Agenda, aprilie-iunie 1997 (Anul 8, nr. 14-26)

1997-04-05 / nr. 14

et oute*2 SĂPTĂMÂNA PE SCURT 5 aprilie 1997 Sâmbătă, 29 martie - într-o scrisoare adresată premierului Victor Ciorbea, premierul Italiei, Romano Prodi, a solicitat oficial ca România să participe la forța internațională de protecție în Albania. Guvernul de la București a răspuns favorabil acestei cereri. • Reprezentanți ai Ministerelor de Externe ai României și Ucrainei au avut, la București, noi convorbiri asupra dosarului negocierilor pentru finalizarea Tratatului de bază cu privire la relațiile de bună vecinătate și colaborare dintre cele două țări. Au fost puse în discuție noi propuneri și formulări care vor fi negociate la proxima întâlnire. La Bonn a avut loc o întâlnire între miniștrii de externe ai Germaniei și Rusiei, Klaus Kinkel și Evgheni Primakov. Cei doi au apreciat că acordul negociat între N.A.T.O. și Rusia ar trebui să fie încheiat în luna mai, înaintea reuniunii Alianței din iulie, la Madrid. • Autoritatea Palestiniană a respins condițiile cerute de Israel în perspectiva reluării negocierilor bilaterale de pace. Duminică, 30 martie • România va trimite, în cadrul misiunii de menținere a păcii din Albania, 400 de militari, în cazul aprobării de către Parlament a participării românești la această forță, a declarat generalul C. Degeratu, șeful Statului Major General al Armatei Române. • Marin Condescu, președintele Centralei Naționale Confederative a Sindicatelor Miniere, a declarat că, în urma discuțiilor avute cu membrii Executivului, conflictul de muncă din sectorul minier a fost dezamorsat. • Parlamentul albanez a aprobat desfășurarea forței de securitate multinațională, condusă de Italia, cu scopul de a proteja transporturile și operațiunile umanitare care se derulează în Albania. • Miniștrii de externe ai țărilor arabe s-au întâlnit la Cairo, la o reuniune a Ligii Arabe, pentru a coordona o campanie de pedepsire a Israelului, respectiv de înghețare a relațiilor cu statul evreu. • Cu ocazia convorbirilor dintre președintele rus, Boris Elțîn, și liderul belarus, Aleksandr Lukașenko, care a avut loc la Moscova, liderul de la Kremlin s-a angajat că în scurt timp va semna documentele de integrare dintre Rusia și Republica Belarus. Luni, 31 martie Unitatea nr. 1 a centralei nuclearo-electrice de la Cernavodă a fost oprită. Reactorul va sta decuplat între 30 martie - 4 aprilie. Oprirea a intervenit din cauza unor lucrări de întreținere programate. Albania a declarat zi de doliu național, în memoria celor 83 de refugiați care și-au pierdut viața în accidentul naval de vineri seară. • Liderul libian Muammar Gaddafi a afirmat că politica promovată de premierul israelian Benjamin Netanyahu nu acordă arabilor altă șansă decât cea a războiului pentru eliberarea pământurilor lor de sub dominația statului evreu. • Președintele rus, Boris Elțîn, nu are intenții de a participa la summit-ul N.A.T.O. de la Madrid, dar liderul de la Kremlin ar dori să semneze un acord cu Alianța înaintea reuniunii la vârf, a declarat purtătorul de cuvânt al președinției ruse. • Președintele american Bill Clinton l-a desemnat pe generalul de armată Wesley Clark pentru ocuparea funcției de comandant al forțelor N.A.T.O. și șef al trupelor Statelor Unite din Europa, înlocuindu-l pe generalul George Joulnan. Marți, 1 aprilie • A sosit la București înaltul comisar O.S.C.E., Max van der Stoel, în vederea unei mai bune familiarizări cu noile strategii și politici guvernamentale față de problematica drepturilor omului în general și cea a minorităților naționale în special. • Ministrul ucrainean de externe, Ghenadi Udovenko, a apreciat că procesul de negociere între Ucraina și România pentru pregătirea Tratatului de bază trebuie să se încheie cât mai repede. • Forța multinațională de protecție în Albania ar putea intra în funcțiune în primele zece zile ale lunii aprilie, a declarat ministrul italian al apărării, Benjamino Adriata. • Adunarea parlamentară a comisiei ruso-belaruse a aprobat, la Moscova, proiectul documentului de constituire a uniunii dintre cele două țări. Textul a fost înaintat de președintele Elțîn. • Vuk Drașkovici, președintele mișcării pentru