Agenda Zilei, ianuarie 1997 (Anul 2, nr. 1-24)

1997-01-10 / nr. 6

10 Mgramiu zilei MAGAZIN 10 ianuarie 1997 MAGAZIN zilei 11 Portretul Evei Peron va fi expus în Florida Singurul portret pentru care a pozat Eva Peron, soția fostului dictator argentinian Juan Peron, va fi expus în Florida, la 56 de ani după ce a fost pictat. Portretul este ulei pe pânză, este realizat de brazilianul Candido Portinari și a fost donat de magnatul Anderson Bouchelle Muzeului Artelor și Științelor din Daytona Beach, în 1991 Evita avea 21 de ani în 1940, când a pozat pentru tablou. Lapik și Multik au coborât pe pământ Lapik și Multik, cele două maimuțe care au petrecut 14 zile în spațiu, în cadrul proiectului de cercetare ruso-american, au aterizat în Kazahstan și au dat semne că se simt bine. Lapik și Multik, așezate în capsulă în centurile de siguranță și cu echipament de monitorizare în jurul capetelor, au fost instruite să efectueze o serie de operații în spațiu, la comenzi controlate de la sol. Autobuz ecologic în primăvara anului 1997. 30 de autobuze hibrid, având două motoare, unul electric și unul diesel, vor fi puse experimental în circulație în orașele italiene Ferrara, Terni și Roma. Construite de firma Iveco, autobuzele vor circula în zonele aglomerate ale orașelor folosind motorul electric, cel alimentat cu carburant intrând în funcțiune în afara centurii orașelor. Autobuzele au o capacitate de 90 de locuri. Singurul inconvenient îl constituie prețul 730 000 DM, față de 350 000 DM, cât costă unul obișnuit. Caroline de Monaco și cei 700 de copii din principat Serbările inițiate pentru a marca cei 700 de ani de existență ai principatului de Monaco s-au bucurat de prezența familiei princiare, care și-a cam împărțit rolurile. Prințesa Caroline de Monaco a fost prezentă printre cei 700 de copii din principat care s-au bucurat de un spectacol pe teme istorice. Show-ul, o adevărată lecție de istorie „vie“ pentru cei mai mici cetățeni ai opulentului stat liliputan de pe malul Mediteranei, a fost agrementat cu multe efecte speciale și imagini holografice, care au tăiat respirația asistenței. Aceste serbări vor dura aproximativ 10 luni! Orice discuție despre costul lor este inutilă. Cazinourile din Monte Carlo se numără printre sponsori. O româncă... la înălțime . Artista în vârstă de 11 ani, Alexandra Nechita, se află alături de tabloul său care a fost expus la conferința de presă din 7 ianuarie, care a anunțat nominalizările pentru Premiile Grammy. Ceremonia decernării premiilor va avea loc la New York, la Madison Square Garden, pe data de 26 februarie. Topuri mai puțin obișnuite Revista americană „Entertainment“ a realizat de curând o selecție a filmelor anului 1996 pe criterii mai puțin obișnuite. Au fost alese scene de film care au rămas în memoria publicului ca fiind cele mai caraghioase, cele mai penibile, cele mai triste, cele mai trăznite, etc. Așa că, scena cea mai apetisantă a anului 1996 a fost extrasă din filmul „Big Night“ („Marea noapte“), cu Stanley Tucci. Camera de filmat nu se mișcă absolut deloc când Tucci, proprietarul unui restaurant italienesc din anii ’50, își prepară omleta, toarnă uleiul în tigaie, sparge ouăle, amestecă grațios compoziția și apoi prepară micul dejun. Mulți americani au declarat că au salivat copios la această scenă și apoi, ajunși acasă, au repetat-o. Cele mai ascuțite accesorii le-a avut, în opinia publicului american, actrița Glenn Close, în rolul Cruellei din „101 dalmațieni“. Ea și-a lăsat special unghiile să crească până la dimensiuni amenințătoare. Cea mai penibilă scenă a fost extrasă din filmul „Misiune imposibilă’, când Tom Cruise nu și-a dat seama că Emmanuelle Beart abia aștepta să fie sărutată... Cel mai haios efect special a fost realizat în pelicula „Twister”, când o furtună a ridicat în aer numai vacile, lăsând restul peisajului intact. Tot revista „Entertainment“ a stabilit clasamente și în domeniul muzical. Astfel, albumele care au avut cea mai bună ascensiune în topurile anului 1996 au fost: „Odelay” (Beck), „Gone Again” (Dirty Three), „Nine Objects of Desire” (Suzanne Vega) și „New Moon Daughter” (Cassandra Wilson). Cei mai „promițători” debutanți au fost nominalizați, în ordinea următoare: Fionna Apple, Leeann Rimes, Hayden, Shatter-Kinney, Foxy Brown, Gillian Welch și