Aetas, 2013 (28. évfolyam)

2013 / 1. szám - ELMÉLET ÉS MÓDSZER - Simon Zoltán Boldizsár: Tapasztalat, jelenlét, történelem

Tapasztalat jelenlét, történelem Elmélet és módszer sikereiről, akik a nyelvi fordulat fogalmi készletével szembeni életképes alternatívák hiánya okozta elégedetlenségüket követően most úgy érzik, hogy végre rátaláltak a saját hangjukra - mint Hans Ulrich Gumbrecht vagy Eelco Runia.­ Az útkeresés és a saját hang megtalálása egyaránt új játékosok játéklehetőséghez jutta­tásához vezet a teoretikus mezőben. A legjobb formában lévő új játékos alighanem a jelen­lét, míg a legjobb formában lévő, a visszavonulását egyszer már bejelentő, ám nemrégiben reaktivált és újrakondicionált játékos a tapasztalat. A képességeiket illető vélemények azonban erősen megoszlanak. Azok számára, akik - mint Jenkins és Alun Munslow - úgy vélik, hogy a posztmodern pillanat örök, a tapasztalat és a jelenlét térnyerése visszalépést jelentene. Már ha egyáltalán lehetségesnek tartanának egy ilyen lépést.­ Az álláspontjuk mindenesetre meglehetősen ellentmondásos, mivel a teoretikus mezőt úgy tekintik végle­gesen berendezettnek, és úgy zárják ki mind az előre-, mind a hátralépést, hogy közben nyi­tottságról, állandó mozgásban levésről és a folytonos újraleírás szükségességéről beszélnek. Az új játékosok színre lépése azonban nem csupán olyan visszalépésnek tekinthető, amely visszalépés lenne, ha egyáltalán megtörténhetne, hanem olyan visszalépésnek is, amely an­nak ellenére, hogy megtörténik, nem válik meg a posztmodern pillanattól véglegesen. Ethan Kleinberg, Jenkins és Munslow véleményével ellentétben, úgy tekinti elmúltnak a posztmodern pillanatot, hogy közben az elkerülhetetlen visszatérését jósolja, éppen a foly­tonos újraleírás szükségességének kísérteteként.­ Mindeközben a pillanat tovatűnését pár­tolók nyilván előrelépésről beszélnek, és egyetértenek Ankersmittel abban, hogy „a nyelvfi­lozófia, a hermeneutika, a dekonstrukció, a tropológia és a szemiotika stb. nyelvisége mára már inkább akadályává, semmint előmozdítójává vált a hasznos és gyümölcsöző kutatá­soknak”.­ Az ilyen gyümölcsöző kutatások reményét pedig azok is osztják, akik David Carrhoz hasonlóan eddig leginkább a narrativista történetfilozófia és a reprezentacionaliz­­mus belső ellenzékeként működtek.­ Amit viszont az itt felsoroltak közül mintha mindenki magától értetődőnek tekintene, az a tapasztalat és a jelenlét nyelvvel való gyökeres szem­benállása és kibékíthetetlen ellentéte. Úgy gondolom, hogy végeredményben az a meglehetősen ismerős, ám annál kevésbé épületes intellektuális konstelláció áll elő, amelyben mindenkinek igaza van, és senkinek sincs igaza - jobbára annak köszönhetően, hogy a tapasztalat és a jelenlét fogalmaiban rej­lő potenciált illető vélemények mintha nem is annyira a bennük rejlő potenciált minősíte­nék, hanem egy már kiforrott elméleti képződményről szólnának. A figyelmük ezért elsiklik a fogalmak használatba vételének különböző lehetséges szintjei felett. Holott könnyen el­képzelhető - amit rövidesen el is képzelek -, hogy a tapasztalat és a jelenlét fogalmai amel­lett, hogy egy bizonyos szinten valóban összeegyeztethetetlenek a nyelvre fektetett hang­súllyal, egy másik szinten akár összhangba is hozhatók azzal. In: Ankersmit, Frank­­ Domanska, Ewa - Kellner, Hans (eds.): Re­figuring Hayden White. Stan­ford, 2009. 81-104. 3 Gumbrecht, Hans Ulrich: A jelenlét előállítása. Amit a jelentés nem közvetít. (Ford. Palkó Gábor) Budapest, 2010.; Rumia, Belco: Presence, History and Theory, vol. 45. (2006) No. 1.1-29. 1 Jenkins, Keith: Inventing the New from the Old - from White’s „Tropics” to Vico’s „Topics” (Referee’s Report). Rethinking History, vol. 14. (2010) no. 2. 243-248.; Munslow, Alun: The Future of History. Basingstoke, 2010. 42-44. 5 Kleinberg, Ethan: Haunting History: Deconstruction and the Spirit of Revision. History and Theory, vol. 46. (2007) no. 4.113-143. 6 Ankersmit, Frank R.: „Presence” and Myth. History and Theory, vol. 45. (2006) no. 3. 336. 7 Carr, David: Experience, Temporality and History. Journal of the Philosophy of History, vol. 3. (2009) no. 4. 335-354- lói

Next