Agenda Zilei, august 2007 (Anul 12, nr. 178-204)

2007-08-02 / nr. 179

JiH 4>S * « Li I ? 1 ”. ggjjji. flRH ANUL XM «FOTIDIAN DE SI DIVERTISME^^^^Tl^ös^^ ^ Is »«« Xinct »I W <s*vw* 4. Id... jd ^ Ured .y I 24 pagini Fondat de Zoltan Kovacs JI|PEt Hl Fostul tramvai cu cai, la Ziua Timișoarei Manifestările de Ziua Timișoarei din 3 august nu au trebuit modificate din cauză de doliu național, pentru că nu sunt de genul festival. Inedit va fi tramvaiul tras de cai, care a circulat pentru prima dată pe străzile Timișoarei în 1869 și care va fi expus în Piața Libertății, pe linia de refugiu, în perioada 3-5 august. Tot în această săptămână, vineri, sâmbătă și duminică, RATT va pune în circulație un tramvai de epocă, de tip suveică. Vehiculul va rula pe traseul liniei tramvaiului 6, cu plecare din Piața Libertății, începând cu ora 10, din două în două ore, până la ora 20. Cursele cu tramvaiul de epocă vor fi gratuite. Manifestările cuprind vineri, de la ora 10, o ședință comună a Consiliilor Locale Timișoara și Arad, care va debuta cu un moment de reculegere în memoria Patriarhului. Vor fi decernate 30 de diplome de excelență, una dintre ele colegului nostru de la Trustul de Presă Agenda, Dușan Baiski. Se va discuta apoi pe tema: Timișoara-Arad -pol al dezvoltării regionale, după care vor fi primite delegațiile străine din orașele înfrățite, inclusiv echipe de fotbal de copii care vor juca cu ai noștri. Vor fi vernisaje de expoziții și, în Piața Unirii, de la ora 21, un concert al Filarmonicii Banatul. L. CONDEA, T. M. LENGHER Tramvaiele de epocă vor putea fi văzute de Ziua Timișoarei Cine plătește? în diverse intersecții sau pe unele străzi intens circulate, autoritățile au luat măsura montării unor separatoare de benzi, pentru a disciplina cât de cât traficul aglomerat. Stâlpișorii apăruți dintr-o dată par să-i fi enervat la culme pe unii dintre șoferi, care nu au găsit altceva mai bun de făcut decât să îi distrugă. Cei cu mașini puternice au trecut pur și simplu cu roțile peste ei și i-au culcat la pământ. Chiar sub geamurile Primăriei par să fi fost cele mai mari distrugeri, parcă a trecut cineva cu tancul prin zonă, însă nu au scăpat de vandalizare nici separatoarele montate în Piața Mărăști ori prin alte locuri. Din păcate, înlocuirea acestora costă, iar cei care vor suporta cheltuielile sunt tot cetățenii, căci e vorba de bani publici. Tocmai de aceea, șoferii cu astfel de porniri ar trebui să se gândească de două ori înainte de a distruge ceva, pentru că separatoarele vor fi oricum înlocuite. Poate dacă unii dintre ei ar fi prinși și puși să suporte contravaloarea lucrărilor de înlocuire, li s-ar mai tăia din elan, iar a doua oară ar avea grijă să se încadreze corect. D. A. BUDICI în unele locuri, separatoarele au fost deja distruse N-avem mână de lucru Lipsa acută de forță de muncă, birocrația excesivă, cooperarea cu autoritățile locale pe infrastructură și utilități, dar și calitatea pregătirii absolvenților din diferite școli reprezintă principalele probleme semnalate de câțiva dintre cei mai mari investitori din județul Timiș invitați la o întâlnire cu Ovidiu Drăgănescu, prefectul județului Timiș. „Au venit la discuții reprezentanții a trei din șapte investitori invitați. A fost o întâlnire pregătitoare pentru a stabili pe ce domenii să întreprindem acțiuni rapide anul viitor, pentru că va fi o stagnare în dezvoltarea județului dacă nu se iau măsuri, iar prima problemă a investitorilor este lipsa mâinii de lucru“, a precizat ieri Ovidiu Drăgănescu, prefectul județului Timiș. Acesta a adăugat că sunt concerne internaționale care ar fi dorit să deschidă noi hale de producție în cadrul investițiilor deja făcute, dar din lipsă de muncitori au renunțat. Lipsa de locuințe sociale mai este una dintre problemele invocate de investitori: „în ceea ce privește birocrația excesivă, îi voi cere ministrului Varujan Vosganian să revadă acele declarații semestriale și vom avea și o discuție cu primul-ministru Călin Popescu Tăriceanu vizavi de aceste aspecte“, a încheiat prefectul Ovidiu Drăgănescu. DELIA S. BARBU Funeralii cu fost Patriarhul ecumenic Bartolomeu I al Constantinopolului și alte înalte fețe bisericești ale lumii ortodoxe, precum și o delegație a Vaticanului condusă de cardinalul german Walter Kasper, au confirmat, până ieri după-amiază, că vor participa la funeraliile Patriarhului Teoctist, organizate mâine, la Catedrala Patriarhală. Au mai confirmat că vor participa la înmormântare Prea Fericitul Anastasie, Arhiepiscopul Tiranei și a toată Albania, Patriarhul Georgiei, catolicosul Ilia al II-lea, reprezentanți ai Bisericilor ortodoxe din Bulgaria și Polonia. Papa Benedict al XVI-lea a adus, ieri, un omagiu Patriarhului Teoctist al României într-un mesaj de condoleanțe publicat de Vatican. Papa Benedict al XVI-lea a reamintit în mesajul său întâlnirile dintre Patriarhul Teoctist și Papa Ioan Paul al II-lea, desfășurate în România, în 1999, și apoi la Vatican, în 2002. Acestea „vor rămâne în memoria Bisericilor noastre ca un dar special al grației divine”, care „au consolidat și dat un nou impuls prieteniei și relațiilor fraterne” dintre ca- ---------------------------tolici și ortodocși. L.IEDU Pagina 2 Patriarhul ecumenic Bartolomeu I al Constantinopolului va participa la înmormântarea Patriarhului Teoctist Primii scorpioni au decolat către deșert Azi noapte, peste 50 de militari români pregătiți la Timișoara sub steagul Scorpionilor Galbeni s-au îmbarcat într-un Hercules C130 cu destinația Irak. Ei sunt primii din cei 400 ai Batalionului 32 Infanterie Mircea care vor executa în următoarele șase luni misiuni în deșertul irakian, la temperaturi de 50 de grade Celsius, sub amenințarea constantă a militanților islamiști, la peste 4 000 km depărtare de casă. „Cine pleacă în teatrul de operații și spune că nu-i este frică nu e normal. Eu am fost acolo și știu ce mă așteaptă“, ne-a explicat comandantul Batalionului, lt. col. Gheorghe Cristian Dinulică. Momentul despărțirii de familii a fost unul emoționant, chiar dacă soldații au primit mai puțini vizitatori față de defilarea de săptămâna trecută, când s-a consemnat plecarea oficială. „Vom sta 24 de ore din 24 sub amenințarea riscului, dar totuși într-o zonă liniștită. Va trebui să facem față unui inamic atipic. Ori aruncă în tine cu grenade, ori pune pe străzi dispozitive improvizate“, a mai explicat Dinulică. Misiunile românilor vor fi de apărare a unui pod peste Eufrat, de patrulare într-o zonă cu raza de 300 km lungime și nu doar. S. SAVA Momentele despărțirii au fost emoționante pentru militarii care au avut norocul unei ultime vizite