Agenda, ianuarie-martie 1994 (Anul 5, nr. 1-13)

1994-01-01 / nr. 1

Pagi Ho 2 1 ianuarie 1994 VĂ INFORMĂM _______________ _________________________ — ' *"M*_Tair --'n i—numim ■«■!!! ■■»!!■ | ■---------- ------------- . . . — ■ ,■■■■.... Vest actualitate V DE SÂMBĂTĂ PÂNĂ MIERCURI Vineri, 24 decembrie • Adunarea Atlanticului de Nord a dat publicității un comunicat în care condamnă farsa judiciară de la Tiraspol și își exprimă consternarea față de condamnarea la moarte a lui Ilie Ilașcu ; de asemenea, cere transferarea deținuților către o autoritate competentă. • Reuniunea la nivel înalt a țărilor din Comunitatea Țărilor Independente s-a încheiat la Așhabad, fără ca membrii săi să ajungă la o înțelegere privind mijloacele de realizare a uniunii economice. • Acordul de încetare a focului în Bosnia, pe perioada sărbătorilor de iarnă, a fost ignorat de beligeranți. • Un ofițer de rang înalt al armatei israeliene a fost ucis de membri ai mișcării integriste palestiniene „Hamas“. • Un comandou format din patru bărbați neidentificați și înarmați a răpit un elicopter în sudul Rusiei, reținând mai mulți ostatici la bordul aparatului — nouă elevi, un șofer de autobuz și doi piloți. Pirații aerului au avut intenția să zboare spre Iran, dar condițiile meteorologice au făcut imposibil zborul. Sâmbătă, 25 decembrie . Partidul „Opțiunea Rusiei", condus de vicepremierul Rusiei, Egor Gaidar, va deține 96 din cele 450 de locuri în Parlamentul de la Moscova, au relevat rezultatele definitive ale alegerilor legislative de la 12 decembrie. Pe locul secund se află Partidul Liberal-Democrat condus de ultranaționalistul Vladimir Jirinovski. Liderii partidelor parlamentare nu s-au înțeles asupra formării unei coaliții majoritare. • Președintele nord-coreean, Kim Ir Sen, l-a primit la Phenian pe secretarul general al ONU, Boutros Ghali. In cadrul convorbirilor dintre cei doi demnitari a fost abordat în special programul nuclear al Coreii de Nord. • Kazahstanul și-a dat acordul de principiu pentru încheierea unui acord de închiriere, de către Rusia, a bazei spațiale de la Baikonur.Moscova dorește concesionarea bazei pe 99 de ani. Duminică, 26 decembrie • La Sarajevo și în Bosnia centrală, în pofida armistițiului dintre beligeranți pentru perioada sărbătorilor de sfârșit de an, au continuat intense schimburi de focuri, inclusiv cu armament greu. La lupte au participat trupe guvernamentale musulmane și sârbe. • După vizita de două zile la Phenian, secretarul general al ONU, Boutros Ghali, a sosit în China, în cadrul convorbirilor cu premierul chinez, Li Peng, Ghali a abordat problemele programului nuclear al Coreii de Nord. • Aflat într-o vizită particulară în Bulgaria, ultranaționalistul rus, Vladimir Jirinovski, a recomandat „înlocuirea președintelui bulgar, Jelio Jelev, cu consilierul lui de origine bulgară“. în același timp, a propus ca Bulgaria să devină „o republică a noii Uniuni Sovietice“. • în Afganistan, forțele rivale ale președintelui și primului ministru de la Kabul, care se confruntă de două luni în estul țării, au încheiat un acord de încetare a focului. Acest soc nu intervine după ce multe altele nu au fost respectate.