reînnoire din Serbia, l-a acuzat pe președintele Slobodan Miloșevici că refuză dialogul cu opoziția. Drașkovici a afirmat că va merge la sfârșitul săptămânii viitoare la Washington pentru a se întâlni cu secretarul de stat american, Madeleine Albright. știrea săptămânii , uniune care este doar o...asociere Miercuri, 2 aprilie, președinții Rusiei și Republicii Belarus, Boris Elțîn și Aleksandr Lukașenko, au semnat, la Moscova, controversatul Tratat de uniune între cele două țări. Naționaliștii belaruși și liberalii ruși s-au opus ideii de uniune care ar afecta independența celor două republici. Opozanții din Belarus au organizat manifestații de amploare, în timp ce, în Rusia, opoziția s-a manifestat mai mult în cadrul Dumei de Stat. Valentin Serov, vicepremierul rus, unul din autorii proiectului Tratatului, a liniștit spiritele, declarând că Tratatul de uniune prevede doar o asociere a celor două state, deci organismele de conducere ale uniunii nu vor avea, practic, o autoritate prea mare. politicianul săptămânii Jacques Santer președintele Comisiei Uniunii Europene S-a născut la 18 mai 1937, în Marele Ducat al Luxemburgului. A studiat științele juridice la universitățile din Strasbourg și Paris, economia și finanțele la Institutul de Studii Politice din capitala Franței. Este doctor în științe juridice și politice. Din 1974 a devenit deputat în Parlamentul European, al cărui vicepreședinte a fost între anii 1975 - 1979. După alegerile din 17 iunie 1984, a fost învestit prim-ministru al unui guvern de largă coaliție, în care cumula portofoliile finanțelor, planificării, comunicațiilor, informaticii, massmedia, amenajării teritoriului și cultelor. A deținut funcția de prim-ministru al Luxemburgului până în 1994, fiind reînvestit în 1989 și 1994. între 1987 - 1990, Santer a fost președinte al Partidului Popular European. La reuniunea U.E. din insula Korfu, din 1994, a fost propus ca președinte al Comisiei U.E., fiind confirmat de Parlamentul European, la 21 iulie 1994. La 7 ianuarie 1995 a preluat oficial mandatul cu durata de 5 ani. între 10-11 aprilie, Jaques Santer se va afla la București, la invitația președintelui României. Este căsătorit și are doi copii. Miercuri, 2 aprilie . Liderul palestinian, Yasser Arafat, a ordonat arestarea a zeci de militanți islamici, suspectați că ar fi avut legături cu atentatele sinucigașe de marți, din apropierea unor așezări evreiești. Acțiunea este declanșată la o zi după ce președintele american, Bill Clinton, i-a adresat apelul de a nu tolera, sub nici o formă, acte teroriste. • Primul-ministru italian, Romano Prodi, a făcut o vizită inopinată, în orașul albanez Gjirokaster, controlat de rebeli. El s-a întâlnit cu omologul său albanez, Bashkim Fino. • La Moscova, președinții Rusiei și Republicii Belarus, Boris Elțîn și Aleksandr Lukașenko, au semnat Tratatul de uniune rusobelarusă. Poliția americană a descoperit două depozite de arme aparținând membrilor sectei sinucigașe Poarta Raiului. Armele au fost găsite în localitatea Escondido, la 48 km de San Diego. Poliția germană a informat că a capturat o mare cantitate de armament în nord-vestul Bavariei, inclusiv o mitralieră, arme automate și grenade de mână. Poliția susține că armamentul aparținea unor persoane implicate în traficul de armament Joi, 3 aprilie • Președintele Franței, Jacques Chirac, aflat la Praga, și-a exprimat dorința ca România să se afle printre țările ce vor fi incluse în primul val al extinderii N.A.T.O., alături de Polonia, Ungaria și Republica Cehă. • Aflat la București, înaltul comisar O.S.C.E. pentru minorități, Max van der Stoel, a declarat că este conștient de importanța aderării simultane a României și Ungariei la N.A.T.O. și că până în prezent nu există nici un stat membru al Alianței care să-și fi manifestat opoziția față de includerea țării noastre în primul val. Ministrul german de externe, Klaus Kinkel, va întreprinde o vizită oficială în România, în zilele de 30 aprilie și 1 mai, s-a anunțat la Bonn. • Ucraina și-a închis spațiul aerian pentru zborurile avioanelor de luptă, blocând practic grupul operativ al trupelor rusești dislocate în Transnistria. • Uniunea Europeană și-a exprimat