The Cardigans. Cel mai reușit titlu de album (tentă religioasă) aparține trupei Firewater - „Get off the Cross... We Need the Wood for the Fire” („Co boară de pe Cruce... Avem nevoie de lemn pentru foc”), iar cel mai neinspirat titlu de album (tot cu tentă religioasă) l-au dat cei de la Stone Temple Pilots: „Tiny Music... Songs from .the Vatican Gift Shop” („Muzicuță... cântece din magazinul de cadouri al Vaticanului”). O americancă i-a intentat proces de paternitate lui Imran Khan, fostul căpitan al echipei pakistaneze de cricket, care acum candidează la postul de prim-ministru. Sita White, 35 de ani, fiica răposatului miliardar Lord Gordon White, susține că Imran este tatăl fiicei ei de 4 ani, Tyrian Jade. Imran Khan are 40 de ani și este căsătorit cu Jemima Goldsmith, fiica unui miliardar englez. El a negat că ar fi avut o legătură cu Lita și că Jade ar fi copilul lui, adăugând că nu se va deplasa la Los Angeles pentru proces.  Hillary Clinton, so ția președintelui Clinton, a fost nominalizată pentru unul dintre premiile Grammy. Hillary este inclusă la categoria albumelor vorbite sau nonmuzicale, pentru varianta audio a cărții sale „It Takes a Village“. Volumul s-a vândut în 10 ediții, totalizând 461 000 de exemplare, iar caseta a fost distribuită în 50 000 de exemplare. Sosit la Rio de Janero pentru a-și promova noul film, „Extreme Measures“, produs de propria lor companie cinematografică, actorul britanic Hugh Grant și-a pierdut calmul englezesc și i-a blestemat pe ziariștii brazilieni care nu l-au lăsat să se bucure de frumusețea orașului. Pe când vizita Muzeul de Artă Modernă cu iubita lui, Liz Hurley, Grant și-a ieșit din fire și a țipat la jurnaliști: „Sper să vă moară copiii de cancer!“. *Vp BERBEC (21.03-20.04) Nu faceți schimbări în vața particulară sau în cea profesională. Culegeți mai multe informații, înainte de a lua o decizie. Dacă _______veți accepta în continuare noiei suplimentare, nu veți mai avea deloc timp liber. Partenerul vă face o promisiune, care o să vă bucure foarte mult. Veți primi astăzi vizita unei persoane, pe care n-ați văzut-o de mult timp. TAUR (21.04-23.05) Astăzi a sosit momentul să rezolvați unele probleme pe care le-ați tot amânat. Fiți atent atunci când se iau hotărâri în viața profesională. Dacă începutul este bun, puteți avea și speranțe pentru viitor. Veți fi uimit de conținutul unei scrisori, dar va trebui să reacționați prompt. GEMENI (21.05-21.06) în realizarea unui proiect, ați avansat foarte mult. Este indicat să rezolvați mai întâi partea teoretică a proiectului și numai după i I aceea s-o începeți pe cea practică. Stați în cumpănă mai mult înainte de a vă spune părerea în legătură cu o anumită situație. Vă preocupă prea mult problemele personale, ca atare nu vă puteți concentra asupra muncii dvs. RAC (22.06-21.07) O persoană dragă influențează în mod pozitiv această zi. Ar fi indicat să consumați multe fructe, pentru a vă menține silueta, îngrijiți-vă mai mult de o rudă apropiată, care este singura. Nu _______ încercați să vă impunemi voința cu orice preț într-o situație delicată. Fiți atent în continuare, deoarece o persoană invidioasă va încerca să vă facă rău. LEI (23.07-23.08) în urma unei convorbiri telefonice, veți avea o idee minunată. Discuțiile pe care le purtați astăzi vă pun pe gânduri. O persoană _______I optimistă ar putea avea o influență pozitivă asupra dvs. Fiți mai reținut într-o problemă oarecare, deoarece situația este foarte neclară. Mici schimbări v-ar putea face viața mai palpitantă. FECIOARĂ (24.08-23.09) Sunteți ferm hotărât să spuneți cuiva, un adevăr, care-1 va supăra. Fiți atent la ceea ce vă spune un prieten, deoarece numai așa veți putea afla ceva de importanță majoră ce poate să vă aducă multe necazuri. Ar fi bine să ascultați și de sfatul partenerului dvs. Astăzi vor apare multe posibilități la care nu v-ați fi așteptat. Ascultați de glasul inimii, nu de cel al rațiunii. BALANȚĂ (24.09-23.10) Ar fi bine să nu mai aveți încredere în oamenii pe care nu-i cunoașteți bine. Dacă nu puneți acum capăt unei relații, o să aveți multe necazuri pe viitor. Veți întâlni astăzi o persoană plăcută, care vi s-a părut rar plictisitoare la început. Vi se va spune ceva care o să vă impresioneze foarte tare. SCORPION (24.10-22.11) Dacă doriți să faceți