—‘ Luni, 27 decembrie • Președintele României, dl. Ion Iliescu, a început seria întâlnirilor cu partidele parlamentare, în cursul dimineții, șeful statului a purtat convorbiri cu liderii Partidului Democrat Agrar, apoi cu delegația PDFSN, iar în cursul serii, la Palatul Cotroceni a fost primită delegația Partidului Democrației Sociale din România. Au fost dezbătute problemele politice, sociale și economice cu care se confruntă țara. • La Cairo a început o nouă sesiune de negocieri între reprezentanții Israelului și ai OEP asupra modalității retragerii israeliene din Gaza și Erihon. • Cei patru pirați ai aerului, care au răpit un elicopter și mai mulți ostatici dintr-o școală din Rostov pe Don, s-au predat practic fără rezistență. Mare parte din suma de 10 milioane de dolari, ceruți pentru eliberarea ostaticilor, a fost recuperată. Marți, 28 decembrie . La inițiativa grupului parlamentar al PNȚCD, Convenția Democratică a strâns semnăturile necesare convocării unei sesiuni extraordinare a celor două Camere Parlamentare ale României, pentru data de 3 ianuarie 1994, în vederea soluționării problemelor ce fac obiectul Proiectului de lege privind abilitarea guvernului de a emite ordonanțe și autorizarea contractării și garantării unor credite externe, pe timpul vacanței parlamentare. • La Sarajevo, forțele internaționale de securitate au început evacuarea populației asediate. Acțiunea cuprinde atât populația musulmană, cât și pe cea croată și sârbă. • Aviația israeliană a întreprins mai multe raiduri aeriene împotriva bazelor hezbollahului proiranian în apropierea zonei de securitate din sudul Libanului. Acțiunea a avut loc după ce forțe extremiste au atacat posturi militare israeliene. Miercuri, 29 decembrie . Guvernul României a adoptat o declarație oficială în care respinge categoric aprecierile jignitoare la adresa poporului român, făcute recent, la Sofia, de către liderul Partidului Liberal- Democrat din Rusia, Vladimir Jirinovski; declarația a fost apreciată ca fiind un atentat la adresa securității naționale. • Comitetul de legătură israeliano-palestinian a perfectat la Cairo un document care reflectă pozițiile comune ale celor două delegații în legătură cu autonomia în teritoriile ocupate, dar nu au ajuns la un acord global în această problemă. • O comisie mixtă Vatican-Israel a aprobat Acordul fundamental între cele două state, care presupune și recunoașterea reciprocă. BILANȚUL CORPULUI DE CONTROL PE LUNA DECEMBRIE - în luna decembrie Corpul de Control Comercial din cadrul Consiliului Județean Timiș -și-a desfășurat activitatea în baza obiectivelor propuse în programul său de activitate. Astfel s-a urmărit aprovizionarea cu pâine în zilele de vineri și sâmbătă precum și aprovizionarea cu zahăr, ulei, legume, fructe, produse zaharoase specifice sărbătorilor. Tot în această lună au fost efectuate controale, în colaborare cu Poliția Transporturi, la agenții economici din incinta Gării de Nord din Timișoara. în această perioadă au fost efectuate 115 controale, fiind cuprinși în control 97 de agenți economici, din care 35 cu capital de stat și 62 cu capital privat. De asemenea, din agenții verificați, 96 sunt din ramura de desfacere cu amănuntul și unul din sfera producției. în urma acestor controale au fost reținute următoarele aspecte : cu privire la aprovizionarea cu zahăr și ulei s-a constatat că aceste produse existau la vânzare, cu excepția magazinelor 15 și 17 ale Societății „Alcom“ S.A., care la data controlului nu aveau ulei din producția internă. Totodată s-a reținut că atât agenții economici cu capital de stat cât și privat aveau la vânzare un sortiment diversificat de produse zaharoase, excepție făcând magazinele 75 și 184 ale aceleiași societăți comerciale amintite, care nu aveau în momentul respectiv saloane. Privind aprovizionarea cu pâine în zilele de vineri și sâmbătă, s-a constatat că magazinele ce aparțin S.C. „Bega-Pam“ erau bine aprovizionate însă la cele ale „Alcom" SA. au fost cazuri când s-au creat goluri în aprovizionarea cu acest produs. între alte deficiențe semnalate se poate menționa că : firma „Super Alex“ SRL, din Timișoara deși comercializa produse în compoziția cărora intrau materii prime de origine animalieră, nu poseda autorizație sanitar-veterinară , neafișarea etichetelor cu prețurile de vânzare și caracteristicile mărfurilor la toate produsele expuse în sala de vânzare, a fost constatată printre altele la centrul de pâine din Topolovățul Mare S.C. „Basem“ S.R.L., „Bistro Nord" S.R.L. din Timișoara ; unii agenți economici aveau expuse spre vânzare mărfuri care nu aveau menționată data de fabricație și termenul de valabilitate iar în unele cazuri mărfurile nu erau însoțite de certificatele de calitate și nici de buletin de analiză , s-a constatat și depozitarea unor materii prime în mod necorespunzător, nefind asigurate condițiile pentru menținerea indicilor de calitate. Pentru deficiențele constatate și nerezolvate în perioada controlului au fost stabilite măsuri cu termene de rezolvare. Au fost sancționați cu amendă contravențională 15 agenți economici, valoarea amenzilor aplicate fiind de 4 320 mii lei, iar la 3 agenți economici li s-a suspendat activitatea. ÎNTÂLNIREA DE FINAL DE AN A PREFECTULUI CU COLABOR VIORII La întâlnirea de final de an cu colaboratorii, care a avut loc la Prefectură marți, 23 decembrie, a fost prezentată activitatea din acest an a instituției. Au fost prezenți domnul prefect Ioan Paștiu, domnul subprefect Nicolae Gudiu, domnul Viorel Vladislav, directorul general al Prefecturii, precum și șefi ai unor servicii din Prefectură. în acest an au avut loc patru ședințe ale Comisiei administrative, care au avut ca tematică situația agriculturii, aprovizionarea populației cu alimente și combustibil, probleme ale alimentării cu apă și stadiul pregătirii rețelelor de termoficare. Pentru îmbunătățirea aprovizionării populației cu combustili au fost efectuate verificri cu echipe de control specializate. Cu privire la realizarea producției de cereale se poate menționa că, față de anul trecut, când în județul Timiș s-au înregistrat 37 000 t grâu, în anul 1993 producția a fost de 143 914 t. în legătură cu stadiul aplicării Legii fondului funciar, s-a menționat că au fost finalizate 16 000 titluri de proprietate. Astfel de la un procent de 0,2%, la începutul acestui an, în final în județul nostru s-a ajuns la 13,6%, față de 12,4% care este media pe țară la această activitate. Din cele 526 206 ha de teren arabil din județul Timiș, 72% se află în sectorul privat și 27% în sectorul de stat, la societățile comerciale constituite in baza legilor 15 și 31. Comisia județeană de aplicare a fondului funciar a validat hotărârile comisiilor locale de profil, dar a și sancționat abuzurile făcute de unele dintre acestea. Având în vedere că și efectiva efectuează controlul legalității actelor emise de consiliile locale, au fost atacate în contenciosul administrativ 32 de hotărâri, în acest an au fost înregistrate 599 de audiențe , din cele 4586 de scrisori au fost rezolvate 4121 restul fiind în curs de soluționare; 40% din sesizările cetățenilor se referă la probleme de fond funciar. Prefectura a fost vizitată în acest an de 75 de delegații străine. COMUNICAT privind atribuirea în proprietate a terenului aferent casei de locuit și anexelor gospodărești Având în vedere prevederile articolului 22 și articolului 35 din Legea fondului funciar în temeiul drepturilor stabilite de articolul 103 din Legea administrației publice locale Prefectura Județului Timiș emite Ordinul Prefectului privind atribuirea în proprietate a terenului aferent".Ssoi de locuit și anexelor gospodărești. Atribuirea în proprietate a terenurilor prevăzute de articolul 22 și articolul 35 din Legea fondului