Agenda Zilei, ianuarie 2000 (Anul 5, nr. 1-24)

2000-01-06 / nr. 3

2 zilei » ACTUALITATE g ianuarie 2000 PUNCTUL PE OCTAVIAN! ANDRONICI Atenție la hoții de șine! Nu poți decât să te crucești aflând ce fură românul! Unii fură o șină de cale ferată, ca să-și facă din ea grinzi la o pivniță, fără să-i pese că următorul tren va deraia! Altul fură ușa de la intrarea unui bloc! Pe toate drumurile naționale se fură în draci Semnale rutiere și panouri cu inscripțiile localităților! Undeva, prin nu știu ce așezare, un cetățean taie stâlpul de iluminat public și-i face bucăți pentru foc! Nu mai vorbesc despre țevile de aluminiu din irigații, făcute stive prin magaziile sătenilor, în așteptarea unor varii întrebuințări. Șocante nu sunt diversitatea și specificitatea acestor furturi. Trăim într-o țară în care „subtilizarea“ bunurilor necesare subzistenței a fost pur și simplu instituționalizată vreme de o jumătate de secol. Devenise aproape natural ca țăranii să fure produse de pe tarlaua CAP-ului sau ca muncitorii să care acasă tot ce se putea căra din producția uzinei, pentru a-și mai ușura traiul. Dar să furi o șină de cale ferată nu este doar absurd. Este simptomatic pentru momentul pe care-l traversăm: momentul disoluției oricărei autorități, în care omul vrea și poate să-și dovedească sentimentele de frondă, comițând cele mai abracadabrante furturi. Să furi o șină de cale ferată nu e doar complicat, este și incomod: obiectivul s-ar fi putut atinge mult mai lesne, cu doi-trei copaci din pădurea pe care și așa n-o mai păzește nimeni, din cauza retrocedării. Nu mai vorbesc de faptul că genul acesta de furt poate fi cu greu ascuns. Pur și simplu, se pare că oamenilor nu le mai pasă că vor fi prinși! Pentru cei care se află la conducerea țării, ar trebui să fie un semnal de alarmă major. Dacă modelele de acest gen vor câștiga adepți, este lesne să ne închipuim ce ne așteaptă. Represiunea este îndreptată, în orice societate normală, împotriva unei minorități care nu respectă legea. Când aceste minorități tind să devină majore, înseamnă ori că legile nu mai sunt bune, ori că cei care le fac nu mai sunt în stare să le aplice, ori că lucrurile au ajuns într-un punct extrem de periculos, în ansamblul relațiilor sociale. Petre Roman face „curățenie" în ograda proprie în 4 februarie, Ministerul Afacerilor Externe începe bătălia pentru Uniunea Europeană Instalat confortabil în scaunul ocupat, până mai ieri, de Andrei Pleșu, actualul șef al diplomației române, Petre Roman, s-a apucat de „curățenie“. Peste 350 de angajați ai Ministerului Afacerilor Externe se vor pregăti să părăsească instituția după ce noua organigramă a ministerului va fi adoptată, cu proxima ocazie, în ședință de Guvern. Reducerea de personal anunțată de Roman va fi operată după criterii de competență și disciplină, capacitatea de adaptare la noile sisteme informatice și de comunicare electronică modernă. „Măturarea“ diplomaților care au comis abateri de la conduita diplomatică și de la „legalitate“, precum și a celor cu rezultate „mediocre sau slabe“ va determina creșterea salariilor celor care vor „supraviețui“ în minister. La vârf, Petre Roman i-a pregătit lui Eugen Dijmărescu, ambasador al României la Tokyo, fotoliul de secretar de stat în MAE, șef al viitorului Departament al Afacerilor Europene din minister. Aurel Ciobanu Dordea, negociatorul șef al României în relația cu UE, deși va avea rang de secretar de stat, nu va deține această funcție, iar Departamentul de integrare europeană propriu-zis va fi condus de viitorul subsecretar de stat pentru probleme de integrare, Dragoș Negrescu. Prima prioritate - UE După ce a detaliat modificările din structura ministerului pe care îl conduce, Petre Roman a subliniat că prioritățile politicii externe românești vor fi parcurgerea cu succes a etapelor negocierilor de aderare la UE, invitarea României pentru integrarea în NATO, activitatea din cadrul OSCE și realizarea unei „compatibilități avantajoase cu marile procese integratoare și