Agenda Magazin, iulie-decembrie 2004 (nr. 27-52)

2004-07-03 / nr. 27

Kerkorian - magnatul Orașului Pierzaniei Miliardarul american Kirk Kerkorian ar putea deveni regele absolut al cazinourilor din S.U.A. Compania sa, MGM Mirage, a făcut companiei rivale din Las Vegas, Mandalay Resort, o ofertă de 7,9 miliarde de dolari. Dacă se va ajunge la o înțelegere, Kerkorian va controla cea mai mare parte din celebrul Las Vegas Strip - strada principală a Orașului Pierzaniei. Kerkor „Kirk“ Kerkorian s-a născut în 1917 în orașul Californian Fresno, într-o familie de imigranți armeni. Afectați de recesiune, părinții săi s-au mutat la Los Angeles. La nouă ani, micul Kirk a fost nevoit să-și ia prima slujbă. Familia se muta frecvent, astfel încât Kirk era mereu băiatul cel nou în clasă, agresat tot timpul de ceilalți copii, așa că a fost nevoit să învețe să se bată. Fratele lui mai mare, boxer profesionist, l-a inițiat în acest sport, iar Kirk a câștigat 29 din cele 33 de meciuri jucate ca amator (majoritatea prin knockout). Viața lui s-a schimbat radical în 1939, când și-a descoperit pasiunea pentru zbor. Kerkorian s-a înființat la Ferma Dosului Fericit, o combinație între o școală de pilotaj și o fermă de lapte, deținută de Florence „Pancho“ Barnes, una din femeile pionieri ai aviației, și i-a spus acesteia: „Nu am bani. Nu am educație. Vreau să învăț să zbor. Nu știu cum să fac. Puteți să mă ajutați?“ în schimbul ajutorului oferit la mulsul vacilor și curățenia grajdurilor, Kerkorian și-a obținut licența de pilot comercial și o slujbă ca instructor de zbor. Când a auzit că Royal Air Force caută piloți pentru a duce în Scoția avioane de luptă Mosquito, construite în Canada, și că plăteau extraordinar de bine, Kerkorian n-a stat pe gânduri în cei doi ani și jumătate cât a lucrat la RAF, Kerkorian a dus la destinație 33 de avioane, a acumulat mii de ore de zbor și a călătorit pe patru continente. De asemenea, și-a pus deoparte cea mai mare parte a salariului. După terminarea războiului, Kerkorian a cumpărat un avion Cessna. în 1945 s-a dus pentru prima dată în viață la Las Vegas, împreună cu un magnat al fierului vechi din Los Angeles, care îi închinase avionul. El a ajuns să efectueze curse regulate la Las Vegas pentru diverși bogătași din Los Angeles. în 1947 a cumpărat o mică linie de chartere. După ce a dezvoltat-o, a vândut-o companiei TransAmerica, devenind acționar majoritar în cadrul acesteia. în 1962, lui Kerkorian i-a reușit una dintre cele mai inteligente speculații cu terenuri din istoria Las Vegas-ului. Cu 960 000 $, el a cumpărat 80 de acri de teren lângă Strip, pe care în 1968 l-a vândut cu 5 000 000 $, după ce între timp mai dobândise și 4 000 000 $ din chirie, în timpul construirii imensului Caesars Palace. Cu banii obținuți din această vânzare și acțiunile pe care le deținea la TransAmerica a cumpărat 82 de acri de pământ pe Paradise Road și a construit „International“, cel mai mare hotel din lume (la vremea aceea), având 30 de etaje și 1 512 camere. La inaugurarea din 1969 a cântat Barbra Streisand, urmată de Elvis Presley. în 1970, pentru a plăti niște datorii scadente din Europa, Kerkorian a fost nevoit să vândă jumătate din propriile sale acțiuni companiei Hilton Hotels. De asemenea, și-a vândut casa din Las Vegas, avionul particular și yachtul. Colegii săi au fost uimiți de calmul dovedit de el în această situație dificilă. El avea însă un as în mânecă, în 1969 începuse să cumpere acțiuni ale studiourilor cinematografice MGM, astfel încât la sfârșitul acelui an deținea deja controlul asupra activității lor. De-a lungul anilor le-a reorganizat, fuzionat, vândut și revândut de nenumărate ori. în 1971 și-a anunțat intenția de construire (din nou!) a celui mai mare hotel din lume din acel moment. Hotelul a fost inaugurat în 1973 și a fost numit „MGM Grand“. Avea 26 de etaje, 2 084 de camere și o sală de spectacole de 1 200 de locuri. în noiembrie 1980, în incintă s-a declanșat un incendiu devastator. Kerkorian nu s-a dat bătut: hotelul a fost redeschis după opt luni. în 1986, Kerkorian a vândut cele două hoteluri „MGM Grand“ (din Las Vegas și din Reno) companiei Bally, pentru suma de 594 000 000 $. Actualul hotel „MGM Grand“ din Las Vegas al lui Kerkorian a fost inaugurat în 1993; are 5 000 de camere, 8 restaurante, un club de fitness, o grădină de vară cu 15 000 de locuri și un parc de distracții echivalent în mărime cu primul Disneyland, din 1955. Kerkorian a trecut prin trei mariaje, între 1942 și 1951 a fost căsătorit cu Hilda Schmidt. Pe cea de-a doua soție, Jean Maree Hardy, a cunoscut-o în Las Vegas, unde aceasta era dansatoare la Thunderbird. S-au căsătorit în 1954 și au avut două fete, Tracy și Linda. (Kerkorian și-a numit compania Tracinda, combinând numele fiicelor sale.) în 1998, la 81 de ani, Kerkorian a devenit tatăl unei fetițe numită Kira. El s-a căsătorit cu mama acesteia, Lisa Bonder, după un an și jumătate de la nașterea fetiței, iar după o lună s-a pronunțat divorțul. Ulterior s-a dovedit printr-un test ADN că tatăl micuței Kira nu este Kerkorian, ci multimilionarul Steven Bing, devenit cunoscut prin faptul că este și tatăl fetiței lui Elizabeth Hurley. Kerkorian a continuat să plătească alocația fetiței și după ce s-a dovedit că nu este fiica sa. c.C. Hotelul „MGM Grand“ și-a primit numele în onoarea filmului „Grand Hotel“ 2 reflector