cuiva un cadou, gândiți-vă și la persoanele bine intenționate, a căror existență deseori ați trecut-o cu vederea. Membrii familiei dvs. au păreri diferite; nu are nici un rost să continuați cearta. La serviciu, concentrați-vă asupra muncii dvs., nu nici un contract. Impuneți-vă punctul de vedere, nu cedați prea ușor, unui săgetător (23.11-21.12) Aveți mari planuri de viitor, care însă nu pot fi realizate chiar acum. Veți primi ajutor în rezolvarea problemelor personale. Ca să faceți un mare serviciu unei persoane și veți fi lăudat pentru această faptă. Seara o să petreceți clipe frumoase într-un cadru neobișnuit. Astăzi veți primi vești prin poștă. Nu chiar toate o să vă bucure. CAPRICORN (22.12-20.01) Unele persoane așteaptă de la dvs. mai multă consecvență. Nu le dezamăgiți. Ar fi bine să vă achitați toate datoriile și să-i faceți unei persoane dragi un cadou frumos. Astăzi va fi o zi plăcută cu multe întâlniri importante. Discutați problemele financiare cu oameni de specialitate. Ar fi bine să dați mai multă importanță vieții dvs. de familie. VĂRSĂTOR (21.01-20.02) Astăzi este momentul potrivit pentru a face schimbări în viața dvs. particulară. Nu reacționați impulsiv la problemele altora. ____ De unde vreți să știți care este adevărul și care fantezia? Nu fiți prea „transparent” față de alții, feriți-vă de certuri. Unei persoane îi place să facă glume pe seama dvs., așa că nu luați în serios ceea ce veți auzi. PESTI (21.02:3) Ziua de astăzi este potrivită, pentru a lua hotărâri importante. Cineva vrea să vă necăjească, dar dvs. nu-i permiteți acest lucru. Astăzi veți cunoaște oameni foarte plăcuți _______ și spirituali. Deși aveți foarte multele lucru, nu veți reuși să faceți decât foarte puțin. Ar fi bine să renunțați la fazele foarte grele. Este indicat să nu risipiți banii. A fost definită drept „hotărâre istorică”. Boris Elțîn a decis ca producerea și livrarea băuturilor alcoolice să devină monopol de stat. Este prima hotărâre importantă pe care liderul rus a luat-o după reîntoarcerea sa la Kremlin, intenționând să demonstreze dorința de remediere a profundei crize economice cu care se confruntă țara. în 26 decembrie, Elțîn a prezidat o reuniune a Comisiei de taxe și impozite, organism cu puteri speciale, însărcinat să acopere golurile din balanța de stat. Ordinea de zi a cuprins două puncte: plata pensiilor restante și reintroducerea monopolului asupra producției de vodcă. Elțîn a definit drept „catastrofală” și „amorală” situația în care se află 38 de milioane de pensionari, care nu și-au primit de mai multe luni pensia, și așa, foarte mică. El a propus remedierea situației prin profitul realizat în urma vânzărilor de băuturi alcoolice. Statul rus pierde cel puțin 580 milioane DM în fiecare lună, care sfârșesc - afirmă Elțîn - „în buzunarele mafiei rusești”. Cauza o constituie vânzările necontrolate ale băuturilor alcoolice, în special vodcă, produsă clandestin sau provenind din contrabandă și care acoperă 70 la sută din piață Vodca salvează pensionarii puternice din Europa; a doua oară, în timpul lui Brejnev, când economia rusă, aflată în declin, a continuat să supraviețuiască datorită petrolului și a alcoolului, a cărui producție acoperea 30% din venituri. A urmat apoi prohibiția, impusă de Gorbaciov și liberalizarea comerțului din timpul lui Elțîn. Astăzi, profitul realizat din vânzarea alcoolului a scăzut la 1,5%, ceea ce nu înseamnă neapărat că rușii au încetat să mai consume băuturi alcoolice. Dimpotrivă, în luna decembrie, rușii au cheltuit pentru produse alimentare 326 trilioane de ruble, din care 33 de trilioane pentru băuturi alcoolice. Cu alte cuvinte, 10% din cheltuielile unei familii ruse le constituie vodca. Monopolul asupra producției și vânzării de vodcă nu înseamnă însă naționalizarea celor 800 de distilerii ruse. Kremlinul va trimite câte un reprezentant în fiecare distilerie, care va supraveghea 24 din 24 de ore aplicarea timbrului care certifică procentul încasat de stat din vânzare. Principalul efect al acestei hotărâri va fi însă stoparea contrabandei cu vodcă produsă în Ucraina și Bielorusia, aparent identică cu cea rusească, livrată la jumătate de preț și de calitate îndoielnică. O întoarcere în trecut, întreruptă doar în ultimii ani ai reformei. O măsură care a mai salvat Rusia de două ori. Prima oară în secolul trecut, când premierul țarului a introdus monopol imperial asupra băuturii preferate a rușilor, ceea ce a determinat o creștere a puterii rublei, care a devenit, la vremea aceea, una dintre cele mai I Cifrele unui viciu numit VODCĂ: consum anual în Rusia: 2 miliarde 400 milioane de litri, reprezentând 115 miliarde DML consum pe cap de locuitor - 16 litri - ceea ce înseamnă că un bărbat adult consumă .. 