Aetas, 2015 (30. évfolyam)

2015 / 2. szám - ELMÉLET ÉS MÓDSZER - Simon Zoltán Boldizsár: Interpretáció és történetiség

Elmélet és módszer Simon Zoltán Boldizsár nem a nyelvi trópusok háttérkészletéből, nem az interpretációból táplálkozó és nem azok­ból impulzust nyerő történelmi tapasztalatot iktat be a tropológiájába, amely dinamikát ve­zet be a rendszerbe.31 Ezen a ponton azonban rögtön szembesülni is kell egy nehézséggel. White tropológia­­elmélete kétségkívül a Metahistoryban nyerte a legátfogóbb megfogalmazást. Ám a Metahistory a 19. századi történeti tudat változásait feltáró történeti munka, amelynek a tárgyát képező történeti és történetfilozófiai szövegek nem sokban emlékeztetnek a mai történeti és történetfilozófiai szövegekre. Mind a mai történetírás specializált, töredezett és mindenképp kisebb léptékben gondolkodó túlnyomó részével (még ha a globális történe­lem éppen új formában visszatérőben is van), mind a spekulatív történelemfilozófia kiátko­­zásával megszülető kritikai történetfilozófiával kapcsolatban (ami éppen a Metahistoryval hagyta maga mögött az analitikus korszakát) nehéz volna olyan, a történelem folyamatát il­lető történelmi tapasztalatról beszélni, mint amely Tengelyi szerint Tocqueville-t hajtotta. A spekulatív történelemfilozófia hatályon kívül helyezésével alighanem eleve nem sok re­mény kínálkozik egy annak járulékaként értelmezhető, a történelem folyamatát illető tör­ténelmi tapasztalat beiktatására. Bár a történelmet illető spekuláció tilalmának a feloldása - csak hogy megkockáztassak egy spekulatív állítást - megelőlegezhető fejlemény,32 ez gyaníthatóan egészen más jellegű spekulatív kísérletekhez vezethet, semmint hogy nosztal­gikus visszatérést eredményezhessen egy történeti jelenséggé tett gyakorlathoz. Egyszóval, ami működhet Tocqueville, Michelet, Marx vagy Hegel leírásakor, vagyis ami működhetett egy olyan korszak történetíróira és történetfilozófusaira vonatkoztatva, amelyben a törté­nelem menetéről való gondolkodás mindent áthatott,33 korántsem biztos, hogy működik 31 Tengelyi László: A történelmi tapasztalat védelmében. Paul Ricoeur vitája Hayden White-tal. Magyar Filozófiai Szemle, 55. évf. (2011) 4. sz. 44-45. 32 Ez ügyben a kérdés inkább az, hogy a spekulatív és/vagy szubsztantív történetfilozófia visszatérése mennyiben tér el a felvilágosodás és a német idealizmus történetfilozófiáitól. Bővebben lásd: Si­mon Zoltán Boldizsár: Az újra mozgásba lendült történelem. 2000. 25. évf. (2013) 9. sz. 64-74. A spekulációt illető tilalom ellen érvelő szövegekért lásd például: Runia, Eelco: Presence. History and Theory, vol. 45. (2006) No.1. 1-29.; Bevernage, Berber: From Philosophy of History to Phi­losophy of Historicities. Some Ideas on a Potential Future of Historical Theory. Low Countries Historical Review, vol. 127. (2012) No. 4. 113-120. A történelem folymatának a filozófiájaként ér­tett történetfilozófia megannyi verzióban való újjáéledéséről, illetve annak a szükségességéről lásd például: Rohbeck, Johannes: Rehabilitating the Philosophy of History. In: Koslowski, Peter (ed.): The Discovery of Historicity in German Idealism. New York - Berlin, 2005.187-211.; Badiou, Alain: The Rebirth of History. London, 2012.; Fillion, Réal: The Continuing Relevance of Speculative Philosophy of History. Journal of the Philosophy of History, vol. 8. (2014) No. 2. 180-195.; Harpotonian, Harry: Philosophy of History’s Return. History and Theory, vol. 54. (2015) No. 1. 96—105. Továbbá tulajdonképpen ide vezet White újonnani lelkesedése a konzervatív filozófus, Michael Oakeshott „praktikus múlt” fogalma iránt, vagy nagy általánosságában véve a nagyobb léptékű történészi gondolkodás újbóli térnyerése is. Vö. White, Hayden: The Practical Past. Evanston, 2014.; Guldi, Jo — Armitage, David: The History Manifesto. Cambridge, 2014. Bár ezen kísérletek túlnyomó része sajnálatos módon inkább a szubsztantív történelemfilozófia feléleszté­sének tűnik, semmint egy 21. századi igényekhez szabott történetfilozófiának, a térnyerésük min­denképp sokatmondó. 33 Vö. Mandelbaum, Maurice: History, Man & Reason: A Study in Nineteenth-Century Thought. Baltimore, 1971. Mandelbaum a 19. századi gondolkodás fő sémájának azt a „fejlődési nézetet” te­kinti, amelyet egyaránt kimutat a korszak történetfilozófiáiban, Comte pozitivizmusában vagy ép­pen Darwin elméletében. Egy olyan konceptuális háttérkészlet dominanciájának a fényében, amely szerint a világ dolgai előrehaladva fejlődnek, a korszak történeti cselekvőinek (mint Tocqueville) ugyan tulajdonítható a történelem menetét illető történeti tapasztalat. Az elmúlt évtizedek a törté­­ ne2

Next