualista történetírás kéziköny­vének szánták. Gérard Noiriel megállapítása szerint az irányzat formálódásának közvetlen oka az volt, hogy az itt megjelenő történészek többsége európai történelemmel foglalkozott, és közös fellépésükkel azokat a módszereket is védték, amelyek, úgy tűnt, az amerikai tör­ténetírásból a társadalomtudományos elméletek hatására kiveszőben voltak.10 Közvetett céljuk pedig az lehetett, hogy ezáltal ők maguk és az általuk képviselt szemlélet is teret nyerjen az amerikai historiográfiában. Dominick LaCapra „programadónak" szánt esszéjé­ben 11 az intellektualista történetírást „szövegek történeteként" értelmezte, s a narratívumok társadalmi környezetének vizsgálata helyett kontextuális értelmezésük mellett érvelt. E konferenciakötet szellemisége, konkrétan pedig az itt közölt egyik tanulmány kérdésfelve­tése nyomán született az a megállapítás, hogy valójában „nyelvi fordulat" (linguistic turn) kezdődött az amerikai historiográfiában.12 A fordulat megtörténtéről tudósító első szem­léző cikk 1987-ben az amerikai történészcéh hivatalos folyóiratában, az American Histori­cal Review-ban jelent meg.13 A kifejezés használata gyorsan túlnőtt az intellektualista . Novick, Peter: That Noble Dream. The „Objectivity Question" and the American Historical Pro­fession. Cambridge, 2. kiadás 1990. (első: 1988.) 440. 6 Brandt, Juliane: Társadalomtörténet az Egyesült Államokban. In: Bódy Zsombor-D. Kovács Jó­zsef (szerk.): Bevezetés a társadalomtörténetbe. Hagyományok, irányzatok, módszerek. Budapest, 2003. 153-166.; 153-154. 7 Appleby, Joyce-Hunt, Lynn-Jacob, Margareth: Telling the Truth about History. New York-Lon­don, 1995. 51.; 151. 8 Noiriel: A történetírás „válsága", 155. 9 LaCapra, Dominick-Kaplan, Steven L. (ed.): Modern European Intellectual History. Reapprais­als and new perspectives. Ithaca-London, 1982. 10 Nob­iel nyilvánvalóan a társadalomtörténet perspektívájából tekintett e történetírók próbálkozá­saira. 11 LaCapra: A gondolkodástörténet újraértelmezése, 2003. 204. 12 Az első a nyelvi fordulatról - még kérdőjellel tudósító­­ írás: Jay, Martin: Should Intellectual His­­ tory Take a Linguistic Turn? Reflections on the Habermas-Gadamer Debate. In: Modern Euro­pean Intellectual History. 86-110. •3 Toews, John E.: Intellectual History after the Linguistic Turn: The Autonomy of Meaning and the Irreductibility of Experience. American Historical Review, 92. évf. (1987) 4. vol. 879-907.

Next