Agenda, ianuarie-martie 1998 (Anul 9, nr. 1-13)

1998-01-03 / nr. 1

t*w*tmt** |I«» Z SĂPTĂMÂNA PE SCURT 3 ianuarie 1998 _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Sâmbătă, 27 decembrie . Ministrul apărării, Victor Babiuc, a revenit în țară, după încercarea nereușită de a ajunge la militarii batalionului românesc din Bosnia. Aeronava la bordul căreia a călătorit ministrul Babiuc nu a primit aprobare de aterizare la Sarajevo, pe motiv că zborul nu a fost autorizat de trupele S.F.O.R. Vizita a fost reprogramată pentru luna ianuarie. • Parlamentul Republicii Srpska, entitate sârbă din Bosnia, rezultat în urma alegerilor anticipate din noiembrie, și-a inaugurat, la Bjelinja, sesiunea constitutivă. • Ministrul de externe norvegian a anunțat că va merge săptămâna viitoare în Orientul Mijlociu, pentru a încerca o mediere vizând deblocarea procesului de pace. Norvegia a jucat un rol important în procesul de pace, a găzduit primele întâlniri secrete între responsabilii israelieni și cei ai O.E.P. care s-au finalizat prin acordul de pace semnat în 1993 de cele două părți. Duminică, 28 decembrie • Președintele Emil Constantinescu a grațiat 20 de condamnați, majoritatea la prima infracțiune, care întrețin copii minori sau suferinzi, având șanse reduse de vindecare. • în cadrul unei întâlniri cu presa, fostul suveran al României, regele Mihai I, a declarat că de acum încolo dorește să-și petreacă majoritatea timpului în țară și, în perspectivă, să se stabilească în România. • Toți puii din Hong Kong urmează să fie omorâți, pentru a se încerca stoparea epidemiei de gripă ce a provocat deja moartea a patru persoane, a anunțat guvernul din Hong Kong. • Irakul a cerut Marii Britanii, Rusiei, Franței și Chinei obținerea rapidă de garanții americane care să specifice că palatele prezidențiale nu vor fi atacate cu arme interzise. Luni, 29 decembrie • Premierul Victor Ciorbea a anunțat că a acceptat demisia ministrului transporturilor, Traian Băsescu, survenită ca urmare a declarațiilor critice pe care acesta le-a formulat la adresa Executivului, a premierului, președintelui și P.N.Ț.C.D.-ului. • Parlamentul a validat noul ministru de externe, Andrei Pleșu, după care noul șef al diplomației române a depus jurământul la Palatul Cotroceni, în fața președintelui Emil Constantinescu. • Conform unui comunicat remis de M.Ap.N., demersurile necesare vizitei ministrului Victor Babiuc în Bosnia au fost făcute corespunzător. • Un Boeing 747: aparținând companiei United Airlines, cu 393 de persoane la bord, a străbătut o turbulență puternică deasupra Pacificului, provocând căderea aparatului cu circa 300 de metri, în numai câteva secunde, și moartea unei pasagere precum și rănirea altor persoane. Marți, 30 decembrie . Ministrul transporturilor, Traian Băsescu, a declarat că nu va reveni asupra deciziei sale de a demisiona, decât dacă se va face o analiză concretă a interviului care a declanșat disputa cu primul-ministru. La rândul său, Victor Ciorbea a exclus posibilitatea revenirii asupra deciziei de acceptare a demisiei ministrului transporturilor. • Ministrul apărării naționale, Victor Babiuc, a dispus sancționarea unor înalți responsabili militari, după incidentul de la 27 decembrie, în urma căruia nu a putut să efectueze vizita planificată la contingentul militar român din Bosnia. Mai mulți ofițeri au fost destituiți, respectiv atenționați. • Turcia a pus capăt unei misiuni greco-turce destinată să amelioreze dialogul dintre cele două părți deoarece U.E. era implicată în această acțiune. știrea săptămânii „Masacru“ la Hong Kong -1,3 milioane de pui au fost sacrificați într-un timp record, numai trei zile, toți puii din Hong Kong au fost sacrificații gazați și îngropați. „Măcelărirea“ a circa 1,3 milioane de pui, găini, gâște, rațe, fazani etc., a avut un singur scop: stoparea epidemiei de „gripă a puilor", ce a provocat deja moartea a patru persoane. Până în prezent, 11 persoane au fost atinse de acest virus, fiind semnalate alte 11 cazuri de îmbolnăviri. Pe lângă cei patru decedați, există trei pacienți care se află într-o stare critică. Se presupune că păsările infestate cu acest virus necunoscut au ajuns la Hong Kong din China. politicianul săptămânii Josef Tosovsky premier al guvernului Republicii Cehe