Aetas, 2015 (30. évfolyam)

2015 / 1. szám - TANULMÁNY - Török Zsuzsa: A Wohl-nővérek emancipációja (Társadalomtörténeti megközelítés hosszmetszetben)

A Wohl-nővérek emancipációja Tanulmány remtése érdekében végzett lapszerkesztői teljesítményét és azon törekvését, hogy az olva­sóközönség óhaját mindenekelőtt kielégítse.100 Mikszáth Kálmán is méltatta Stephanie Aranyfüst című regényének 1907-es kiadásá­hoz írt előszavában a lapnak a finom ízlés terjesztésében és egy egész női generáció érzésvi­lágának kiművelésében játszott funkcióját. Mikszáth ugyanakkor a nővérek megélhetésé­ben játszott kulcsszerepét is kiemelte: csupán irodalmi dolgozataik nem teremthettek volna megélhetési alapot számukra, életük, mikszáthi kifejezéssel élve, „tápláló tehénkéje” a szer­kesztett divatlap volt.101 A kortárs írói világban betöltött szerepük jellemzésére az írónőkkel kapcsolatos általá­nos fogadtatás a jellemző. Maga Mikszáth is meglehetősen ironikus hangnemben nevezi őket kékharisnyáknak: „...kékharisnyák voltak már mint backfish­ek, aztán mindig kékeb­bek lettek, elhervadtak, megöregedtek és meghaltak, közbül azonban néha elcsevegtek pe­dánsan tiszta és kellemes kis szalonjukban, hol csak udvarlók fordulhattak meg,­­ olyanok, a­kik nem nekik, de a Múzsáknak udvarolnak.”102 Később azonban hozzáteszi, hogy valóban nem volt könnyű olyan környezetben írónőként érvényesülni, amelyben még a varrótű is nagyobb úr volt az írótollnál, és amelyben „az asszony létkörének a tükörtől a főzőkanálig” kellett terjednie.103 Kacziány Géza szerint az idősebb írók is gúnnyal nyilatkoztak a tollfor­gató kisasszonyokról.104 A kortárs férfiírók közül igazán baráti kapcsolatot Justh Zsig­­monddal tartottak fenn, aki szalonjukat is látogatta, és akit levelezéseikben gyakran nevez­tek a harmadik Wohl-nővérnek. A korabeli lapszerkesztői környezet másik kiemelkedő szereplője, az első magyar szer­kesztőnő, Kánya Emília egyáltalán nem említi a Wohl-nővéreket emlékiratában. A már többször említett M. Hrabovszky Júlia saját írói érvényesülése érdekében alakította kap­csolatát velük: írásait megjelentette a Wohl-nővérek lapjában, Janka halála után pedig szerkesztői státusra pályázott, amelyet végül az Athenaeum igazgatósága nem neki ítélt.105 Czóbel Minka pedig, mint korábban már említettem, az irodalom esztétikai önelvűsége je­gyében zárkózott el a divatújságírással ötvözött írói tevékenykedéstől. A Wohl-nővérek életpályájának megítélése tehát társaséleti kultúrmissziós tevékenysé­gük szempontjából emelkedett ki a korszakban és az utólagos elemzésekben is. Wohl Jan­kát közéleti tevékenységének legmagasabb rangú elismeréseként „az irodalom terén szer­zett érdemeiért” 1897-ben a Koronás Arany Érdemkereszttel tüntették ki, amelyet először kapott meg magyar írónő.106 100 S. Hentaller Elma: Wohl Janka mint szerkesztő, Magyar Bazár mint a Nők Munkaköre, 36. évf. (1901) 21. sz. 2. 101 Mikszáth: Wohl Stefánia, VI. 102 Mikszáth: Wohl Stefánia, V-VI. 103 Mikszáth: Wohl Stefánia, VI. 104 „Körülbelül húsz éve, hogy a »Magyar Bazár« először közölt tőlem eredeti költeményeket és fordításokat. A két szerkesztőnővel ekkor még nem voltam ismerős: idősebb írótársaim gúnnyal beszéltek róluk, mint a Vadnay Károly által rajzolt Überall-kisasszonyokról (»Az eladó lányod­ban) s igy ismeretségüket nem is óhajtottam. Szívesen közölték verseimet és pontosan megküldöt­­ték a tiszteletdijat s egy fiatal hirlapirónak egyéb alig kell a szerkesztőktől.” Kacziány Géza: Wohl Janka és Stephanie. Emlékezés két írónőre. Hazánk, 8. évf. (1901) 124. sz. 1. 105 Erről részletesen ír: Hrabovszky: Ami elmúlt, 272-276. 106 Felterjesztése 1896. december 17-én történt a Vallás és Közoktatásügyi Minisztérium részéről. Lásd: MOL Minisztertanácsi jegyzőkönyvek 1867-1944. http://www.digitarchiv.hu/faces/ frameContentGenerator.jsp?ADT_ID=57524&MT=­ A kitüntetésről természetesen a Magyar Ba­zár mint a Nők Munkaköre is tudósított: „Wohl Janka, lapunk főszerkesztője, az irodalom és

Next