de globalizare“ De altfel, în 4 februarie vor începe deja reuniunile de lucru pe domenii cu UE, în timp ce lansarea oficială a procesului negocierilor de aderare va avea loc în 14 februarie, la Bruxelles. Primele reuniuni vor analiza educația și formarea profesională, cultura și politica audio-vizuală, telecomunicațiile și tehnologia informației, politica externă și de securitate comună, politica industrială, dreptul societăților comerciale și altele. ApR stă de veghe Deoarece consideră că noul context al relațiilor României cu UE oferă oportunitatea folosirii acestora în scopuri electorale, vicepreședintele ApR Gheorghe Tinea a anunțat că partidul său își propune să monitorizeze pe viitor activitatea Ministerului de Externe. Ținea s-a arătat „deziluzionat“ de faptul că Roman și-a arogat meritul de a fi semnat nu mai puțin de opt memorandumuri cu reprezentanții Comisiei Europene, aceste documente fiind, însă, negociate îndelung de alte instituții și persoane. Ținea l-a îndemnat pe șeful diplomației să dea dovadă de autoreținere și să nu-și folosească poziția dobândită în Guvern în scopuri politice partizane. N. S. Petre Roman pornește hotărât Legalitate „încălcată“ cu premeditare Alianța Civică a ajuns la vorbele lui Maiorescu, analizând evoluția Legii Ticu în apelul lansat, ieri, Alianța Civică le solicită parlamentarilor să restabilească legalitatea „încălcată cu premeditare“. Adoptând o poziție similară cu cea a liderilor țărăniști, AC consideră că Legea Ticu a fost încălcată „deliberat“ de două ori, prima dată fiind respins un candidat ce întrunea toate cerințele legii (Horia Roman Patapievici - propus de PNȚCD) și a doua oară acceptând alți doi candidați - propuși de PD - care nu se întruneau. Din acest punct de vedere, Alianța Civică a apreciat că ultimele evoluții parlamentare legate de Legea Ticu privind accesul la propriu dosar și deconspirarea Securității sunt „ilegale și de natură să discrediteze Parlamentul“, prin „flagranta violare a principiilor statului de drept de care se fac vinovate Comisiile juridice și Birourile Permanente ale Camerelor Legislative“. Analizarea trecutului este lăsată la discreția forțelor politice ale trecutului, riscându-se astfel transformarea Legii Ticu într-o derizorie și aproape parodică formă fără fond“, consideră Alianța Civică prin prisma celebrelor afirmații ale lui Titu Maiorescu, exemplificând cu faptul că informarea nemotivată a candidatului PNȚCD s-a făcut la propunerea unui parlamentar PRM, fost activist CC al PCR. Și exceptarea fostului PCR dintre partidele politice ai căror foști sau actuali membri nu pot intra în Colegiu demonstrează lipsa de rigoare juridică, politică și morală, a adăugat Alianța. N. S. Unitate, că-i mai bună decât toate om )sw(w)vm f»xcl O) ZÂMBETE fi M fi RE Cinem parte parte si face Deși s-a plâns tot anul că bugetul de doar 500 milioane de lei nu îi ajunge, primarul comunei Jupânești din județul Gorj, Petre Gușiță, nu a ezitat ca, în ultima lună a lui 1999, să se autopremieze pentru „contribuția la gospodărirea și înfrumusețarea localității, prin amenajarea unei fântâni, repararea unor școli sau îngrijirea a două terenuri de fotbal“. Cât a fost vorba să-și umple propriile buzunare, Gușiță a avut de unde să dea din banul public. Cu toate acestea, primarul darnic cu sine nu a majorat ajutoarele sociale, în valoare de 150 000 lei, motivând că nu are fonduri. Pentru depistarea altor prime nejustificate, subprefectul Dan Popescu a luat la paricat și cazurile altor primari gorjeni asupra cărora planează bănuiala că și-ar fi autoconferit „premii“ dubioase cu ocazia Sărbătorilor de iarnă. Ca tacâmul să fie complet, Popescu a precizat că, în practică, gravă nu este numai acordarea acestor prime, ci faptul că ele au fost însoțite, în multe cazuri, și de câte un salariu de merit, plus plata banilor pentru concediile de odihnă neefectuate pe a 1999. Valoarea unei prime s-a... „limitat“ la 15 la sută din salariul de 3-4 milioane al unui primar... N. S. ZfÎMBETE ZÎMFÎRE