Josef Tosovsky, desemnat în funcția de premier al Republicii Cehe de către președintele Vaclav Havel, este un tehnocrat de profesie ecomomist. El va conduce un cabinet interimar până la alegerile anticipate prevăzute pentru anul 1998. Absolvent al Școlii de înalte Studii Economice de la Praga (1973), Josef Tosovský și-a început cariera și a lucrat la Banca Națională Cehă, cu excepția anilor 1984 - 1985, când a fost delegat la Zivnobanka, filiala din Londra. Revenind la Praga, până la „Revoluția de catifea“ a fost numit consilier la Banca Centrală Cehoslovacă apoi a fost desemnat în fruntea Băncii Centrale Cehoslovace (1990 - 1992). La numai 47 de ani, Tosovský devine, în ianuarie 1993, guvernator al Băncii Naționale Cehe, fiind respectat pentru calitățile profesionale, nu a manifestat niciodată ambiții politice. Josef Tosovsky are și reputația de a fi unul dintre „părinții“ transformărilor economice, el apărând cu succes, în ultimii ani, independența Băncii Centrale în fața presiunilor mari din partea guvernului, în special a premierului demisionar, Vaclav Klaus. La 6 decembrie 1997, noul premier ceh, Josef Tosovský, a declarat în cadrul unei conferințe de presă ce a urmat ceremoniei de depunere a jurământului, că prioritatea guvernului condus de el va fi relansarea dezvoltării economice și financiare ale țării. Miercuri, 31 decembrie , într-un discurs pe care l-a ținut la București, la o întâlnire prilejuită de rememorarea abdicării sale forțate în urmă cu 50 de ani, fostul suveran al României, Mihai I, a anunțat că a desemnat-o pe fiica cea mare, Margareta, drept succesoare la toate drepturile și prerogativele sale, făcând aluzie inclusiv la tron. Liderii partidelor politice, cele de guvernământ și din opoziție, au fost surprinși de declarația fostului suveran, și au cerut intervenția președintelui Emil Constantinescu, garant al respectării Constituției, să-și exprime punctul de vedere; în caz contrar, PDSR va cere demisia președintelui. • Ministrul de externe ungar, Lászlo Kovács, l-a felicitat pe Andrei Pleșu pentru numirea sa în funcția de ministru de externe al României și a dat asigurări acestuia că Budapesta va rămâne un partener de încredere în ceea ce privește aplicarea Tratatului de bază dintre cele două țări. • înaltul reprezentant civil în Bosnia, Carlos Westendorp, a afirmat că va continua să-și folosească autoritatea pentru a impune soluții liderilor acestei țări, dacă se mențin pe calea divizării. Dacă până în 31 ianuarie 1998, comunitățile musulmană, sârbă și croată nu vor cădea de acord asupra instituirii sistemului de înmatriculare comun tuturor vehiculelor, mașinile purtând vechile numere nu vor mai fi autorizate să circule, a afirmat Westendorp. Vaclav Havel, președintele Republicii Cehe, i-a primit la reședința sa din Praga pe premierul desemnat, Josef Tosovsky, și pe membrii cabinetului său. Guvernul lui Tosovsky va administra țara până la viitoarele alegeri, respectiv până în anul 2000, dar unii analiști susțin că nu este exclus ca anul acesta să aibă loc alegeri anticipate în Republica Cehă. Vineri, 2 ianuarie , Irakul a negat concluziile rapoartelor Departamentului American de Informații, conform cărora Bagdadul ar fi executat în ultimele săptămâni o mare parte dintre deținuții politici. Purtătorul de cuvânt al departamentului a declarat că SUA au primit informații credibile, prin care se afirmă că Irakul ar fi putut ordona execuția sumară a sute sau poate chiar mii de opozanți. • Michael Kennedy, fiul fostului senator Robert Kennedy, a murit în noaptea de Revelion într-un accident de schi. Kennedy avea 39 de ani și schia alături de copiii săi, când a ieșit de pe pistă și s-a lovit de un copac. O echipă de salvare a venit la locul accidentului, la 4 minute după ce a fost anunțată. Kennedy a fost transportat la spital, dar inutil, deoarece moartea a intervenit instantaneu. Guvernul cecen și-a prezentat demisia și fostul lider de gherilă în perioada conflictului ruso-cecen, Șamil Basaiev a fost însărcinat cu formarea noului cabinet. Președintele cecen, Aslan Mashadov, a motivat necesitatea schimbării guvernului prin nevoia de o mai mare mobilitate, eficacitate și unitate în activitatea executivului. Prin desemnarea lui Basaiev în fruntea guvernului, se presupune că