Aetas, 2008 (23. évfolyam)

3. szám - TANULMÁNYOK - Lukács Anikó: Átöltözések (A 19. századi magyar nemzeti divat emlékiratok és naplók tükrében)

Szerencsére a potenciális fogyasztók egyúttal gyakran hivatásos vagy alkalmi írók is, akik különböző műfajú szövegekben örökítik meg élményeiket, tapasztalataikat. A napló­kat, emlékiratokat a - különösen a 20. század második felében nem túlságosan gazdag -magyar divattörténet-írás leginkább illusztrációként, a más forrásokból - elsősorban a saj­tóból, a képi ábrázolások, illetve a múzeumokban őrzött ruhadarabok segítségével - meg­tudottak alátámasztására és színesítésére használja. A személyes forrásokat a legszisztema­tikusabban az egyes személyek öltözködését középpontba állító kutatások aknázták ki.­ A leggyakrabban hivatkozott, megkerülhetetlen szerzők Apor Péter, Kazinczy Ferenc és a 19. századra szinte kizárólag Podmaniczky Frigyes - pedig a meglehetősen bőséges emlékirat­irodalom szinte mindegyik darabja tartalmaz divat- és öltözködéstörténeti adatokat. Min­denki öltözködik valahogy, az öltözködés hétköznapi rutin, az egyén mindennapos gyakor­lata, de egyben tudatos választás eredménye is. A divat hatósugara természetesen meglehe­tősen korlátozott, hiszen potenciálisan azokra terjed ki, akiknek módjukban áll a divat kö­vetése. Némileg korlátozottabb azok köre, akik meg is örökítik a divathoz, ruhadarabokhoz való viszonyukat, így bármennyi emlékező szöveg kerülne is be a vizsgált szövegek közé, a belőlük kirajzolódó kép mégsem lenne sem egységesnek, sem reprezentatívnak mondható. A naplók, emlékiratok olvasása lehetőséget ad a fogyasztói döntés mechanizmusainak vizs­gálatára. Segítségükkel olyan nézőpontból tekinthetünk a mindennapi élet, ezen belül az öltözködés, a divat jelenségeire, amelyre más forrástípusok nemigen adnak lehetőséget: eszközök, amelyek segítségével mikro-perspektívából lehet vizsgálni a divatot - azt a nor­matív rendszert, amelyhez képest a megfelelő anyagi eszközökkel rendelkező divatot követő vagy az azt éppen elutasító egyén saját öltözékének kiválasztásával meghatározza önmagát. A 19. században élt személyek emlékező szövegeinek egymás mellé helyezésével, össze­olvasásával természetesen nem célom a szerzők emlékezetének fölülbírálása, más forrá­sokból megismerhető történeti valóságokkal való szembesítése, egy hitelesnek tekinthető változat kiválasztása, esetleg a morzsák összegyúrása vagy a tükörcserepek összeragasztása. Néhány oldal erejéig eljátszom a gondolattal: mi lenne, ha a divattörténet kutatójának kizá­rólag emlékiratok és naplók állnának rendelkezésére; mit tudhatnánk meg ebben az eset­ben a 19. századi magyarországi öltözködéstörténet általam „nemzeti divatnak" nevezett je­lenségéről, az anyagi kultúra e szeletének milyen nyomai idéződnek és találtatnak megőr­zésre méltónak az emlékek rögzítése alkalmával. Divat és emlékezet A vizsgált szövegek kiválasztásában nem vezérelt semmiféle szempont, így annál váratla­nabb, hogy a mintegy véletlenszerűen kezembe vett emlékiratok és naplók szinte kivétel nélkül tesznek említést arról, hogy szerzőik és a körülöttük élő emberek milyen öltözetet vi- 5 Porzó [Ágai Adolf]: Egyedül. Emlékezések Vajda Jánosról. In: Vajda János Összes Művei. IV. kö­tet. Szépprózai írások. Budapest, 1972. 599-602., 600. Ágai Adolf (Jankovác 1936 - Budapest 1916) humorista, lapszerkesztő. Hivatkozott írása a Pesti Hírlapban jelent meg 1897-ben.­­ A 19. századi Pestre vonatkozó források nem tesznek lehetővé olyan kutatásokat, mint amilyet pél­dául Dániel Roche a 18. századi párizsi vagy Valuch Tibor az 1945 utáni magyarországi öltözködés történetére vonatkozólag végzett. Roche, Dániel: La culture des apparences. Essai sur l'Histoire du vêtement aux XVIIe et XVIIIe siècles. Paris, 1989.; Valuch Tibor: A lódentől a miniszoknyáig: a XX. század második felének magyarországi öltözködéstörténete. Budapest, 2005.­­ Például Ratzky Rita: Petőfi öltözködéséről, ízléséről. In: Beszélő tárgyak. A Petőfi család relikviái. Szerk. Kalla Zsuzsa - Ratzky Rita. Budapest, 2006. 25-39.; F. Dózsa Katalin: Öltözködés és divat. In: Széchenyi és kora. Budapest, 1991. 239-266. [A kiállítást rend. Körmöczi Katalin, Őze Sándor.]

Next