Aetas, 2014 (29. évfolyam)

2014 / 3. szám - TANULMÁNY - Tamás Ágnes: Vizuális percepciók a Nagy Háborúról a hatalom szűrőin keresztül. A Borsszem Jankó, a Figaro és a Kladderadatsch rajzainak elemzése

Vizuális percepciók a Nagy Háborúról a hatalom szűrőin keresztül Tanulmány is megpillanthatunk, például egy kentaur képében, melynek testét egy sebesült zsiráf alkot­ja, mellső lábai és feje pedig egy angol katona. A kentaur hátán Marianne, Franciaország megszemélyesítője ül, ugyancsak sérülésekkel.51 Mondák, mítoszok, mesék új köntösben Míg az ókori görög vagy római jelenetekkel az ellenség lejáratása lehetett a rajzolók célja, a germán mitológiai történetekkel, a monda- és mesekincs egyes elemeivel a berlini alkotók a német hadsereg és parancsnokainak nagyságát igyekeztek kifejezésre juttatni. Ilyen sze­mély például Hermann, akinek a nevével fémjelzett emlékmű ma is áll a teutoburgi erdő­ben, ahol a germán törzsszövetség Kr. u. 9-ben legyőzte a római légiókat. A karikatúrán és az emlékművön is bátor hősként ábrázolt germán katonát láthatunk. A modern korba csöppent Hermann Gabriele d’Annunzio nevén nevet, aki - mint megtudta a hős - a mo­dernkori római légiókat vezeti.52 A háború kezdetén a germán katonák harcra biztatnak,53 majd Lurlei - hogy segítse a küzdelmeket - elcsábítja az ellenséget.54 Siegfried, aki Michelt testesíti meg, megölni készül Mimét, a gonosz, világuralomra törő törpét, a tárgyalt karika­túrán Herbert Asquitht, a brit miniszterelnököt.55 Mime a rajzon nem csupán alacsonyabb és gyengébb Siegfriednél, hanem valóságos csúf szörny is. E képek Germánia és a német hősök nagyságát is kifejezték, akik megfelelő módon tudnak viselkedni az ellenséggel - ta­lán a hadifoglyokkal -, sugallva ezzel, hogy az antant hatalmak nem elég járatosak az eti­kettben és a kultúrában. A magas és méltóságteljes Germánia az egyik képen Adolph Knigge Umgang mit Menschen című könyvét (1788)56 tartja a kezében az apró termetű Asquith és Lloyd George felé, akiknek a keze beleragad a piszokba.57 Germánia pajzsként tartja maga előtt Paul von Hindenburgot, aki egy másik képen medvebőrbe bújva bukkant fel, hirdetve a várható sikereket a keleti fronton.58 A rajz, mely nem nevezhető gúnyrajz­nak, Hindenburgot dicsőíti - az ellenség ábrázolása nélkül -, s címét (Medvebőr) egy Grimm-meséből kölcsönözte. A történet egy katonáról szól, akinek bátorságát az ördög úgy tette próbára, hogy meg kellett ölnie egy medvét, s annak a bundáját kellett viselnie hét tel­jes éven keresztül. Mivel a katona kitartó volt, elnyerte a jutalmát, s élete végéig boldogan élt. Tehát kitartással -s a keleti fronton a háború kezdete óta folytak hadműveletek - min­den elérhető.59 A rajzot látva a szemlélő rögtön a keleti frontra asszociált, s nem csupán 51 K, 1916. jan. 2. 18. A kentaur veszedelmes lény az antik mitológiában, félig ló, félig ember, mivel a történet szerint Kentauros kancákkal szeretkezett. Kerényi: Görög mitológia, 92. A rajzoló az állati testrész megváltozatásával az afrikai frontra irányította a szemlélő figyelmét. 52 K, 1915. jún. 20. 395. Gabriele d’Annunzio olasz pilótaként szolgált. 53 K, 1914. aug. 9. 523.­ K, 1914. aug. 23. 562. 54 K, 1916. nov. 19. 687. Lurlei egy sellő, aki a legenda szerint a Rajna egyik sziklájánál (Loreley) elte­relte a hajósok figyelmét azzal, hogy hosszú haját fésülte, így hajójuk zátonyra futott, majd elsüly­­lyedt. Lásd: Brockhaus Enzyklopädie, Bd. 11. 593. E kép is a tengeri hadszínterekre, a tengeralatt­járó-háborúra vonatkoztatható­­ német sikereket sugallva, mivel még a sellők is őket segítik a küzdelmekben. 55 K, 1918. jan. 6. 16. A torzrajz Richard Wagner germán mítoszokra épült Siegfried című operájának librettóján alapul, mely szerint Siegfried megölte Mimét. 56 Magyarul: Knigge, Adolf: Érintkezés az emberekkel. Budapest, 1875. 57 K, 1916. szept. 3. 522. 58 K, 1915. okt. 3. 623.; K, 1917. szept. 30. 529. 59 Grimm, Jacob: Kinder- und Hausmärchen. Bd. 2. Leipzig, 1843. 71-76. A mesét értelmezi: Salber, Wilhelm: Märchenanalyse. Bonn, 1999. 59-61.

Next