Agenda Zilei, august 1998 (Anul 3, nr. 179-204)

1998-08-01 / nr. 179

Demnitarii PD sunt obligați să dea la partid 10% din „ciolan“ Pas'3 ! pop Weekend ! cotidian de informații aI DIVERTISMENT ^ S ^/j^/J WfiEB " sâmbătă, 1 august 1998 " ^VooTej]/ Un scandal a izbucnit la SIE Serviciile secrete române se clatină tot mai tare. Ieri. Cătălin Harnagea, șeful Serviciului de Informații Externe, l-a destituit pe unul dintre cei mai apropiați colaboratori ai săi. Generalul Cornel Grigoraș, șeful Direcției de protecție a muncii și cadrelor, a căzut în dizgrație în urma unui interviu publicat ieri. Afirmațiile asumate de general sunt de o extremă gravitate, conturând tabloul unei lupte pentru putere care pune în pericol siguranța națională. Referirile precise la marile scandaluri - afacerile „Puma“ și „Țigareta II“, pașapoartele de la Bonn, „lista lui Severin“ - ca și pasivitatea unor înalți funcționari au provocat un adevărat cutremur la SIE și în cercurile politice; în ciuda aparențelor, gestul generalului Grigoraș nu a fost unul spontan și e de așteptat o revenire în forță a ofițerului, deși, ieri, într-o conferință de presă pe care a convocat-o personal, a părut să bată în retragere. Nu a negat însă afirmațiile din interviu, care îl atacă chiar și pe Cătălin Harnagea. S.IONESCU v. ZASCHIEVICI Pagina 12 Cătălin Harnagea, șeful SIE, e împins în corzi Vasile Popovici intră în diplomație Ieri, fostul deputat de Timiș, Vasile Popovici, a primit confirmarea că a devenit noul consul-general al României la Marsillia. Numirea lui Vasile Popovici în acest post a survenit în urma discuțiilor dintre președintele României, Emil Constantinescu, și ministrul de externe, Andrei Pleșu, desfășurate în cursul zilei de ieri la Palatul Cotroceni. Vasile Popovici își va prelua oficial postul diplomatic în a doua jumătate a acestei luni. După aflarea acestei vești, Vasile Popovici ne-a declarat: „îmi propun să aduc mai multă corectitudine în misiunile noastre diplomatice. în viitorul mai îndepărtat poate că mi-aș dori o funcție cu miză politică, însă acum mă voi concentra pentru a-mi duce la bun sfârșit atribuțiunile specifice unui diplomat de carieră“. RADU TOANCĂ Rata inflației -1,3% Creșterea prețurilor de consum a fost în luna iunie de 1,3% față de luna precedentă și de 24,1% față de decembrie ’96. Conform datelor Comisiei Naționale pentru Statistică în primele șase luni ale anului s-a înregistrat o rată medie lunară a inflației de 3,7%. Astfel, pentru mărfurile alimentare s-au înregistrat creșteri medii lunare de 2,9%, la cele nealimentare de 4% și la servicii de 5,1%. Comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, producția industrială a scăzut cu 13,7%, respectiv 16,5%, în condiții comparabile sub raportul numărului de zile lucrătoare. Nici în ceea ce privește exporturile de mărfuri situația nu se prezintă mai bine, acestea fiind în scădere cu aproape 10%față de luna mai a anului trecut, Postul Sfintei Maria Creștinii au terminat-o cu desfătările până la 15 august. Abstinența, mai ales de la mâncărurile „de dulce“ (preparate pe bază de carne, lapte, ouă etc.), va fi cuvântul de ordine pentru ortodocșii care încep azi Postul Sfintei Maria. Cele două săptămâni de post sunt ținute mai ales de femei. Se spune că femeile care „intră sub vălul Sfintei Maria“ sunt ferite pe durata întregului an de necazurile pricinuite de semeni. Postul Sfintei Maria este, în opinia călugărilor, cea mai ușoară perioadă de restricții culinare din an. Ei spun că, dacă sunt bine gătite, mâncărurile de legume pot fi mai gustoase decât cele cu carne. a solicitat Ministerul Finanțelor Pagina 3 Ministrul de externe Andrei Pleșu, în Albania Pagina 16 PNȚCD nu la televiziunea ANALOG Film artistic: ora 221 la televiziunea ANALOG ora 20îo Film artistic: Nitti - executorul ora 2215 Michael Douglas, emisar special al ONU Actorul Michael Douglas a fost numit „Mesager al Păcii“ în favoarea ONU de către secretarul general, Kofi Annan, noua calitate fiindu-i certificată joi în cadrul unei ceremonii speciale derulată sub cupola forumului mondial. Michael Douglas s-a angajat să militeze pentru reducerea armamentului nuclear, a proliferării armelor de tot felul și pentru reducerea... datoriei (uriașe) a SUA față de ONU. Se apreciază că Washington-ul datorează organizației mondiale câteva miliarde de dolari, sub forma unor contribuții promise și angajate, dar niciodată achitate. Douglas se alătură astfel altor emisari ai păcii aleși de ONU din rândul celebrităților mondiale, cum sunt Luciano Pavarotti, Placido Domingo, Enrico Macias, John Travolta, Magic Johnson ș.a. Michael Douglas alături de Kofi Annan