Aetas, 2007 (22. évfolyam)

1. szám - ELMÉLET ÉS MÓDSZER - Szélpál Lívia: A történelem jövője: bevezetés egy nem hagyományos történetírás (unconventional history) elméletébe

rendszerint valamely reprezentatív eseményhez kapcsolódik:­ jelen esetben egy konferen­ciához és a History and Theory tematikus számához. Felvetődik a kérdés, hogyan is tud­nánk meghatározni ennek a „nem hagyományos történetírásnak" (unconventional history) a fogalmát. Ewa Domanska a fent nevezett előadásában az akadémikus és hagyományos történet­írással szembenálló, ellen-történetírásként (counter-history) határozza meg azt a fajta történetírást, amely az áldozatok, kisebbségek, a másság és az elnyomottak történeteinek ad hangot, s amely szerinte Michel Foucault diskurzuselméletén alapul. Domanska a „nem hagyományos történetírás" kutatási területéhez sorolja a képregényeket, a fényképeket, a filmeket, az internetes honlapokat, művészeti alkotásokat mint történelmi forrásokat; mű­faját tekintve pedig megemlíti, hogy a különböző stílusokkal való kísérletezés, ha tetszik, interdiszciplinaritás jellemzi, s ebbe a kategóriába sorolja a szemtanú irodalmat (witness literature), az oral historyt, illetve az alternatív történetírást is.­ Ebből a szempontból nézve nagyon is pragmatista módon határozza meg a nem hagyományos történetírás fo­galmát; egy használható, de véleményem szerint egyben nagyon is kihasználható múltat definiál. Domanska előadása és fogalommeghatározása a History and Theory 2002-es „Uncon­ventional History" című tematikus számára épül. Ennek a számnak a bevezetőjében Brian Fay fejtegeti a fogalom definiálásának problémáját, annak relatív voltát, és nem tud mást tenni, mint körülírni és szembeállítani azt „valami hagyományossal," melyet más, ponto­sabb terminus hiányában „akadémikus történelemként" (academic history) határoz meg. Az akadémikus történelem definíció alatt olyan leíró történetírást ért, melyet hivatásos akadémikus történészek írnak, s amelyet ironikusan ahhoz az elhíresült amerikai legfel­sőbb bírósági döntéshez hasonlít, amely a pornográfiát úgy definiálta, mint amelyet az em­ber valószínűleg akkor ismer fel, amikor nézi.­ A jelen tanulmánynak nem célja a történet­írás „válságáról" elmélkedni, mégis Fay eme kijelentése elgondolkozatja az olvasót: akkor mégis miért is érdemes ezt a nem hagyományos történetírást vizsgálni és kutatni? Fáy vé­leménye szerint azért, mert új utakat nyit számunkra a múlt megértése felé, kibővíti a tör­ténettudomány kutatási területét, és feszegeti a történeti reprezentáció korlátait, valamint rávilágít a hagyományos történetírás gyengeségeire, de egyben erősségeire is.­ Mindez azt feltételezi, hogy a múlt nem valami rajtunk kívül álló abszolút jelentéssel bíró valami, melyhez csak empirikus kutatási módszerekkel juthatunk el, hanem történetek sokasága, melyek személyes tapasztalatokon alapulnak a nyilvános történelem (public history) kere­tein belül. Ennek alapján úgy tűnhet, hogy az unconventional history terminus egyfajta új­rafogalmazása az „objektivitásról," a „történelmi hitelességről," a „valóságról," a „fikcióról" vagy a „tudomány" és „történeti narratíva" viszonyáról folyó, történészeket megosztó vitá­nak, melyet az ún. „nyelvi fordulat" (linguistic turn) idézett elő, s amely először az amerikai 4 Majtényi György: Az „új kultúrtörténet"-ről. Nyelvi fordulat - kritikai fordulat - kulturális fordu­lat. Aetas, 20. évf. (2005) 3. sz. 165. „Az új irányzatok megteremtésének emellett fontos momen­tuma még az új elnevezés megalkotása, létrehozásuk verbális gesztusa" érvel Majtényi, valamint a demonstratív esemény (konferencia) jellemző mozzanata lehet egy emblematikus személyiség fel­vonultatása, így Hayden White személyes megjelenése az említett konferencián mintegy „szente­sítette" az új irányzat megszületését. 5 Domanska, Ewa: Sincerity and Discourse about the Past című előadása a CEU által szervezett fent említett konferencián. 6 Fay, Brian: Unconventional History. History and Theory, 41. (December 2002) 1. 7 Fay: Unconventional History, 6.

Next