Aetas, 2015 (30. évfolyam)

2015 / 2. szám - ELMÉLET ÉS MÓDSZER - Simon Zoltán Boldizsár: Interpretáció és történetiség

Interpretáció és történetiség Elmélet és módszer A történetfilozófia említésével mindenesetre át is kötnék az interpretáció és történeti­ség kapcsolatának harmadik olyan aspektusára, amelyet érinteni szeretnék, a történeti in­terpretációra. Arra a történeti interpretációra, amely bizonyos tekintetben elválaszthatat­lan az interpretáció történetiségre alapozottságától. A történeti interpretáció ugyanis nem tűnik egyébnek, mint a történetiségre alapozott interpretáció hazatérésének abban az érte­lemben, hogy a történetiséget saját szülőhelyére, a történetírásra vonatkoztatja. Ennek az egyelőre szándékoltan homályos utalásnak a kibontása a jelen esszé egyik leg­főbb feladata, amelynek során a következőképp fogok haladni. Első és második lépésként interpretáció és történetiség kapcsolatának két utóbbi aspektusát, a történetiségre alapo­zott interpretációt és a történeti interpretációt próbálom röviden felvázolni; az előbbit Fish értelmezői közösségekről alkotott elmélete, az utóbbit pedig White Historical Interpreta­tion című, eredetileg 1973-ban a New Literary History folyóiratban megjelent írása kap­csán. Csak ezek után kerülhet szóba a Fish és White elméletében egyaránt felmerülő meg­kerülhetetlen problematika, amelynek ismét a történetiséghez lesz köze, ezúttal abban az értelemben, hogy Fish és White egyaránt képtelenek számot adni arról, amit egyébként elő­feltételeznek: az interpretációk változásáról. Interpretáció és történetiség kapcsolatának ezen aspektusa, amit az önmagába zárt interpretáció történetietlenségének fogok nevezni, egyszersmind választ is ad a korábban már említett „Miért is volna szükség az interpretáció szövetének a felfejtésére?” kérdésre. A válasz pedig így hangzik: pontosan azért, hogy képe­sek legyünk számot adni az interpretációk változásáról. Végül, befejezésképp igyekszem rö­viden utalni egy lehetséges válaszkísérletre azzal kapcsolatban, hogy miképp is lehetne fel­fejteni ezt a szövetet. A történetiségre alapozott interpretáció Az interpretáció mindent áthatóságát hirdető elméletek egyszersmind többnyire konstruk­tivista elméletek is, a történetiségre alapozottságuk pedig konstruktivista momentumaik­ban tárul fel. Az alighanem sokak számára ismerős gondolatmenetük nagy általánosságban három lépcsőben építkezik, a következőképp. Attól függően, hogy mit tekintenek az inter­pretáció hatálya alá eső dolognak, (1) azt állítják, hogy annak az interpretációja nem hor­gonyozható le semmiben és főképp nem olyasvalamiben, amit az adott dolog kapcsán mintegy magától értetődőnek vélnénk. Az irodalmi művek értelmezése ekképp nem horgo­nyozható le a szerzői szándékban, ahogy a történeti interpretációk nem horgonyozhatók le történeti tényekben. Mi több, (2) amit szerzői szándéknak vagy történeti ténynek neve­zünk, azt ezek az interpretációk hozzák létre és alkotják meg, ezek konstruálják, ahogy ma­gát az interpretáció tárgyát is. Pontosabban szólva, mi, hús-vér értelmezők hozzuk őket lét­re interpretatív stratégiáink által, amelyek mindazonáltal (3) korántsem önkényesek. Bár a megalkotható, potenciálisan végtelen interpretációk versengésében elveszik a megfelleb­bezhetetlen kritérium, amely alapján különbséget lehetne tenni érvényes és érvénytelen, helyes és helytelen vagy­­ azok számára, akik az igazságot az interpretáció kapcsán is köz­ponti fogalomnak tekintik - igaz és hamis interpretáció között, az interpretatív stratégiák egy többé-kevésbé közös társadalmi-kulturális háttérkészlet képezte mintázathoz igazod­nak, amivel eleve rendelkezünk. Ez a társadalmi-kulturális háttérkészlet White narratív történetfilozófiája esetében - ahogyan arról a következő alfejezetben szó lesz - a nyelvi trópusokra vezethető vissza, míg szorította. Tulajdonképpen ez a magyarázata annak is, hogy jelen esszében is inkább a Fish szemé­lyében megtestesített irodalomelmélet játssza a főszerepet a történetfilozófia kapcsán.

Next