A Hét 1957/2 (2. évfolyam, 27-52. szám)

1957-09-22 / 38. szám

Bessenyei játékában a hangsúly az em­berin volt, ez adta alakításának a nagy­ságot, a rendkívüli, a lenyűgözően kivé­telest. Egymaga Bessenyei emberábrázoló ereje, ragyogó művészi teljesítménye in­dokolttá tette, hogy a Nemzeti Színház a Galileivel nyitotta meg vendégjátékát. De tegyük hozzá, hogy a sikerben nagy ré­sze van Gellért Endre rendezői munkájá­nak is. Gellért megtalálta Németh nehéz­veretű mondanivalójában a drámai magot és ami a leglényegesebb: helyesen tudta érzékeltetni és kiemelni, hogy ez a mon­danivaló félreérthetetlenül az egyházi re­akció durva kényszere, a klerikalizmus és a dogm­atizmus ellen irányul. Színész és rendező emellett a drá­ma toldásnak tűnő negyedik felvonásában kellően hangsúlyozva juttatták kifejezésre Galilei lelki válságában a tragikumot is: a tudomány nem lehetett monopóliuma, Toricelli, az új tudós nemzedék képvise­lője személyében akadt a tudománynak folytatója és továbbfejlesztője. Galilei alakja mellett szövegben és jel­lemzésben eltörpül a dráma többi alakja, így Lincerné, az inkvizíció ügyészéé alig párszavas, de Várkonyi Zoltán félelmete­sen remekbe faragja, pokolian ellenszen­ves, ördögien sunyi, Rajz János írnoka ugyanilyen eredeti, remek alakítás. Lu­kács Margit, Mányai Lajos, Bodor Tibor és Apáthy Imre nevét is fel kell jegyez­nünk, művészetükkel hozzájárultak a be­mutatkozó előadás sikeréhez. BERNARDA HÁZA A vendégjáték második napján Fede­rico Garcia Lorca Bernarda háza című drámáját láttuk. Huszonegy esztendeje immár, hogy a Guardia Civil, Franco csend­őrsége a granadai temetőben kioltotta századunk egyik legnagyobb költőjének és drámaírójának életét. Andalúzia zen­gőhangú csalogányának meg kellett­­hal­nia, mert a spanyol nép szabadságvágyát nemesveretű versekben merte meghirdet­ni, mert balladás hangulatú drámáiban évszázadok fojtott, áporodott börtönleve­gőjét szellőztette, s mert forró szenve­déllyel örök, olthatatlan emberi érzések­ről vallott, amelyeket bűn, embertelen vétek elfojtani. • A Bernarda háza, a nagy spanyol köl­tőnek ez a nagy drámája szinte egyetlen hatalmas lélegzettel hirdeti. Hogy a zsar­noksággal nem lehet sem megbékülni, sem megalkudni — a zsarnokságot el kell fojtani, meg kell ölni. Bernarda férje ha­lála után öt leányával bezárkózik házába, hogy a félfeudális spanyol parasztélet írat­lan törvényének önkénző szigorral­ eleget tegyen. Nyolc évig tartó gyászt rendel el a gonosz előítélet és zsarnokság ellen, azonban Adela, legfiatalabb leánya fellázad. Adela szembe mer szállni anyja kö­nyörtelen hatalmával, végül azonban el kell buknia, önmaga vet véget életé­nek, amikor Bernarda puskalövéssel el­kergeti a ház körül ólálkodó szeretőjét, vénlány-nővére vőlegényét. A színpadon egy pillanatig sem bukkan fel Pepe, a huszonnötéves vőlegény, sem más férfi, a játék mégis tele van az ér­zékiség, a szerelem vágyának forró ára­mával, anélkül, hogy egyetlen jelenetben sikamlóssá válna a dráma légköre. Marton Endre rendezésének legnagyobb érdeme, hogy állandósítani tudja a színpad drá­mával sűrített atmoszféráját, nincs egy üres pillanata az előadásnak, nincs egy félrerajzolt, jelentéktelen figura, még­ a leghalványabban jellemzett mögött is felsejlik egy szenvedéssel terhes teljes élet. Tőkés Anna játssza a címszerepet, a gőgjében megszállott, mániákus asszonyt, akit az elavult társadalmi berendezés tesz gonosszá, gyermekei boldogságát elfojtó némberré. Alakítása csaknem tökéletes, de talán az ő Bernardájánál is remekebb Gobbi Hilda Ponciája. Bernarda sötét hó- Bernarda háza: Poncia (Gobbi Hilda) és Adela, Bernarda legfiatalabb lánya (Berek Kati) Bernarda háza: Poncia (Gobbi Hilda) és Bernarda (Tőkés Anna) Bernarda háza: Bernarda ( Anna) Amélia (Kohut Magda) és Martiria Mát­hé Erzsi)

Next