Aetas, 2015 (30. évfolyam)

2015 / 1. szám - TANULMÁNY - Török Zsuzsa: A Wohl-nővérek emancipációja (Társadalomtörténeti megközelítés hosszmetszetben)

A Wohl-nővérek emancipációja fületes olvasnivaló. A lapprodukció és -terjesztés növekedését gazdasági, társadalmi és technológiai körülmények egyaránt segítették: a lapok árának csökkenése, az írástudás nö­vekedése és a fejlettebb nyomdák. A kiadók legfontosabb kulturális beavatkozása azonban abból a felismerésből fakadt, amely szerint a női kultúra és divat piacképes áru. Kialakult tehát a fogyasztás ethosza a lapok hasábjain, ezzel párhuzamosan pedig egy sajátosan nőies fogyasztói kultúra. Mivel pedig a megjelenés a középosztály számára volt rendkívül fontos tényező, ők költöttek főként olyan lapokra, amelyek útmutatást tudtak nyújtani számukra ezen a téren.91 így vált lassan a társadalmi státusszimbólumokat és konvenciókat folyama­tosan közvetítő divatlap és a divat olyan társadalmi döntőbíróvá, autoritássá, amely tradi­cionális intézmények (az egyház, az állam, az Akadémia) állásfoglalását is megkérdőjelezte időnként. A divatlap ugyanakkor nemcsak leírója, hanem előírója is volt a női közönség ér­deklődési körének. S noha ilyenként a divatipar a létező társadalmi hierarchiát is újrater­melte, ugyanakkor létező, valós igényeken alapult, és ezek kiszolgálása tartotta életben és tette sikeressé egy-egy lap, esetünkben a Magyar Bazár mint a Nők Munkaköre pályafutá­sát. A Monarchia magyarországi területein belül az sem mellékes tényező, hogy mindezt magyar nyelven valósította meg. A Wohl-nővérek társadalmi és irodalmi megítélése A Wohl-nővérek korabeli és utólagos társadalmi megítélésében irodalmi szalonteremtő te­vékenységük és társaséleti szervezőképességük kapott mindig hangsúlyt. Kortársaik (Justh Zsigmond, Pekár Gyula, Zichy Géza, Feszty Árpádné Jókai Róza), akik egyben szalonláto­gatók is voltak, a Wohhl-szalon hiánypótló és iskolateremtő jellegét emelték ki a századvégi magyar irodalmi szalon megteremtésének folyamatában.92 Justh szerint a Wohl-nővérek a társasági érintkezés mesterei voltak, és ez lehetett a kulcsa az arisztokrata körökben való elfogadásuknak is. Még az időnként maliciózus Feszty Árpádné is külön kiemelte, hogy no­ha nevelőnőkként kerültek az arisztokrata körökbe, ott megállták helyüket, nevelőnőkből barátnőkké lettek, a volt kenyéradók pedig hódolattal nyitottak nekik utat a nagyvilágba.93 A korabeli szalonélet szükségszerű velejárója volt ugyanakkor az azonos társasághoz tartozók időnkénti kibeszélése, ironikus megjegyzésekkel való illetése.94 A nővérek eseté­ben az ilyen típusú megjegyzések elsődleges forrását családi állapotuk táplálta. Soha nem mentek férjhez, életüket a korabeli megítélés szerint „vénlány”-ként, egymással való elvá­laszthatatlan közösségben élték. M. Hrabovszky Júlia szerint ezért a társaságban elnevez­ték őket Wohl Jankerl és Wohl Hoserlnek.95 Stephanie 1889-ben bekövetkezett halála után a rosszmájú viccek egyedüli célpontja Janka maradt. Gyakran tettek sajnálkozó megjegy­­ z1 Nőiesség és fogyasztás kapcsolatáról 19. századi viszonylatban: Breward, Christopher: Femininity and Consumption: The Problem of the Late Nineteenth-Century Fashion Journal. Journal of De­sign History, vol. 7. (1994) No. 2. 71-89. 92 Justh Zsigmond: A Wohl nővérek szalonjáról. Magyar Szalon, 16. köt. (1892) 405-407.; Pekár Gyula: Wohl Janka­s szalonja. Pesti Napló, 52. évf. (1901) 145. sz. 1-3.; Zichy Géza: Wohl Janka. Magyar Bazár mint a Nők Munkaköre, 36. évf. (1901) 21. sz. 2.; Feszty Árpádné: Bösendorfer­­zongora, párizsi kultúra, teás-csésze. Literatura, 4. évf. (1929) 4. sz. 115-118. 93 Feszty: Bösendorfer-zongora, 115. 94 A társasági élet ezen jellemzőjét M. Hrabovszky Júlia említi: ,A társaságban viccelődtek is fölöt­tük, de ez már velejárt.” Hrabovszky: Ami elmúlt, 219. 95 Hrabovszky: Ami elmúlt, 219. 111

Next