Aetas, 2019 (34. évfolyam)

2019 / 2. szám - NEMZET ÉS DIVAT - Szentesi Réka: (Lukács Anikó: Nemzeti divat Pesten a 19. században. Budapest Főváros Levéltára, Budapest, 2017)

Nemzet és divat Figyelő tett szóváltást nem lehetett mellőzni a re­formkori nemzeti divat kérdése kapcsán sem. A két szabó véleménykülönbsége ugyanis jól tükrözi a már említett idegen­magyar ellentétpárt, hiszen az összekülön­­bözés alapvetően egy kérdés köré épült: jo­­gosult-e német szabó magyar ruhát készí­teni? Az 1850-es évek végén, az 1860-as évek elején a nemzeti divat polémiájának újabb iránya, rétege látszik kibontakozni. Az a kér­dés foglalkoztatja a nemzeti divattal foglal­kozókat, hogy a divat múlékonysága, állan­dóan változó mivolta vajon összeegyeztet­­hető-e a nemzeti öltözék elveivel, az állandó­sággal és a változatlan értékek képviseleté­vel. A divat természetéből fakadóan változik, szezonról szezonra, de akár hónapról hó­napra is valamilyen újdonsággal kecsegteti követőit. Ilyen körülmények között igazi di­vattá válhat-e a nemzeti öltözék? - teszik fel a kérdést a kortársak. A nemzeti öltözék pártfogói viszont épp ez ellentmondás miatt igyekeztek nem divatnak tartani a magyar ruhát. A külföldi, elsősorban párizsi divat új­donságaival azonban nehéz volt felvenni a versenyt. Hiába tekintünk a magyar ruhára nem divatcikként, hanem egy meggyőződés kifejeződéseként, ha a vásárlóközönség új­donság iránti igényét az nem képes kielégí­teni. Lukács Anikó elemzése szerint a század második felében számos szabó igyekezett öt­vözni az európai divatot a magyar ruha ele­meivel, folyton újítani, változtatni, ha úgy tetszik, modernizálni a nemzeti öltözéket. A szerző által feltárt forrásanyag felsora­koztatja a divat készítőit (a szabók), a divat terjesztőit (a divatlapok szerzői) és a divat követőit egyaránt. Ez utóbbi csoport meg­szólaltatására a napló- és emlékirat-iroda­lom segítségével került sor. Meglepő módon a kortársakat, mint például Jókai Mórt, Ká­nya Emíliát, Vachott Sándornét, Lauka Gusztávot vagy Slachta Etelkát foglalkoz­tatta annyira az öltözködés kérdése, hogy ar­ról hosszabb-rövidebb formában hírt adja­nak naplójukban vagy emlékirataikban. Ezeknek a híradásoknak a jelentősége nem csak abban rejlik, hogy látjuk, a valódi vég­­felhasználó hogyan vélekedett egy-egy divat­ról. Ezen túl abban is segítették a szerzőt, hogy megvizsgálja, a sajtóban hangsúlyosan képviselt divat mennyire terjedt el a valóság­ban. A sajtóban megjelent cikkek, hirdeté­sek, valamint az emlékanyag összevetésével Lukács Anikó arra a megállapításra jut, hogy az 1860-as években sikeres volt a nemzeti öl­tözékek propagálása, ám azt maradéktalanul elterjeszteni sohasem sikerült. Látjuk tehát, hogy a 19. századi nemzeti divat kérdése és az arról folytatott vita meny­nyire sokrétű volt. Lukács Anikó kimerítő forrásfeltáró és értelmező munkája, bár a célja nem ez volt, a 19. század nemzeti divat­jának problémakörén keresztül jól érzékel­teti a divat mechanizmusát. A divatkutató számára rendkívül érdekes látni, hogy a nemzeti divatot pártolók és ellenzők meny­nyire jól látták a divat működésének lénye­gét. A divat kommunikációs, reprezentáló, hovatartozást kifejező, de egyúttal kire­kesztő szerepét ugyanis jól tetten lehet érni a nemzeti divatról folyó 19. századi vita kap­csán. A nemzeti öltözék propagálói épp ezért nem akarták, hogy az divattá váljon. Szemük előtt olyan utópia lebegett, amelyben a ma­gyarok, társadalmi helyzetüktől függetlenül, a nemzethez való tartozásukat fejezik ki egy­ségesen a nemzeti ruha viselésével, nem di­vatból, utánzási vágyból, hanem meggyőző­désből veszik azt fel. A kitartó propagálás­nak, a divat természetének és a társadalmi nyomásnak köszönhetően a források tanúbi­zonysága szerint az 1860-as években sikerült elterjeszteni a nemzeti ruhát, de leginkább a felsőbb rétegeknél. A szerző nem vitatja, hogy a pesti úri közönség tagjai között vol­tak, akik valóban nemzeti érzésből és politi­kai kinyilatkoztatásból hordták a magyaros öltözéket, de a társadalom legtöbb tagja szá­mára, állapítja meg, a magyar nemzeti ruha nem jelenthetett élő hagyományt. Szentesi Réka 185

Next