Aetas, 2007 (22. évfolyam)

1. szám - ELMÉLET ÉS MÓDSZER - Szélpál Lívia: A történelem jövője: bevezetés egy nem hagyományos történetírás (unconventional history) elméletébe

eszmetörténet (intellectual history) berkeiben, Hayden White­ 1973-ben megjelent Meta­history című művében nyert megfogalmazást. A „nyelvi fordulat" kifejezés a történészek szóhasználatában először az 1980-as évek elején bukkant fel, de csak az évtized vége felé kezdtek vitázni róla.­ Ennél azonban mégis többről van itt szó; ennek a „nem hagyományos történetírásnak" a megjelenését egy olyan paradigmaváltás feltételezte a történettudo­mányban, melyet Új Történelemnek, angolszász terminussal élve New Historynak nevez­nek. Az 1980-as évektől kezdődően jelentős hatással volt az amerikai történetírásra a fran­cia Annales kör történelemfelfogása. Az Annales szerkesztői 1988-ban, majd 1989-ben szerkesztőségi jegyzetben fordultak a történészvilághoz, és új módszerek alkalmazását, az interdiszciplináris módszertan megteremtését tűzték ki céljuknak a történettudományon belül. Ezen felhívás címe nyomán szokás kritikai fordulatról (critical turn) beszélni a tör­ténetírásban.10 Az Új Történelem mozgalma már nem ismeretlen téma a magyar szakirodalomban, hi­szen a Thomka Beáta szerkesztésében és válogatásában 2000-ben megjelent Narratívák tanulmánysorozat 4. kötete A történelem poétikája címmel 11 közös magyarra fordított esz­széket olyan jeles szerzőktől, mint Peter Burke vagy Frank R. Ankersmit, akik az Új Törté­nelem táborába tartoznak. Mégis érdemes kitérőt tenni és alapvető fogalmi különbségeket tisztázni az Új Történelem elméletével kapcsolatban, és megvilágítani a különbséget az Új Történelem (New History) és az újhistorizmus (New Historicism) között, amely különb­ségtétel még mindig hiányzik, és ezért gyakran összemosódik e két irányzat a magyar szak­irodalomban. I. Az Új Történelem (New History) nem volt és nem is lesz soha azonos az újhistorizmussal (New Historicism). Habár a posztmodern és az újhistorizmus összefonódása Jürgen Pieters szerint felveti a kérdést, hogy vajon az újhistorizmus a posztmodern történelem­elmélet irodalmi-kritikai változata-e.12 Judith Newton szerint mégis inkább irodalomkriti­kaként értelmezhetjük, amely megújult érdeklődéssel fordult a történettudomány felé.13 Az újhistorizmus gyakorlata visszahelyezi az irodalmi műalkotást a történeti kontextusba, de nem a pozitivista forráskutatás céljából, hanem azért, hogy megvilágítsa, „minden irodalmi szöveg elválaszthatatlanul összekapcsolódik más szövegek, diskurzív gyakorlatok előállítás­ a Hayden White műveinek fordítását lásd az Aetasban: White, Hayden: A narrativitás szerepe a va­lóság reprezentációjában. (Ford.: Deák Ágnes) Aetas, 11. évf. (1996) 1. sz. 98-118. és White, Hayden: A történelem poétikája. (Ford.: Kisantal Tamás és Szeberényi Gábor) Aetas, 16. évf. (2001) 1. sz. 134-164. Hayden White-tal készített interjút az Aetas számára Kisantal Tamás és Krommer Balázs: „... humanista vagyok, és szerintem a hunaniórák lényegében az olvasásról szólnak."Beszélgetés Hayden White történésszel. Aetas, 20. évf. (2005) 1-2. sz. 259-269. 9 Noiriel, Gérard: A történetírás „válsága." Elméletek, irányzatok és viták a történelemről tudo­mánnyá válásától napjainkig. (Ford.: Czoch Gábor et, al.) Budapest, 1996. 151. 10 Majtényi: Az „új kultúrtörténet"-ről, 164. 11 Thomka Beáta (szerk.): Narratívák 4. A történelem poétikája. Budapest, 2000. 12 Pieters, Jürgen: Új Historizmus: posztmodern történetírás a narratológia és a heterológia kö­zött. (Ford.: Lábadi Zsombor-Bereck Annamária) Aetas, 18. évf. (2003) 3-4. sz. 219. 13 Newton, Judith: Family Fortunes: „New History" and „New Historicism." Radical History Re­view, No. 43. (1989) 5.

Next