Aetas, 2014 (29. évfolyam)

2014 / 4. szám - FIGYELŐ - Káli Róbert - Török László Dávid: nemzet és kihívói (Stefan Berger - Chris Lorenz (eds.): The Contested Nation. Ethnicity, Class, Religion and Gender in National Histories. Palgrave Macmillan, CPI, Chippenhaus und Eastbourne, 2011)

A nemzet és kihívói Figyelő Joep Leersen tanulmányában nemzet és az etnikai alapú narratívák viszonyát a törté­netírás 19. századi professzionalizációjától kezdve követhetjük nyomon. Számos eset­ben az etnikai nemzetfogalom jelent meg a nemzetépítésben tevékeny részt vállaló tör­ténészek munkáiban (hiszen az etnikai felfo­gás összefonódott a romantikus nacionaliz­mussal), a kelet-európai peremvidékeken pedig szinte általános volt ez. Az etnikai szemlélet a huszadik század első felében kü­lönösen a német Volksgeschichte révén volt virulens, majd később jelentősen csökkent a jelentősége a történetírásban. A politikai és etnikai nemzet viszonyára Belgium esete kü­lönösen jó példa. Itt a nemzettel (amely po­litikai nemzetet jelent) szemben nyelvi-etni­kai (flamand vagy vallon) fonalak erőtelje­sebben jelentkeztek, mint például a 19. szá­zadi Németországban. Igaz, a belga történet­­írás kapcsán sem beszélhetünk teljes „hata­lomátvételről”, sokkal inkább részleges adaptációról. Ebben az esetben látható, hogy az egységes (germán) gyökerekkel rendel­kező Belgium-képpel szemben a fizikai ant­ropológiának köszönhetően már a 19. század közepén szembeállították az etnikai állam képét, amely elméletet történetírók (Godefroid Kurth, Henri Pirenne) is átvet­tek. Emellett a 20. század közepéig aktívak voltak a korábban népszerűbb, az egységes germán ősökkel rendelkező belga nemzetkép hívei is. Flamand részről problémát okoztak a saját etnikai kötődéseik és a belgaságuk kö­zötti ellentmondások, amit az írók az ezen narratívák közötti egyensúlyozással próbál­tak kiküszöbölni. A vallon történetírásban ez a probléma kevésbé volt jellemző, hiszen ná­luk a második világháború után kezdődött jelentősebb nemzeti történetírás, s egyértel­műen a vallonságuk mellett tettek tanúbi­zonyságot a kutatók. Ugyanígy komparatív szemlélettel válik érthetővé az etnikai (kul­turális) és a politikai (egy államhoz kötött) nemzet- vagy ezekkel szemben egy mindeze­ket beolvasztani igyekvő birodalom-koncep­ció közötti különbség az orosz, litván, ukrán, észt és lett nemzeti történetírás vizsgálatá­nál. A kulturális nemzetdefiníció kézenfekvő volt a történelmi államisággal nem rendel­kező lettek és észtek számára, míg a litvánok és az ukránok a történelmi állam tradícióját hangsúlyozták (Litván Nagyhercegség, Ki­jevi Rusz), az oroszok pedig egy összbiroda­­lom keretén belül gondolkodtak, ennek meg­felelően az orosz állam történelmébe próbál­ták integrálni a nem orosz (ukrán, belarusz) népeket is. Az állami intézmények, a törté­netírás szakszerűsödésének fontosságára mutat rá a szlovák történeti gondolkodás esete: itt az etnikai nemzetfelfogás dominan­ciája összefüggésben állt a szakszerű törté­netírás (államhatalomhoz kapcsolódó) in­tézményeinek a hiányával. A vallás és a nemzeti történetírások ösz­­szefüggéseit vizsgáló tanulmány (James C. Kennedy) szerint a nemzeti történelmek a 19. század folyamán nem szekularizálódtak teljes mértékben, hiszen a nemzet és a vallás összeolvasztásával a történészek gyakran „szakralizálták” nemzetüket, egyfajta klérus­ként léptek föl, és csak korlátozott mérték­ben marginalizálták a vallási tényezőket a történelemben. A szakralizáció paradox mó­don a nemzetépítés folyamán a szekularizá­ciót volt hivatott erősíteni, az eredmény így a vallás és a nemzetépítés szoros kapcsolata lett. Németország és Franciaország együttes vizsgálatával sikerült egységes irányvonal szerint bemutatni a vallás és a nemzeti nar­­ratíva között lehetséges változatok több faj­táját. A 19. századi Poroszországban a kifej­lődő professzionális történetírás első gene­rációjának tagjai protestáns papi családok­ból kerültek ki (Ranke, Droysen), akik az is­teni tettek dokumentálását művelték mun­kásságukkal, így a protestantizmus és a po­rosz nacionalizmus nagymértékben kapcso­lódott. Ez majd csak az 1880-as évek tech­nika által inspirált világában kezd háttérbe szorulni, hogy aztán a völkisch identitás tel­jesen marginális, megalkuvó szerepbe kény­szerítse a politikai nemzet és a vallás szere­pét. Ehhez képest a nyugati szomszéd nem­zetépítő történetében két irányzat fejlődött 223

Next