Aetas, 2010 (25. évfolyam)

2010 / 4. szám - HATÁRAINKON TÚL - "Posztkoloniális értelmiséginek tartom magam" (Beszélgetés Ewa Domanska lengyel történésszel) A beszélgetést készítette: Erős Vilmos

Határainkon túl ,Posztkoloniális értelmiséginek tartom magam, mit olvastak, és meg vannak lepődve, ha rákérdezek arra, mit gondolnak egy bizonyos té­makörről, így nem pusztán tudást kell közvetítenünk számukra, hanem először meg kell tanítanunk őket, hogyan formálják meg saját gondolataikat, és bátorítanunk kell őket arra, hogy ezeket kifejezzék. Véleményük esetleges kritikájára is fel kell őket készítenünk. Ha kritika éri véleményüket, hát aztán? Az egyetemeknek értelmiségieket kell nevelniük, kriti­kus gondolkodókat, nem pedig passzív állampolgárokat. Ezen a ponton teljesen egyetértek Hayden White-tal, aki mindig azt mondja, hogy a tanításnak fel kell szabadítania a hallga­tókat és meg kell erősítenie az autonómiájukat, nem pedig valakinek a visszhangjává kell tennie őket. A Stanford természetesen világhírű egyetem - miközben például Poznan nem az. Azt szoktam mondani, hogy nem vagyok képes a poznani egyetemet Stanforddá változtatni, de képes vagyok a hallgatókat úgy oktatni, hogy potenciális stanfordi, harvardi, cambridge-i hallgatók legyenek. Tehát megkísérlem ráébreszteni őket arra, hogy milyen hiányosságaik vannak szakmai hozzáállás, komolyság, kritikai gondolkodás, a professzor és a hallgató kö­zötti partneri kapcsolat, a kölcsönös bizalom és tisztelet terén. Mint egyetemi oktatónak ez a célom — előkészíteni a hallgatókat a nemzetközi tudományos pályára (ha van ilyen kíván­ságuk). Nemcsak magasan képzetteknek kell lenniük, hanem a lengyel/közép-európai kul­túra és tudomány jó követeinek is. Tehát a ’Bildung’, a kultúra és erkölcs nagyon fontos. A Stanfordon olyan kelet- és közép-európai tudósoktól ajánlok olvasmányokat, akik an­golul hozzáférhetők. Emlékeztetném Önt, hogy elméleti kérdésekről tartok kurzusokat, így nem említhetem híres írók és költők neveit (sőt történészekét sem - de nem tudom meg­állni, hogy ne utaljak Krzysztof Pomianra, akit nagyon csodálok). Valóban több olyan, kü­lönböző generációkból származó gondolkodó van, akik munkássága fontos a jelenlegi dis­kurzusok szempontjából, és akik részt is vesznek ezekben a diskurzusokban, mint például Zygmunt Bauman, Julia Kristeva, Leszek Kolakowski, Renata Salec­, Tzvetan Todorov, Ma­ria Todorova, Slavoy Zizek vagy Rév István. Más területekről bizonyára még többen említ­hetők. Miért nem ismertek a kelet-európai tudósok Nyugat-Európában és az Egyesült Álla­mokban? Úgy gondolom, azért, mert nem tanítottak meg bennünket arra, hogyan alakítsuk ki és műveljük az elméletet, a mi kutatásainkat gyakran esettanulmányok forrásának tekin­tik, amelyekhez a nyugat-európai és amerikai tudományosság szállítja az elméletet. Ezen változtatni kell. Dekolonizálni kell magunkat, és nem kell úgy kezelnünk például a francia teóriát, mint olyan szerszámosládát, amelyet fenntartás nélkül alkalmaznunk kell kutatása­inkban. „Felejtsük el Foucault-t”! (El tudjuk?) Meg kell próbálnunk kialakítani saját elmé­leteinket, még ha ez a nyugati tudás megkérdőjelezése is lehet. Segítene, ha posztkoloniális módon gondolkodnánk tudományunkról, és kialakítanánk a mi saját szubaltern-tanul­­mányainkat. Másrészt: az itteni tudósok munkáinak nagyon magas színvonalú angol nyel­vű fordításaira van szükség, olyan szakmai folyóiratokban, mint az American Historical Review, History Workshop, Gender and History, History and Theory és így tovább. A tu­dásunknak bele kell kerülni az információáramba és idézettséget kell szereznie. Nekünk, kelet- és közép-európai tudósoknak, nemzetközi vitákban kell részt vennünk, láthatónak kell lennünk és szerepet vállalnunk globális színtéren a tudományos produkcióban. Meg tudna nevezni négy könyvet az elmúlt két-három évből, amelyek a legközelebb áll­nak a történelemről alkotott koncepciójához? Miért éppen ezeket választja? Ez nehéz kérdés, mert nem tudom bizonyosan, mit ért olyan könyveken, amelyek a történe­lemről alkotott koncepciómhoz közel állnak. Úgy gondolom, hogy az Annales különböző generációi nagy történeti munkákat produkáltak. Különösen a harmadik generációt csodá­ 1ó.

Next