Agrárium, 2008. (18. évfolyam, 1-12. szám)
2008-10-01 / 10. szám
Új támogatási rendszer A támogatási jogosultság felajánlása a nemzeti tartalékba Az egységes gazdaságtámogatási rendszer bevezetésének egyik sarkalatos kérdése, hogy a támogatási jogosultságok nemzeti tartalékának képzése, illetve felhasználása hogyan történik. Az alábbiakban összefoglaljuk a támogatási jogosultságok nemzeti tartalékával kapcsolatos legfontosabb közösségi szabályokat, valamint azokat a nemzeti szabályokat, amelyek az úgynevezett, SPS-törvényjavaslatban kerültek megfogalmazásra. A támogatási jogosultság az átruházásra előírt alakszerűségi követelményeknek megfelelő, visszavonhatatlan jognyilatkozattal ingyenesen ajánlható fel a nemzeti tartalék javára. Az ilyen felajánlást a mezőgazdasági és vidékfejlesztési támogatási szerv köteles elfogadni. A felhasznált támogatási jogosultság Miután a nemzeti tartalékból a támogatási jogosultság megszerzése térítésmentesen történik, ezért a nemzeti tartalék javára történő önkéntes felajánlás esetén sem fizetnek térítést. Ez a rendelkezés még nem zárja ki annak a lehetőségét, hogy a támogatási jogosultságot az erre irányadó szabályok szerint egyébként értékesítsék. A felajánlást a mezőgazdasági és vidékfejlesztési támogatási szerv köteles elfogadni. A támogatási jogosultság - figyelemmel arra, hogy a nemzeti tartalékba kerüléssel egyidejűleg a támogatási jogosultságra alapított jogok a törvény erejénél fogva megszűnnek - egyben a tehermentes tulajdonszerzést is jelentik. A felajánlás visszavonhatatlanságát az indokolja, hogy a nemzeti tartalékból csak kiosztással szerezhető támogatási jogosultság. A felajánlás visszavonása ezen rendelkezés alkalmazásába ütközne. A támogatási jogosultságok nemzeti tartalékának működési mechanizmusából következik, hogy ha a támogatási jogosultság a nemzeti tartalékba kerül, érte semmilyen ellenérték nem fizethető. E rendelkezés azt az esetet kívánja kizárni, amikor a támogatási jog jogosultja a nemzeti tartalék részére kívánná térítés ellenében eladni támogatási jogosultságát. A támogatási jog jogosultja ebben az esetben választhat: vagy a szabad piacon értékesíti a támogatási jogosultságot, vagy tudomásul veszi, hogy meghatározott idő után a fel nem használt támogatási jogosultság térítésmentesen visszakerül a nemzeti tartalékba, vagy térítésmentesen felajánlja támogatási jogosultságát a nemzeti tartalék javára. Önkéntes felajánlás a nemzeti tartalék javára A fel nem használt támogatási jogosultság a közösségi jogi aktusban megállapított határidő utolsó napját követő napon a törvény erejénél fogva térítésmentesen kerül vissza a nemzeti tartalékba. A nemzeti tartalékba visszakerült támogatási jogosultságról a mezőgazdasági és vidékfejlesztési támogatási szerv az érintett személyt határozatban értesíti. A 795/2004/EK rendelet 8. cikk (1) bekezdése értelmében a fel nem használt támogatási jogosultság a felhasználásra nyitva álló határidő utolsó napját követő napon visszakerül a nemzeti tartalékba. A 1782/2003/EK rendelet 45. cikk (1) bekezdése értelmében a három egymás utáni évben fel nem használt támogatási jogosultság visszakerül MINDEN EGY HELYEN c,b AGRÁRFINANSZÍROZÁS A CIB Farm Program mezőgazdasági vállalkozások részére kínál komplex pénzügyi szolgáltatásokat. Ha agrárvállalkozása működtetéséhez vagy fejlesztéséhez keres banki hitelt, mezőgazdasági gépfinanszírozást vagy biztosítást, forduljon bizalommal tanácsadóinkhoz! Munkatársaink megtalálják az ideális megoldást, hogy a lehető legkedvezőbb feltételekkel juthasson anyagi forrásokhoz. SZEMÉLYRE SZABOTT TERMÉKEK • MINIMÁLIS ADMINISZTRÁCIÓ • ELŐNYÖS FELTÉTELEK • TANÁCSADÁS Jelen hirdetés a CIB Bank részéről nem minősül ajánlattételnek, célja kizárólag a figyelem felkeltése. A termék részletes feltételeit az Ügyféltájékoztató, az Általános Szerződési Feltételek és az aktuális kondíciós listák tartalmazzák. További információkért hívja CIB24 telefonos ügyfélszolgálatunkat a 06 40 242 242-es számon. www.cib.hu CIB24 06 40 242 242 CIB BANK Giguté, a jövőről. agrárium ■ 2008. október