funciar se face la propunerea consiliilor locale făcută pe baza verificării situației juridice a terenurilor Potrivit prevederilor legii, stabilirea dreptului de proprietate se face numai la cerere, formulată de fiecare persoană îndreptățită. Când sunt mai multe persoane îndreptățite cererea se face în comun, fiecare dintre ei semnând-o. La cerere se vor anexa : extras de carte funciară actualizat și original, schiță cadastrală cu plan de situație și încadrare în zonă a terenului, hotărâre judecătorească, dacă există, precum și orice acte din care să rezulte dreptul de proprietate asupra terenului solicitat. Cererea împreună cu actele menționate mai sus se depun la Consiliul Local în a cărui rază teritorială este situat terenul. Consiliile locale verifică documentația, definitivează tabele nominale cu propunerile privind atribuirea în proprietate a terenurilor, propuneri aprobate prin proces-verbal. Documentele enumerate mai sus, însoțite de adresa de înaintare a Consiliului Local vor fi depuse prin delegat la Prefectură în vederea verificării și validării propunerilor prin Ordin al Prefectului. Ordinele privind atribuirea în proprietate a terenurilor vor fi înmânate titularilor de către consiliile locale în a căror rază teritorială este situat terenul. pglBmwiel STADIUL CONTORIZARII ENERGIEI TERMICE • RECTIFICAREA BUGETULUI LOCAL Primul aspect pe care domnul primar Viorel Oancea a ținut să-l precizeze la conferința de presă de marți, 28 decembrie, a fost cel cu privire la activitatea din această perioadă a Primăriei. Deși programul cu publicul este suspendat până în 10 ianuarie, cu excepția serviciului de stare civilă și a celui care eliberează adeverințe de șomaj, serviciile Primăriei desfășoară o activitate normală, efectuându-se totodată și inventarierea anuală și arhivarea documentelor înregistrate în acest an. Totodată, se lucrează la reorganizarea serviciului de relații cu publicul pentru ca din luna ianuarie să fie operativ cinci zile pe săptămână, față de două zile cât a fost până acum. La aceeași conferință de presă au fost prezenți și directorii R.A. Termoficare „Calor“ Timișoara, care au făcut o informare în legătură cu stadiul contorizării energiei termice. Ni s-a comunicat că a fost finalizată acțiunea de montare a contoarelor de măsurare a energiei termice în cele 112 puncte termice ale orașului Timișoara, în continuare, în colaborare cu firma ELIN din Austria, producătoarea acestor aparate, se va definitiva până în 20 ianuarie proiectul de model pentru contoare care se vor instala la buclele termice. în anul 1994 se va continua acțiunea de instalare a contoarelor de apă rece și caldă la blocurile turn, precum și a celor de energie termică. Totodată, se vor face investiții pentru standul de etalonare și verificare a contoarelor, împreună cu firma ELIN se va face experimental automatizarea a cel puțin unui punct termic. Din primele rezultate ale contorizării rezultă că în prezent, consumul este mai mare decât cel evaluat anterior, iar la apa rece consumul este dublu. Și în final o veste bună , în zilele de 31 decembrie și 1 ianuarie va fi apă caldă și căldură nonstop. Singurul punct al ordinei de zi a ședinței extraordinare a Consiliului Local, care a avut loc marți, 28 decembrie, a fost cel privitor la hotărârea de rectificare a bugetului local pe anul 1993, conform Ordonanței de urgență nr. 2 /1993 a Guvernului. Astfel a fost aprobat transferul de la bugetul acal al sumei de 1 376 051 mii lei. In finalul ședinței extraordinare, la care a fost invitat personalul Primăriei și directorii regiilor autonome subordonate acesteia, s-au făcut urări de sărbători.