Aetas, 2009 (24. évfolyam)

4. szám - HATÁRAINKON TÚL - A forma fontosabb a tartalomnál (Beszélgetés Alun Munslow-val) Az interjút készítette: Erős Vilmos

kerül a kreatív történetírás fogalmának vizsgálata.­ Az amerikai történész James Goodman nemrégiben csatlakozott hozzánk egyesült államokbeli szerkesztőként, és az ő egyik fő tö­rekvése az, hogy ebben az irányban ösztönözzön bennünket további munkálkodásra, így a Rethinking History nem minősíthető egyszerűen a posztmodern történelem folyóiratának, mint ahogy azt több, ismeretelméleti szempontból hagyományos beállítottságú történész állította. Miközben mélységesen tudományos marad, a Rethinking History - legalábbis szeretném ezt gondolni - egy bizonyos öntudat és stílus megtestesítője, amely komolyan hiányzik más elméleti folyóiratokból. Úgy találom, hogy minden arra vezethető vissza, ho­gyan alkotjuk meg és tropizáljuk a forma/tartalom viszonyt. A Rethinking Histor­y ezt oly módon teszi, amely, reményeim szerint, radikálisan megkülönböztet bennünket más törté­neti folyóiratoktól. Néhány történész (R. Koselleck, F. Hartog, J. Rosen, M. Bentley) neve feltűnően hiányzik a folyóiratból, jóllehet ők (persze alkalmanként jóval empirikusabb megközelítésben) ha­sonló kérdésekkel foglalkoznak. Mi ennek az oka? Eléggé meglepő, hogy az Ön által említett történészek nem adtak még nekünk kéziratot. Természetesen ebben szerepet játszik a History and Theory című folyóirat vonzereje, va­lamint a világban található ilyen kérdésekkel foglalkozó számos folyóiraté, amelyek bizo­nyos fokig teret adnak ilyen jellegű vitáknak. Természetesen a Rethinking History a törté­netfilozófia témaköréből is közöl cikkeket. A névsor Georg G. Iggerstől, Hayden White-tól, John Zammitotól Chris Lorenz, Dominick La Capra és Frank Ankersmit nevéig terjed. De közöltünk cikkeket sokkal radikálisabb elméleti pozíciót elfoglalókról is, mint például Be­verly Southgate vagy Keith Jenkins. Mi azonban egyidejűleg vagyunk elméleti és gyakorlati irányultságú folyóirat, tehát érdeklődésünk meglehetősen széles körre terjed ki. Van-e afe­lől kétség, hogy bizonyos teoretikusok bizonyos folyóiratokat részesítenek előnyben? De az elmélet gyakorlat nélkül megítélésem szerint túlságosan steril. S ha néha a gyakorlat akár fontosabb (is) az elméletnél? Éppen az ilyen kérdések felvetésének találkahelye a Rethinking History. Korábban említette nézetét, miszerint a történelemben a forma fontosabb a tartalomnál. Nevezhetjü­k-e ezt az Ön alapvető meggyőződésének, s ha igen, kérem, fejtse ezt ki egy ki­csit részletesebben. Milyen etikai konzekvenciákkal jár mindez az Ön számár­a? Ahogy erről már szó esett, mivel a történelem a reprezentáció egy formája, inkább ebből az ontológiai szituációból kell kiindulnunk, nem pedig abból a különös elgondolásból, hogy valami nem létezőt tételezünk, még ha jó okunk is van azt hinni, hogy valamikor létezett az - a múltra gondolok itt. Persze forma nem létezhet valamiféle tartalom nélkül, különösen, ha történész az ember, aki az elmúlt idővel akar foglalkozni. S ennek valamire vonatkoznia kell. De a történésznek öntudattal is rendelkeznie kell­­ egy felismert érzelmi töltéssel, amit érvényesít a múlttal való foglalkozás során. És emiatt megtévesztő számomra a törté­nelem objektivitása.­ Miközben megpróbáljuk megállapítani, hogy mi történt a múltban, minden, ami az adatok pontos rögzítésének kötelességén felül van, az a megragadás módja. Mihelyt ezt­­el­ismerjük, úgy gondolom, meglehetősen homályosan látónak kell lenni ahhoz, hogy ne is­merjük fel, a történelem ontológiai szempontból formák sorozata, az érzelmi elköteleződés, az elbeszélés,, a reprezentáció, a politika egy formája, és az etikai választás formáját is ma- 2 A kreatív történetírás fogalmáról bővebben lásd: Manslow: Narrative and History, London-New York, 2007.­ 34-36.; uő: The Future of History. Palgrave, 2010. (előkészületben)

Next