Aetas, 2010 (25. évfolyam)

2010 / 3. szám - ELMÉLET ÉS MÓDSZER - Szélpál Lívia: Sommersby, avagy Martin Guerre visszatérése a történelem és film kapcsolatának tükrében

Sommersby, avagy Martin Guerre visszatérése ...Elmélet és módszer Le Retour de Martin Guerre, a film és a történelem viszonya a gyakorlatban A Daniel Vigne által 1982-ben rendezett történelmi film a Barthes-i kép/zene/szöveg egy­ségén keresztül mutatja be Martin Guerre történetét. A film zenéje és a mis-en-scéne, vagy­is a díszletek, a hagyományok, a kosztümök és a helyszín, valamint a mindennapi élet rituá­léinak és kellékeinek korhű rekonstrukciója hitelesen adja vissza egy középkori falusi kö­zösség életét oly meghatározóan felforgató történet környezetét. Ahhoz, hogy autentikusan rekonstruálják a tizenhatodik századi francia paraszti életet, Davis és Vigne korabeli fest­ményekre támaszkodott a történeti és esztétikai hitelesség érdekében. Peter Brueghel fest­ményeit például, melyek a nyugat-európai paraszti életet ábrázolják, Davis különösen je­lentős segítségnek találta a kor szellemének visszatükrözésére. Brueghel festményei közül legfőképpen a Paraszt tánc és a Paraszt esküvő című képeket használták fel a történelmi helyszín és a valóság-hatás illúziójának megteremtésére. Ezek a képek leginkább a falusiak negatív színezetű tulajdonságait ábrázolják, mint például a mohóság vagy a fékevesztett szexualitás, amelyek a legfigyelemreméltóbban a falusi esküvői lakoma bőséges ünnepének hagyományában tükröződnek. Ahogyan ezt egy már korábbi esszémben az új történetírásról és gyakorlatáról kifejtet­tem, Frank R. Ankersmit történelmi tapasztalatként határozta meg azt a fajta közvetlen ér­zékszervi tapasztalatot, melyet a vizuális reprezentáció tesz lehetővé azzal, hogy közvetlen és autentikus kapcsolatba lép a néző a múlttal, azáltal, hogy a szemünkkel mintegy letapogat­juk a múltat megjelenítő tárgyat, és az önmegtapasztalás mozzanatában a múlt egy vonat­kozása tükröződhet.31 Hayden White ezt történeti képiségként, historio-photy-ként defini­álta,32 amely által bizonyos szubjektív kvázi­ tényként kezelt érzetek, fogalmak megjelenít­hetők a vizuális reprezentáció által, mint például a történelmi események tájképe, a színek, illetve a filmes ábrázolásban a tér-időtömörítés a bahtyini kronotóp által.33 Eképp a törté­nelmi tapasztalatban közelről érint bennünket a múlt, azt az illúziót keltve, hogy mintegy szemtanúi lehetünk a múltnak (eyewitnessing the past) a vizuális médiumon keresztül.34 A film egy utazó képével indul, majd a néző tanúja lesz Bertrande és Martin házasság­kötési ceremóniájának egy korabeli paraszti esküvő minden babonás hagyományával és ri­tuáléjával. A film tudatosan használja a kosztümök színeit, például Bertrande piros ruhát visel az esküvőjén, amely szín nagy jelentőséggel bír a languedoc-i nők viseletében. A film azt is hatásosan bemutatja, ahogy az esküvő után Martin a falusi közösség gúnyának és ne­vetségének tárgya lesz vélhetőleges impotenciája miatt. A film egyik jelenete szemléletesen mutatja be a charivari hagyományát, amikor is a helyi fiatal legények maskarába öltözve, dobokkal és csörgőkkel zajongva és rímbe szedett gúnyverseket kiabálva, a charivari ha­gyományát követve, nevetségessé teszik Martint a saját háza előtt, feltehetőleg ez a meg­aláztatás volt az oka annak, hogy elhagyta a családját és a falut. (Vigne 1982, 0:07) A film a francia társadalom néhány igen fontos elemét mutatja be a narratíva műfaján keresztül, amire csak a vizuális kultúra reprezentációja képes minden műfaji korlátja elle­nére. Robert Brent Toplin filmtörténész szerint minden egyes jelenet új információt nyújt a tizenhatodik századi Franciaország szokásairól és gazdasági helyzetéről, a helyi közösség hagyományairól, rituáléiról, valamint a toulouse-i parlament rendjéről és menetéről. Davis 31 Szélpál: A történelem jövője. Ankersmit, Frank R.: A történelmi tapasztalat. (Ford. Balogh Ta­más.) Budapest, 2004. 67. 32 White, Hayden: Historiography and Historiophoty. The American Historical Review, vol. 93. (1988) no. 5.1193. 33 Szélpál: A történelem jövője, 144-145. 34 Burke, Peter: Eyewitnessing. The Uses of Images as Historical Evidences. London, 2001.159. I79

Next