Agenda, iulie-septembrie 2007 (Anul 18, nr. 27-39)

2007-08-18 / nr. 33

iS August 2007 w gtem tdfat-IBC B g. 357 Piramida de la Claieheu exa Locul de lângă rai, unde sălășluiesc zeii După ce în numărul trecut v-am prezentat cea mai misterioasă așezare de pe continentul sud-american, ruinele clădirile care fac parte din situl arheologic de la Chichen Itza, Templul Războiului, și piața centrală a așezării au fost intre monumentele ce alcătuiesc complexul de la Chichen Itza. Dintre acestea amintim: Templul Războiului. Obserde la Machu Picchu, o continuare logică a prezentării celor șapte noi minuni ale lumii este templul mayaș de la Chichen Itza. Fostă cetate maya de pe teritoriul actual al Mexicului, Chichen Itza, construită conform ulimelor studii arheologice în jurul anului 800 d.Hr., are în centrul grupului de construcții din zonă, ca și construcție principală, piramida cu bază pătrată și cu templu în vârf numită Castillo. Locul este considerat sacru, deoarece templul este „locul de lângă rai, unde sălășluiau zeii". Prima atestare documentară a templului este consemnată în „Cronicile Mayașe” în jurul anului 1200, când una dintre cendiate în timpul războiului civil declanșat în urma revoltelor stârnite de populația maya. După mai bine de 400 de ani de uitare, complexul mayaș a fost repus în circuitul monumentelor valoroase ale omenirii, prin intermediul arheologului american Sylvanus G. Morley, care în anul 1913 a convins Institutul Carnegie să finanțeze expediția arheologică pentru această zonă a Mexicului. Cu toate că expediția a fost pregătită pentru următorul an, ea a fost amânată timp de aproape 10 ani din cauza Revoluției mexicane conduse de generalul Zapatta. Expediția lui Sylvanus G. Morley a fost consemnată ca un succes, fiind aduse la lumină multe dinviitorul Astronomic, Mormântul Marelui Preot, Grupul celor 1000 de Coloane, Templul Jaguarului, dar și întreaga piramidă. Unul dintre cele mai spectaculoase momente se produce la echinocțiul de primăvară, când razele soarelui formează pe Piramidă care are 365 de trepte, 18 terase și 52 de panouri - fenomenul luminos denumit „Mișcarea Șarpelui”. Un alt lucru demn de remarcat este „sonorizarea” extraordinară a templului - piramidă, orice șoaptă spusă în vârf, fiind implicată în mod natural și auzită la baza piramidei. ANDREI ZOMBORI Piramida cu patru laturi și templu în vârf este cel mai cunoscut simbol al culturii maya Promovare Dezvoltare prin P.C.R. Amenajarea siturilor naturale, valorificarea potențialului turistic montan prin construirea infrastructurii necesare, dezvoltarea turismului balnear, reabilitarea, modernizarea și extinderea structurilor de cazare și a utilităților aferente, crearea, reabilitarea și extinderea infrastructurii turistice de agrement, toate acestea sunt activități orientative care pot fi sprijinite financiar prin Programul Operațional Regional - Axa prioritară 5. Dezvoltarea și promovarea turismului regional și local, ne-a declarat domnul arhitect Ionel Petru Pop, directorul firmei timișorene „Hanul cu legende“ S.R.L. Solicitanți eligibili pot fi agenții economici privați, cu activitate în domeniul turismului, cu excepția microîntreprinderilor din spațiul rural. Valoarea finanțării este de minimum 200 000 și de maximum 5 000 000 000 de euro. Finanțarea nerambursabilă poate fi de: 50% pentru firmele mari; 60% pentru firmele mijlocii; 70% pentru firmele mici. DUȘAN BAISKI „Carta pasagerilor” Se va aplica și în țara noastră Purtătorul de cuvânt al Regionalei de Transport Feroviar de Călători Timișoara, dl ing. Romulus