Aetas, 2012 (27. évfolyam)

2012 / 1. szám - ELMÉLET ÉS MÓDSZER - Kisantal Tamás: TörtéNet - elmélet (Gondolatok a történelem nem narrativista elképzeléséről)

TörtéNet - elmélet Elmélet és módszer gáljuk, az elbeszélés és a hagyományos szöveg olvasatát adjuk - a konkrét történetírói tex­tusok esetében ugyanúgy, ahogy egy kultúra történelemképét, történeti tudatát elemezve is. Ekképp lehetett például White hajdani, első nagy hatású tanulmányának, A történelem terhének szép, kerek története, mely a 19. századtól a modernizmusig a történelem iránti fogékonyságnak és a történelmi tudat szerepének a leértékelődését vélte felfedezni, mely­nek okát a szakma formai (narratív) eszközkészletének elavultságában látta.11 Egy elbeszé­lés lehet jól megszerkesztett vagy kevésbé, bírhat nagyobb meggyőzőerővel vagy kisebbel, ám mindenképpen lezárt struktúrájú entitás, melyet az elemző „tudományos” (narratoló­­giai) módszerekkel vizsgálhat. Pontosabban, inkább úgy fogalmaznék, hogy a történelem­elmélet minden radikalizmusa mellett nemcsak a strukturalizmus egyes módszereit sajátí­totta el és alkalmazta, hanem az irányzat bizonyos előfeltevéseit, szövegkoncepcióját is át­vette. Ez persze a ’70-es évek elején még teljesen magától értetődőnek számított, ám a ké­sőbbiekben, bár bizonyos teoretikusok erőteljesen hangoztatták saját dekonstruktív szem­léletmódjukat (például Dominick LaCapra vagy Alun Munslow),12 mégis jórészt a struktu­ralista mű egész keretein belül maradtak, inkább csak eszményeikben, sürgető igényeikben hangoztatták a „nyitott művet” és „az értelmezések szabad játékát”. Az elbeszélésen innen és túl — a digitális forradalom Miközben tehát a történelemelmélet alapvetően a narratív paradigmán belül maradva igyekszik mind alaposabban feltárni a történetírói művek struktúráját és a történelmi tudat legfőbb elbeszélő stratégiáit, manapság egyre több olyan jelenség figyelhető meg, amelyek nem egészen ilyen elvek szerint működnek, nem alkalmazható rájuk e szöveg-metafora, s a történelemmel érintkezve átalakít(hat)ják történeti beállítottságunkat. Korábban szinte el­képzelhetetlennek tűnt az az ugrásszerű és radikális digitális áttörés, melynek hatására napjainkra, ha nem is vált valóra a „Gutenberg-galaxis végének” hajdani, újra és újra fel­hangzó jóslata, ám az új médiumok megjelenése és a digitalizáció, úgy tűnik, alapjaiban formálja át a kultúrát és társadalmat.13 E robbanásszerű változás olyan új típusú (bár nem feltétlenül előzmény nélküli, inkább horderejükben radikális) befogadásmódokat hoz létre, melyek talán a történelemhez való viszonyra is hathatnak. E médiumok révén a reprezen­tációs stratégiák alapvetően formálódnak át - vagy legalábbis az ábrázolási lehetőségek va­lamint a befogadási és értelmezési stratégiák sokszínűbbé válnak. Talán a legfontosabb az új médiumok interaktív jellege, vagyis, hogy a befogadó-felhasználó maga is tevékeny ré­szese lesz az eseményeknek, nem kész információkat értelmez, történeteket dekódol, ha­nem maga alakít(hat)ja ki - vagy legalábbis erőteljesen befolyásolhatja - az adott narratíva működését. Ebből a szempontból az újmédia alapvető sajátsága a változtathatóság 14 vagy 11 White, Hayden: A történelem terhe. Ford.: Berényi Gábor. In: uő.: A történelem terhe. Budapest, 1997- 25-67. 12 Vö.: Munslow, Alun: Tudomány-e még a történelem? (A múlt mint történelem) Ford.: Lévai Csa­ba. Aetas, 24. évf. (2009) 4. sz. 204-209. 13 Az újmédia legfőbb sajátságairól és megkülönböztető jegyeiről összefoglalóan lásd: Manovich, Lev: Az újmédia nyelve. (Részlet). Ford.: Gerencsér Péter. In: Gerencsér Péter (szerk.): Új, média, mű­vészet. Szeged, 2008. 12-45. A mediális forradalom sokrétű hatásairól, az általa bekövetkezett művészeti, kulturális, társadalmi és politikai változásokról bővebben. Thornbur, David - Jenkins, Henry (eds.): Rethinking Media Change: The Aesthetics of Transition. Cambridge, Mass.­­London, 2003.; Thornbur, David - Jenkins, Henry (eds.): Democracy and New Media. Cambrid­ge, Mass.­London, 2003. 14 Manovich: Az újmédia nyelve, 25-33. 201

Next