administrația devine mai dură, în special în relațiile cu Moscova. • Aproximativ 700 de imigranți clandestini, în majoritate de origine kurdă, au sosit la bordul unei nave în portul italian Otranto. Vasul a fost descoperit plutind în derivă după ce a fost abandonat de refugiați și de echipaj. Imigranții au declarat autorităților italiene că au plecat din Turcia. în urmă cu o săptămână, alți 800 de refugiați ilegali, majoritatea kurzi turci și irakieni, au debarcat în regiunea italiană Calabria. • Poliția din Niger a dejucat o tentativă de asasinare a președintelui țării, precum și altor înalte personalități nigeriene, a informat France Presse, în cadrul unei emisiuni difuzate în cursul zilei de joi, la postul național de televiziune nigerian, patru dintre membrii unui comando, arestați de poliție, au făcut mărturisiri în legătură cu un complot de asasinare a președintelui, coordonat de fostul prim-ministru al țării. • Un ziar conservator iranian a anunțat că decizia președintelui Mohammad Khazani de a se adresa poporului american prin intermediul unui interviu televizat nu înseamnă că Iranul va începe convorbiri cu guvernul Statelor Unite. Canalul american de televiziune CNN a anunțat că săptămâna viitoare va transmite un interviu cu președintele Iranului. Joi, 1 ianuarie • în noaptea de Revelion, la Strasbourg, grupuri de tineri au incendiat 53 de autovehicule, au distrus 21 de cabine telefonice și 32 de refugii ale stațiilor de autobuz. 12 tineri au fost arestați. Acestea au fost cele mai violente incidente din oraș, în ultimii zece ani. • Tot în noaptea de Revelion, în Irlanda de Nord, la Belfast, a avut loc un nou atac împotriva unui bar catolic, în căruia o persoană a fost ucisă și mai multe au fost ră. Deși nerevendicat, atentatul poartă semnele extremiști, protestanți și riscă să pună în discuție întregul proces de pace. în Cisiordania, o israeliancă de 25 de ani a fost grav rănită de focuri de armă trase de palestinieni și spitalizată în stare gravă. Mai mulți atacatori aflați într-un autovehicul opri în partea de nord-vest a teritoriului ocupat au deschis foc asupra unui autoturism israelian care trecea prin zonă. Atacu care a avut loc la ora locală 1 și 30 de minute, nu a fot revendicat, deși este similar operațiunilor desfășurate în ultimii ani de Frontul de Eliberare a Palestinei, mișcare care se opune autonomiei palestiniene. • Fostul președinte al Zambiei, Kenneth Kaunda, a fost plasat în arest la domiciliu din ordinul actualului șef al statului, după ce fusese eliberat cu o zi înainte din închisoare. El este acuzat de a fi fost implicat într-o tentativă de lovitură de stat. DUMINICĂ • întâlnire de lucru între președintele Rusiei, Boris Elțîn, și cancelarul Germaniei, Helmut Kohl • Al doilea tur de scrutin al alegerilor prezidențiale în Lituania. LUNI • Manevre navale și aeriene, la care participă Turcia, Israelul și Statele Unite ale Americii, denumite codificat „Reliant Mermaid“ (Apele teritoriale și spațiul aerian internațional din Mediterana Orientală) . Este prevăzută reluarea procesului lui Maurice Papon, proces suspendat la 23 de agenda evenimentelor 4.01.1998 - 8.01.1998 cembrie 1997 din cauza stării sănătății acuzatului (Maurice Papon), fost înalt funcționar francez din timpul celui de-al doilea război mondial, care este judecat pentru crime împotriva umanității (Bordeaux, Franța) . Trimisul american însărcinat cu problemele Orientului Mijlociu, Dennis Ross,începe un turneu în Orientul Mijlociu . Președintele rus, Boris Elțîn, își va lua un concediu de odihnă de două săptămâni, pe care-l va petrece în regiunea Valdai, la nord-est de Moscova, unde vor avea loc o serie de întâlniri de lucru. MIERCURI • 1998 - Crăciunul (după stil vechi). începând cu 1991 se marchează ca sărbătoare oficială în Rusia • Spectacolul „Secolul XX. Moda și Dansul“, care marchează cea de-a 25-a aniversare a uniunii de creație a artiștilor Maia Plisețkaia și Pierre Cardin (Sankt- Petersburg) JOI • Fondul Mone Internațional (F.M.I.) vcorda Coreii de Sud, ce a mai grav afecta criza asiatică de la șitul anului 1997, încuă miliarde de doi contul sumei de 2 arde pe care îi acord. tru salvarea sa , în G se marchează „O zi papuc“. în fiecare a satul grecesc Mono* puterea este prest' exclusivitate de r