Bratu, ne-a informat că în conformitate cu Normele europene în domeniul transporturilor, S.N.T.F.C. „CFR Călători” va aplica, de la data de 1 octombrie, „Carta pasagerilor”. Documentul reprezintă un angajament comun al transportatorilor feroviari din Europa față de clienți, menit să contribuie la creșterea calității serviciilor de transport. „Carta pasagerilor” prevede, de asemenea, acordarea de compensații dacă trenurile în trafic internațional nu respectă orarul de mers. în caz de întârziere, clienților implicați li se vor asigura, pe cât posibil, băuturi și gustări dacă întreruperea de circulație a trenului depășește trei ore, dar și cazare, atunci când continuarea călătoriei în aceeași zi este imposibilă, ori nu se poate recurge la mijloace de transport alternative, la un preț rezonabil. Dacă responsabilitatea întârzierii trenului revine exclusiv întreprinderii feroviare, călătorii vor putea beneficia de o compensație corespunzătoare sau de tichete de călătorie valabile pentru viitoarele deplasări, în funcție de circumstanțe, călătorilor li se poate propune și restituirea biletelor sau posibilitatea de a călători cu un alt tren (inclusiv cu trecerea la o clasă superioară) ori transport de substituție, la un preț avantajos. OCTAVIAN NICA China - destinație preferată Tot mai mulți români aleg variante de circuit După ce ani buni, China a fost o destinație pentru afaceri, în ultimul timp, mulți români merg în circuite culturale ce includ Marele Zid sau Orașul Interzis. Celebra Piață Tiananmen este un alt obiectiv care nu lipsește din circuitul turiștilor. China, țara care a trecut de la monarhie direct la comunism, reprezintă una dintre cele mai atrăgătoare destinații. Marele Zid a devenit un loc pe care mulți români își doresc să-l vadă pe viu, nu doar la televizor sau în pliante. Pentru aceasta, ei vor trebui sa plătească destul de mult, cel puțin 1 000 de euro. Marele Zid, cu o lungime de 6 700 km, traversează cinci provincii. A fost construit în scop de apărare, pentru a stopa populațiile ce încercau să „rupă" o parte din imensul teritoriu. Nu trebuie pierdut prilejul de a vedea Mormintele din timpul dinastiei Ming. Evident, nu trebuie uitate Orașul Interzis, Palatul Imperial. Complexul cuprinde 9 999 de clădiri, pe o suprafață de 720 000 mp. Alte opțiuni sunt Piața Tiananmen și Palatul de Vară unde este cea mai bine conservată grădină regală din China. Pentru cei care vor să meargă în China există mai mult variante, diferențele fiind date de durata excursiei și preț. Astfel, o vacanță de 10 zile care include transportul, cazarea, masa în regimul specificat și vizitarea principalelor obiective turistice costă în jur de 1 100 de euro/persoană. Cei care vor alege o vacanță de 15 zile vor plăti între 1 750-1 800 de euro. A. Z. Investiții hoteliere Dublarea capacităților Numărul de investiții în domeniul hotelier pe piața românească va atinge apogeul în următorii cinci-șase ani, până în 2010 Bucureștiul urmând sa aibă minim 9 000 de spații de cazare, ceea ce reprezintă o dublare a capacității existente în prezent, potrivit unui studiu asupra pieței hoteliere din România realizat de Peacock Hotels. Investițiile majore se vor concentra în proprietăți în clasa superioară de clasificare, evidențiindu-se tendința de a fi dezvoltate hoteluri de capacitate rezonabilă, de peste 150-200 camere. Explozia investițională în domeniul hotelier va atinge apogeul în următorii cinci-șase ani, atrăgând o dublare a capacității existente la nivelul capitalei și creșterea semnificativă a celei naționale. Raportul arată că nordul