Agenda Zilei, septembrie 1999 (Anul 4, nr. 206-231)

1999-09-01 / nr. 206

2 du IN ACTUALITATE 1 sepTembrIe 1999 PUNCTUL PE OCTAVIANI ANDRONICI Adevărul despre conjunctivită Epidemia de conjunctivită care s-a declanșat în această vară are un istoric al său, mult mai complicat decât ar părea la prima vedere. Investigațiile agenților de sănătate au dus deja la concluzii surprinzătoare și jenante, ceea ce a determinat, din partea autorităților, un efort de mușamalizare și de deturnare a cauzelor. Oficial, marea majoritate a celor care acuză dificultăți acute ale văzului s-ar fi infectat în ștranduri și în alte locuri publice, precum parcuri sau săli de spectacol în aer liber. Simptomele ar fi, și ele, clasice: usturime, senzație de nisip în ochi, lăcrimări intermitente. Investigații paralele efectuate de către organizații ale societății civile arată însă cu totul altceva. In primul rând, nivelul epidemiei nu e vorba de mii, ci de milioane de persoane afectate! Apoi, locurile în care se propagă molima: în primul rând piețele, apoi magazinele de produse utilitare, apoi ghișeele telefoanelor, ale CONEL- ului, ale DISTRIGAZ-ului și ale altor servicii publice. Infectări masive s-au constatat la circumscripțiile financiare, la unele bănci, la magazinele care desfac materiale didactice și uniforme pentru copii și - cu totul surprinzător - la farmaciile care nu vând medicamente compensate. Microbul sau virusul - nu se știe încă precis - acționează fulgerător: bolnavul este cuprins de amețeli, nu mai vede clar cifrele, retina îi este cotropită de mii de steluțe verzi și începe să lăcrimeze din abundență, în formele mai grave manifestându-se accese de disperare și plâns în hohote. Un raport recent al Ministerului Sănătății adresat Guvernului și Președinției recomandă sistarea grabnică a oricărei activități publice, de orice natură și dorește ca bolnavii să fie sfătuiți să stea acasă, să consume cât mai puțin, să nu facă efort aproape deloc și să evite total vizionarea programelor TV și citirea ziarelor, până când FMI-ul nu va trimite o nouă tranșă de... vaccinuri. Grecea cade iar în brațele Guvernului Bobârnacul seamănă mult cu o smucitură politică care la stat și greu la stat, inegalabilul Ovidiu Grecea a spus adio Agenției de Valorificare a Activelor Bancare (AVAB), veritabil aspirator al creditelor neperformante acumulate de băncile românești, pentru a se întoarce la mai vechea sa „dragoste“, Departamentul de Control al Guvernului. Evitând să dea o conotație politică gestului său și explicând că „nu mi-am dat demisia, dar am avut o discuție cu premierul Radu Vasile“, Grecea a precizat că „mandatul meu în calitate de președinte al acestei agenții poate să înceteze și astăzi. Consider că AVAB poate funcționa și fără Ovidiu Grecean, a mai spus impozanta figură revenită în preajma premierului, care a sugerat că, eventual, actualul său consilier Dumitru Constantin ar putea să-i fie succesor în funcție. „Cel ce va fi numit trebuie să fie ferm, drept, bun specialist, cu experiență, să nu se încovoaie“, a mai arătat Grecea, pe care nu l-a putut răbda inima să plece de la AVAB fără a-i administra un perci af Băncii Naționale. Ovidiu Grecea a explicat că perpetuarea, de către BNR, a unor situații grave create în sistemul bancar a dus la necunoașterea situației reale din sistem, în timp, iar „Guvernul s-a trezit peste noapte cu o situație dezastruoasă“. Și mai țepos decât Grecea, directorul Direcției de Control Financiar Bancar din Departamentul de Control al Guvernului, Mihai Truțescu, a menționat că „s-a dovedit că BNR este incapabilă să facă control, iar prin faptul că nu acționează, se vede că are interesul să distrugă sistemul bancar“. Sentința lui Grecea a venit implacabilă: „Trebuie să ne dezmeticim dacă nu vrem să ne ducem pe tobogan“. Cert este, însă, că plecarea lui Ovidiu Grecea, într-un moment de dispută cu senatorul Viorel Cataramă în privința evaluării imobilului Elvila, cu greu poate fi considerată o simplă coincidență. Măriuca Vasile, director general al AVAB, a spus lucrurilor pe nume, fără menajamente: „Senatorul Cataramă a evaluat clădirea la 28 milioane de dolari, când, pe piață, nu face mai mult de opt milioane de dolari“, în acest context, Măriuca Vasile este de părere că ar trebui reanalizate și reevaluate creditele neperformante preluate de la Bancorex. Nu de alta, dar cine știe câți „iepuri“ mai sar din hățișurile încă neumblate... N. S. Ovidiu Grecea revine în preajma premierului BNR nu se apără, dar taie în carne vie Nici Banca Națională nu va scăpa de restructurare în condițiile în care hotărâtul Ovidiu Grecea, revenit la Departamentul de Control al Guvernului, s-a luat de viața și activitatea nu tocmai satisfăcătoare (ba chiar, s-ar putea spune, de „sabotare“ a Băncii Naționale), Adrian Vasilescu, directorul Direcției Comunicare a BNR, a anunțat că, începând de astăzi, Banca Națională va intra într-un treptat, dar amplu proces de restructurare, tradus în reduceri de personal și de direcții. Fără a face o trimitere explicită la acuzațiile lui Greceaf că ochiul vigilent al BNR asupra sistemului bancar românesc n-a fost chiar atât de vigilent, ci chiar chiar de-a binelea. Vasilescu a subliniat că procesul restructurării BNR va urmări și întărirea Direcției de supraveghere bancară. „Procesul general de restructurare din economie, soldat cu restrângeri de activități și de personal, nu putea ocoli nici BNR“, a precizat oficialul Băncii Naționale, care a subliniat că Direcția de supraveghere a sistemului bancar românesc va fi cea mai câștigată pentru că se va întări prin apariția unei Direcții de strategii financiar-bancare. Mai bine mai târziu decât niciodată, N. S. Adrian Vasilescu anunță procesul de restructurare a BNR România și Republica Moldova construiesc poduri economice Radu Vasile o sprijină financiar pe mama lui Ilie Ilașcu „Ar fi bine ca să trecem de la podurile de flori dintre România și Republica Moldova la adevărate poduri economice“, a precizat, ieri, primulministru moldovean, Ion Sturza, în cadrul unei întâlniri cu oameni de afaceri români, la Romexpo, descoperind ca posibile domenii de colaborare bilaterală sectorul petrolier, al resurselor energetice, infrastructurii și domeniului bancar. Adăugând o notă de concret planurilor comune, ministrul român al agriculturii, Ioan Mureșan, și cel modovean, Valeriu Bulgari, au semnat un acord de colaborare interministerială în domeniul agricol. Primul-ministru român, Radu Vasile, a decis să acorde un ajutor umanitar în valoare de zece milioane de lei mamei lui Ilie Ilașcu, internată la Spitalul „Sfântul Spiridon“ din Iași cu diagnosticul de ciroză hepatică. N. S. Ion Sturza a avut o întâlnire cu afaceriștii români „O PROpoziție pe zi“