A Hét 1957/1 (2. évfolyam, 1-26. szám)

1957-01-06 / 1. szám

éves az LA­ Színház °°»2»1 °2»* Tíz évvel ezelőtt, 1946 novemberében gördült fel első ízben a pozsonyi Új Színház függönye a nyilvánosság előtt. A színházkedvelő közönség sok előle­gezett szeretettel fogadta a város má­sodik színházát és az évek során egyre inkább magáénak érezte. Az Új Színház pedig élt, erősödött, fejlődött. Rivaldá­ja fényét egyforma melegséggel szórta az orosz, a hazai és a nyugati klasszi­kus drámairodalom örökéletű alakjaira csakúgy, mint a ma élő haladó szelle­mű írók termékeire. Az eltelt tíz év alatt a színházlátoga­tók maradandóan szívükbe zárták az Új Színház drámai együttesét éppen úgy, mint az 1952-ben, tagjai egy részéből megalakult ifjúsági színjátszócsoportot, valamint az ugyancsak ötödik évébe lépő operett-együttest. December 16-án és 17-én az Ú­j Szín­ház fenállásának tizedik évfordulója al­kalmából ünnepi előadások voltak. Az első­­ napon, szombaton az ifjúsági együttes a cseh drámai költészet egyik remekét, Július Zeyer Radúz és Maha­liena című mesejátékát mutatta be. A szlovák mondavilágra támaszkodó verses játék két halhatatlan szerelmes­ről, Radúz magurai királyfiról és Mo­hul­­ena tátrai királylányról szól, akik sok keresti megpróbáltatás után elérik boldogságukat, állhatatos hűségükkel meghirdetve a nagy igazságot, hogy min­den gyűlöletnél erősebb az éltető szerelem. Zeyer költői mesejátéka, amelyet Ignác Safar kitű­nően ültetett át szlovák nyelvre, Magda H. Lok­vencová poétikus rendezé­sében került színre. A sze­replők közül különösen Irena Pašková Rúnája, Olga Zellnerová Mahalie­nája tetszett. A díszlete­ket tervező Daniel Gálik új útkeresése sajnos több képben elszürkíti a szín­padot, csak tátrai hegy­ csúcsa áraszt viharos felhős egével a szövegnek megfelelő mesehangulatot. Másnap, vasárnap este a „Fazekasok bálja", Gejza Dusík és dr. Pavol Bra­xatoris Kassán már bemutatott új ope­rettje várakozásteljes közönséget von­zott az Új Színház nézőterére. Az operettet mind a zeneszerző, mind a szövegíró mondanivalóban és melódiá­ban gazdagon, a színpadi lehetőségek ügyes felhasználásával indítja el. A második felvonásban azonban a len­dület, amely a darabot könnyen egy ki­vételesen nagysikerű eredeti szlovák daljátékká avathatta volna, megtorpan, olyannyira, hogy hiányérzetet hagy hát­ra bennünk. Az első felvonás muzsi­kával, színnel és mozgással teli utca­jelenete után a szűkre határolt szobá­ban lejátszódó, íróilag is helytelenül beállított történés sután hat. Határozottan a szövegkönyv a­z, amely csökkenti az operett lehetősé­geit, mert a zeneszerző bírná tehet­séggel és invencióval. Bár az operett műfajának új útkere­ső időszakában vagyunk, mégsem lehet teljesen mellőzni bizonyos hagyomá­nyos törvényességeket, amelyeknek hiánya megfosztja a közönséget az igazi operett illúziójától. És itt rá kell mu­tatnunk Dusík egyébként fordulatos muzsikájának fogyatékosságaira: hiány­zik belőle az a bizonyos fülbemászó és érzelmeket megmozgató melódia, amely az operettet operetté teszi. Ilyenné vál­hatna például a szülőföld szépségéről szóló kedves dal, ha szervesebben bele lenne építve a történésbe. Mindenképpen elismerést kelt az első felvonás színessége. Kristóf Veselj­ ren­dező itt a legtöbbet hozta ki a szerep­lőkből, akik közül ki kell emelnünk Jozef Csepelát, a céhmester szerepé­ben, a lányát alakító Elena Sálkovát, a széphangú Elena Kurbelovát és az örök jogászt játszó Ernest Kostelníkot. A bemutatót a színház tízéves jubi­leumát ünneplő közönség melegen fo­gadta. Ego— Ivan Mistroc (Radúz) és ОГда Zellnerová (Mahalle­na) Runa, a magurai királynő (Irena Paáková), három lányával A céhmester és nagyravágyó felesége (Jozef Krepela és Elena Kotliarevská) A fazekasok póruljárt céhmestere előre iszik a medve bőrére. (Jozef Krepela, Olga Gallová és Jindrich Láznicka)

Next