Capitalei a fost capul de afiș al dezvoltării de până acum și va genera în continuare cele mai spectaculoase și ample proiecte imobiliare și hoteliere Lanțurile internaționale de hoteluri sunt interesate de obținerea unor poziții pe piața românească, în condițiile în care în următorii zece ani valoarea serviciilor turistice ar putea depăși 11 miliarde de euro, luând în calcul o rată anuală de creștere de 7,9 la sută, potrivit studiului. Astfel, Bucureștiul este o țintă atractivă și prezintă un mare potențial de dezvoltare în comparație cu alte orașe din Europa, atât în ceea ce privește nivelul mediu de ocupare, cât și mărimea tarifului net obținut. în prezent, piața românească este dominată de hoteluri de 3 și 4 stele, acestea reprezentând 66 la sută din totalul facilităților hoteliere existente; în ceea ce privește hotelurile de 5 stele din București, singurele care răspund sau se apropie simțitor de exigențele categoriei, acestea sunt în număr de șase, cu o capacitate totală de 1 467 camere. De menționat este faptul că principalele rețele internaționale care intenționează să intre pe piața românească, în perspectiva următorilor trei-patru ani, sunt grupurile Kempinsky, Hyatt sau Sheraton. A. ZOMBORI [charter^)} i III——dea ------------------ion f 1> I ^ I € 1 /-Ja Egipt - Spania vHiOdos, Halkidiki, Creta, Corfu, Zakinthos) - de la 296 €/pers [Antalyas -233 €/pers 1N ■ ■ • 250 €/pers W+" Si T*jTi IArfTiCT pH ’**"* M ■ rn boiți j.iQi q| Bilete de avion către toate destinațiile de la 9 € în noua taxere pe aeropon Aerotravel VAC Aure.l Aerotravel Lufthansa City Center Str. Piatra Craiului nr. 3, Timișoara, jud Timiș, T: 0040 256 292 960 F: 0040 256 292 958, E: timisoara@aerotravel.ro www.aerotravel.ro si Aerotravel Lufthansa City Center Capul Kaliakra Muzeu, ruine și delfini Unul dintre cele mai stranii și frumoase locuri de pe coasta Mării Negre este Capul Kaliakra - promontoriu stâncos, înalt de peste 70 metri, o limbă de pământ răsărită din mare. Odinioară, aici s-a aflat Cetatea Thisis. Aici se spune că ar fi ascuns tezaurul lui Lysimah, urmașul lui Alexandru cel Mare, ori că un sfânt, patron al pescarilor, Nicolae, și-a găsit adăpostul fugind de otomani. Tot de teama turcilor au fugit și cele 40 de fecioare bulgare care s-au aruncat, de pe aceeași limbă de pământ, în mare, iar legendele născute la Capul Kaliakra continuă. Așezat la granița dintre România și Bulgaria, orașul roman, cetatea, reședință-fortăreață Kaliakra este unul dintre cele mai frumoase și sălbatice locuri din Bulgaria, întins pe o limbă de pământ și stâncă calcaroasă de doi kilometri, răsărită parcă din mare. Capul a devenit arie protejată național - adăpostește astăzi o stație meteo și ruinele unei mari fortificații antice, Thisis - a doua ca importanță după Tomis. De-a lungul istoriei, fortăreața s-a aflat succesiv sub stăpânirea romanilor (dovadă ruinele castrului roman și ale termelor din secolul IV, a grecilor, tracilor, bizantinilor, bulgarilor și turcilor. De altfel, urmele veacurilor se pot vedea și astăzi în micul muzeu săpat în stâncă, muzeu care adăpostește câteva mărturii ale istoriei Kaliakrei: de la vase de cult sau casnice din perioada stăpânirii romane și grecești, la bijuterii și monede ori tehnică de luptă și litografii. începând din anul 1941, zona a fost declarată protejată, având în prezent 687 de hectare. într-o vreme, aici se afla chiar și o colonie de foci. Astăzi, de pe promontoriul Kaliakra pot fi văzute în apă cele trei specii de delfini de Marea Neagră, precum și diverse specii de păsări. ANDREI ZOMBORI