Aetas, 2009 (24. évfolyam)

4. szám - MÚLTIDÉZŐ - Báró Meszéna Ferenc visszaemlékezése (Sajtó alá rendezte, a bevezetőt és a jegyzeteket írta Antos Balázs)

Azonban a publikálás előtt úgy véltem, hogy egy az Egyesült Államokban dolgozó szer­kesztőtársra is szükségünk van. Ennek nagyon gyakorlatias okai voltak, nem utolsósorban az egyesült államokbeli piac megnyitása és ellátása. A szerencse változatlanul kitartott mel­lettem, és Robert A. Rosenstone lett a folyóirat szerkesztője az Egyesült Államokban. Úgy vélem, eltekintve a korábban említett tapogatózásoktól, Hayden White-tal és Keith Jen­kins-szel együtt (és persze nagy tisztelője vagyok Beverly Southgate, David Harlan, James Goodman és sok más szerző könyveinek) Robert Rosenstone gyakorolta rám a legnagyobb intellektuális hatást. Az ő film és történelem kapcsolatára vonatkozó elmélkedései és Mir­ror in the Shrine (1988) című könyve,­ amelyet csak a kilencvenes évek közepén olvastam, kulcsfontosságú volt a történelem természetéről vallott gondolataim formálódásában. Rá­adásul az ő közreműködése a folyóirat munkájában személyes és szakmai pályafutásom csúcspontjai közé tartozik. Mindeközben az egyetemi pályafutásom a megszokott vágányokon haladt. Átmentem a szakmai lépcsőfokokon, végül 1999-ben saját tanszékem lett a történelem, illetve a törté­netelmélet területén. Véletlenül lettem professzor, mert csak abban az esetben egyeztem bele a pályázásba, ha egy jó barátom és kollégám is megteszi ezt - ami a baráti csínytevés egy fajtája volt. Az ő professzori kinevezése nem volt meglepetés, annál inkább az enyém, legalábbis az én számomra. A kilencvenes évek közepétől tehát szinte csak a történelem természetéről való elmél­kedés területén mozogtam. Az én munkásságom nyilvánvalóan nem olyan ismert, mint Ke­ith Jenkinsé vagy sokan másoké, de sikerült több könyvet is írnom, miközben tanszékveze­tő voltam a kilencvenes évek döntő részében, sőt egészen az elbocsátásomig. 2005-től sor került több régi könyvem újrakiadására és néhány új megjelentetésére is. Mivel nem va­gyok eredeti gondolkodó, inkább mások gondolataiból építkezem, a folyóirat szerkesztését roppant lényegesnek tartottam, hogy a tudományos világgal kapcsolatban maradjak - és hogy állandó intellektuális tevékenységre ösztönözzem magam. így roppant szerencsés vol­tam, hogy együtt dolgozhattam Keith Jenkins-szel és Robert A. Rosenstone-nal egy közös szöveggyűjteményen, illetve egy válogatáson, amely a folyóirat kísérleti jellegű cikkeit tar­talmazza. Az Ön legismertebb könyve, a Deconstructing History 1997-ben jelent meg. Melyek voltak ennek fő gondolatai, illetve milyen változtatásokat tett a 2005-ös új kiadásban? A Deconstructing History a második könyvem volt, az első után öt évvel született. A követ­kező kérdéseket tettem fel a könyvben, amely az ezekre adott válaszaimat tartalmazza. Elő­ször is, az empirizmus megalapozhatja-e a történelem ismeretelméletét? Mi a jellemzője a történeti bizonyítéknak (evidence), és mi ennek a funkciója? Mi a szerepe a történésznek, az általa adott társadalomelméletnek és a magyarázat kereteinek a történeti megértésben? S végül, mennyiben jelentős a történelmi magyarázat során annak narratív formája? Az akkori formában feltett kérdések megválaszolásához - válaszaim természetesen mó­dosultak azóta - azt az egyszerű heurisztikus technikát választottam, hogy minden fejezet­ben visszatértem valamely feltett kérdésre. A fejezeteket egy másik, szintén egyszerű mód­szer szerint építettem fel, a történészeket ugyanis kategorizáltam, s megkülönböztettem a rekonstrukcionista, konstrukcionista és dekonstrukcionista történészeket. Meghatároztam minden típust, s annak alapján válaszoltam meg a kérdéseimet, hogy milyen az egyes típu­sok ismeretelméleti és gyakorlati perspektívája. Beleillesztettem még két fejezetet Hayden White-ról és Michel Foucault-ról, mindkettőnek olyan munkáit tárgyaltam, amelyek az is- 1 Vö. Rosenstone, Robert A.: Mirror in the Shrine. Harvard University Press, 1988.

Next