170 de sticle de vodcă pe an, una, la două zile; morți în urma consumului de vodcă contrafăcută - 10 000 anual; alcoolici - 35 de milioane. C. J.4. • Societatea Națională a Criticilor de Film din Statele Unite l-a desemnat pe comicul de culoare Eddie Murphy drept cel mai bun actor al anului 1996, pentru rolurile din „Profesorul trăsnit“. Societatea este alcătuită din 48 de critici de primă mână de la cele mai importante publicații americane. Aceștia au fost extrem de impresionați de diversitatea și numărul de roluri interpretate de Murphy în „Profesorul trăsnit“: „Există prejudecăți îngrozitoare legate de actorii de comedie. Este mult mai greu să faci o comedie bună decât un film dramatic bun“. Oficiali din Ministerul francez al Turismului au prezentat 14 reclame TV de câte 45 de secunde, în care staruri mondiale precum Tina Turner, Woody Allen și Claudia Schiffer fac reclamă Franței. Reclamele sunt filmate în diferite părți ale țării, de la Mediterana la Paris, iar pe fundalul peisajelor franceze, celebritățile mai sus-menționate rostesc: „J’aime la France“. Printre starurile care iubesc Franța se mai află: Ray Charles, Julio Iglesias, Roger Moore și chiar Mickey Mouse. în 1996, Franța a atras peste 60 de milioane de turiști străini, situându-se astfel în fruntea punctelor de atracție turistică ale lumii. *7p Un furt mai puțin obișnuit Suspans în blocul operator al Clinicii Umberto Primo din Roma. Medicii urmau să efectueze un implant cu silicon la sâni. După ce a efectuat incizia la unul dintre sâni, chirurgul a deschis cutia sterilă în care se aflau protezele de silicon. Spre surprinderea sa, în loc de patru, în cutie erau doar două proteze. A fost avertizat laboratorul, care a reușit să livreze cele două proteze lipsă într-o jumătate de oră, timp cu care a trebuit să fie prelungită anestezia. Din fericire, totul s-a terminat cu bine. Cine a furat protezele a căror valoare se ridică la 3 000 DM? „O glumă sinistră între medici”, afirmă o asistentă. Profesorul Sandro Tagliacozzo, șeful clinicii, este însă de altă părere: „în ultimele șase luni, hoții operează în spital în voie. S-au furat computere, microscoape, proiectoare pentru sala de operație, medicamente. Până și aparatele telefonice din camera de gardă au fost furate. Parcă am trăi în junglă”. C. H. Spionaj anglo-saxon Tot mai îngrijorați de soarta odraslelor lor, anglo-saxonii își instalează dispozitive de telesupraveghere în camerele copiilor atât pentru a-i urmări pe aceștia, cât și pentru a se asigura că baby-sitter-ele (plătite să-i îngrijească și să-i supravegheze pe cei mici) își fac datoria în Marea Britanie și în SUA se comercializează, în acest scop, videocamere miniaturale ascunse în oglinzi, pendule sau urși de pluș și botezate Nannycams Revoluție în China în cea mai populată țară din lume, ciberrevoluția se pregătește să ia cu asalt cafenelele. La Beijing s-a deschis prima cibercafenea multi media, prevăzută cu monitoare uriașe (pe care pot fi umărite și emisiunile canalului MTV). Cafeneaua Internet oferă un meniu divers, la prețuri cam piperate pentru localnici - 2 dolari pentru un capuccino sau o bere și 4 dolari pentru o oră la unul din cele 15 terminale. Trecătorii îi pot privi pe consumatori pe un monitor exterior. Anumite adrese de pe World Wide Web - cum ar fi cele ale revistelor „Playboy“ și „Penthouse” - au fost blocate de oficialități. Cei care frecventează WWW au la dispoziție adresa http: / / www. sparkice.co.cn/ cafe/ .cafe.htm.Unicom- Sparkice Co. OZN deasupra Romei Italia a fost cuprinsă, marți, de o adevărată febră a farfuriilor zburătoare după ce câțiva martori oculari au declarat că au văzut o lumină verde pe cerul Romei, în apropiere de aeroport. Lucrătorii de la turnul de control al traficului aerian au spus însă că semnele văzute ar fi fost rezultatul unui efect optic cauzat de lumină.