preocuparea foarte serioasă privind situația din Belarus, urmând să notifice acest lucru autorităților de la Minsk, a declarat la Bruxelles un purtător de cuvânt al C.E. . La Bruxelles a avut loc a IV-a rundă a Vineri, 4 aprilie dialogului individual Romania - N.A.T.O., dialogul purtat cu toate țările candidate la aderare. Delegația română a fost condusă de secretarii de stat Lazăr Comănescu de la M.A.E. și Constantin Dudu Ionescu de la M.Ap.N. • La Universitatea „Babeș-Bolyai" din Cluj a avut loc reuniunea comisiei româno-maghiaro-germane, special constituită pentru a studia cadrul multicultural preconizat pentru această instituție de învățământ superior. • Ministrul afacerilor externe din Republica Moldova, Mihai Popov, și-a continuat vizita oficială în țara noastră. El a fost primit de președintele Emil Constantinescu, de prim-ministrul Victor Ciorbea și de președintele Camerei Deputaților, Ion Diaconescu, și a avut o convorbire cu omologul său român, Adrian Severin. • Guvernul italian s-a reunit pentru a decide oficial trimiterea de trupe în Albania în cadrul forței internaționale de protecție. Surse militare afirmă că până la 12 aprilie aproximativ 6 000 de persoane vor debarca, în Albania, din care Italia va trimite 2 000 - 2 500 de militari. Oficialitățile din Danemarca, Franța, Spania, Italia, Grecia, Austria și România analizat, la Roma, planul de detaliu al desfășurării forței de protecție ce urmează să fie trimisă în Albania. Frontul Popular din Belarus, formațiune de opoziție, a anunțat continuarea acțiunilor de protest împotriva președintelui Alexandr Lukașenko. în cadrul unei manifestații desfășurate la Tel Aviv, premierul israelian, Benjamin Netanyahu, a declarat că nu renunță la proiectul construirii de noi locuințe evreiești în Ierusalimul de est. Statele Unite au anunțat că vor acorda fonduri suplimentare pentru dezvoltarea unor programe militare americaneisraeliene, precum și pentru aplicarea unui plan de luptă comun împotriva terorismului DUMINICĂ 9 Reuniunea miniștrilor de externe din țările Uniunii Europene (Noordwijk, Olanda) 9 întâlnirea miniștrilor culturii din țările Uniunii Europene (Maastricht, Olanda) 9 Vizita în Italia a președintelui Poloniei, Aleksandr Krgasniewski , începe numărătoarea inversă a celor 1000 de zile care mai rămân până la începutul anului 2000. LUNI 9 Festivități în Rusia, legate de aniversarea a 850 de ani de la prima atestare documentară a Moscovei (1147). A fost invitată să cânte, împreună cu Orchestra Națională a Rusiei și soprana româncă Mariana Nicolesco . Reprezentanții puterii și opoziției sârbe și 6.04.1997 - 11.04.1997 albaneze din Kosovo se întâlnesc la New York pentru a dezbate proiectul Confederației provinciei Kosovo cu Serbia și Muntenegru . Manevre militare ale Comandamentului sudic al N.A.T.O. „Destined Glory ’97“ (Golful Cadiz, Spania) 9 Sesiunea Parlamentului European (Strasbourg) 9 Reuniune în plen a comisiilor de specialitate din cadrul Consiliului Europei, care va decide asupra încheierii procesului de monitorizare a României (Strasbourg) 9 Simpozion dedicat compozitorului Johannes Brahms, cu prilejul comemorării centenarului morții sale (Hamburg). MARȚI 9 în Polonia intră în vigoare legea privatizării , în Elveția este pusă în circulație o nouă bancnotă, în valoare de 10 franci elvețieni. MIERCURI . Vizita, în Franța, a președintelui chilian, Eduardo Frei 9 Proclamarea independenței Republicii Georgia (1991). JOI 9 Tradiționalul pelerinaj la Mecca și Medina, principalele locuri sfinte ale Islamului 9 Președintele iranian, Ali Akbar Hashemi Rafsandjami, va efectua primul pelerinaj la Mecca. VINERI 9 Premierul israelian, Benjamin Netanyahu, se va întâlni cu șeful guvernului italian, Romano Prodi, și va participa la un colocviu economic (Roma) . Prima manifestare publică a intelectualității braziliene în cadrul campaniei naționale împotriva privatizării companiei miniere Vale do Rio Doce (Rio de Janeiro) 9 Autoritățile din Angola și U.N.I.T.A. (opoziția înarmată) au fixat această dată pentru formarea unui guvern de unitate națională . Are loc primul Târg floral al Chinei (Shanghai) 9 Expoziție internațională de invenții și inovații (Geneva),