Aetas, 2019 (34. évfolyam)

2019 / 2. szám - NEMZET ÉS DIVAT - Szentesi Réka: (Lukács Anikó: Nemzeti divat Pesten a 19. században. Budapest Főváros Levéltára, Budapest, 2017)

Nemzet és divat Lukács Anikó: Nemzeti divat Pesten a 19. században. Budapest Főváros Levéltára, Budapest, 2010. 296 oldal Lukács Anikó könyve a 2010-ben megvédett doktori disszertációjának átdolgozott verzi­ója. A disszertációt a szerző az Eötvös Lo­­ránd Tudományegyetem Bölcsészettudomá­nyi Karán a Társadalom- és Gazdaságtörté­neti Doktori Program égisze alatt készítette. A magyar nemzeti, illetve ünnepi öltözék té­mája nem újdonság az olvasó számára, arról a huszadik század elején Nemes Mihály és Nagy Géza írtak, az újabb kutatások kapcsán pedig meg kell említeni F. Dózsa Katalin, Tompos Lilla, Hajdú Tamás és Ságvári György nevét. Mégis e témában ez az első ön­álló kötet, amely ráadásul egészen más néző­pontból elemzi kutatása tárgyát, a szerző se­gítségével új perspektívából tekinthetünk rá. Lukács Anikó ugyanis az öltözködést, a ruhát annak szimbolikus jelentőségére fókuszálva vizsgálja, igyekszik azt társadalom- és politi­katörténeti kontextusba helyezni. Nem di­vattörténeti kötetről van szó, sokkal inkább divat témájú társadalomtörténetet vesz ke­zébe az olvasó. A bevezető fejezetben maga a szerző is hangsúlyozza a ruházat reprezen­táló és identifikáló képességét, amely a nem­zetet fenyegető politikai helyzetben előtérbe került. A 19. század első felében a magyar ruha szerepe felértékelődött, a nemzeti ösz­­szetartozás erőteljes szimbóluma lett (pél­dául a nyelv, a zene és a tánc mellett), hiszen mindenki számára könnyen és jól olvasható jelekből tevődik össze, amelyek szavak nél­kül is képesek beszélni egy olyan kényes po­litikai témáról, amelyről egyébként nem fel­tétlenül szabad bárhol és bármikor szót ej­teni. A 19. század magyar nemzeti divatjának korabeli propagálói jól tudták, hogy egyetlen ruha sem pusztán praktikus eszköz a min­dennapokban, nem csupán a szemérmet védő, a testet a publikum szeme és az időjárás viszontagságai elől megvédő tárgy, hanem jelentése van, amelyet mindig egy adott struktúrán belül lehet értelmezni. Ese­tünkben ez a rendszer az idegen-magyar el­lentétpárra épült. A könyv alapos betekintést nyújt abba a 19. századi diskurzusba (és an­nak különböző korszakaiba), amely a ma­gyar ruha pártolásával, a külföldi divat elle­nében való előtérbe helyezésével igyekezett a nemzeti identitást és egységet erősíteni. Fel­merül a kérdés, hogy vajon a divat képes-e betölteni ezt a szerepet. A Lukács Anikó könyvében alaposan kibontott korabeli vita többek között erre keresi a választ. A divat alapvetően kirekesztő jellegű. Képes-e a nemzeti öltözék a század folyamán divattá válni és egyúttal betölteni nemzetegysége­sítő szerepét? A kötet kronologikus rendben, kisebb te­matikus fejezetekre bontva tárgyalja a 19. század folyamán tetten érhető elképzelése­ket a nemzeti öltözékről. Két nagy egysége a 19. századi nemzeti öltözék divatjának két szakaszát, az 1830-1840-es, valamint az 1850-1860-as évtizedeket mutatja be. A szö­veget korabeli divatképek illusztrálják, ame­lyek segítenek az olvasónak vizualizálni a nemzeti öltözék forma- és mintavilágát. A harmincas években elindult, a negyve­nes években pedig már igen széleskörűen folyt a vita a nemzeti öltözékről, elsősorban a korabeli sajtó hasábjain. E téma rendszeres szereplője volt többek között a Pesti Divatla­pon túl a Honderűnek, a Pesti Hírlapnak, az Ételképeknek, egyik legnagyobb pártolója pedig Vahot Imre, a Pesti Divatlap szerkesz­tője volt. Lukács Anikó a korabeli sajtó ala­pos feldolgozásával részletes képet fest a po­lémia résztvevőinek álláspontjáról. A szerző által mozgalomnak nevezett, a nemzeti öltö­zék tudatos és következetes terjesztését célzó törekvések az egységes magyar nemzet meg­teremtését igyekeztek elősegíteni. A mozga­lom rendkívül fontos momentuma, hogy a Aetas 34. évf. 2019. 2. szám 183

Next