A Hét 1968/2 (13. évfolyam, 27-52. szám)

1968-07-07 / 27. szám

lyan magyarok számára tartogatott gaz­dag meglepetéseit. A magyar történelem egyik tün­döklően fényes alakja, Kossuth La­jos is élvezte Olaszországnak, el­sősorban Torinónak vendégszere­tetét. Kossuth nagyon szerette e várost, aminek ékes bizonyítéka, hogy míg Törökországban, Angliá­ban és Amerikában összesen tíz évet töltött számkivetésben. Itt harmincöt évet élt le és itt is halt meg. Itt írta örökbecsű iratait, in­nen küldte intő szózatát népének, hazája szabadságáért és függet­lenségéért rajongva gyászos, meg nem érdemelt bujdosása alatt is. A Via Carlo Albertóról nyílik a Pó folyó közelében a Garibaldi Szicíliát elfoglaló ezer hőséről el­nevezett Via del Mille. Az utca egyszerű, de büszke nevéhez Gari­baldi dicsősége fűződik. Szobra ott áll az utca torkolatában, a Pó folyó partján. Ennek a törté­nelmi nevezetességű utcának 22. számú házában lakott Kossuth La­jos. Régi ódon ház, valami nápolyi grófnak a tulajdona, de most örök emlékű népünk előtt, mert falai között halt meg Kossuth Lajos 1894. márc. 20-án, az I. emelet jobboldali erklyes szobájában. A szoba bútorzata meglepően egy­szerű; a mosdószekrényen kívül két ruhaszekrény van benne, az egyik tükörajtóval. A szekrényen távcső, amellyel Kossuth az ablak­ból jól látható Supergáz és az Al­­peseket nézegette. A kis parkban szobor, a házon márványtábla hirdeti Kossuth em­lékét. A kétemeletes ház tágas térre nyílik, ahol a lombos fák kö­zül szobrok kandikálnak elő, s le­vegőjét szökőkutak magasra szök­kenő vize teszi frissé, kellemessé. A ház erkélyéről jobbra látni le­het a Supergát, az olasz királyok pompás temetkező helyét, balra a hóval fedett Alpeseket. Kossuth, szenvedélyesen szeretvén a termé­szetet, nem csoda, hogy itt telepe­dett le oly hosszú időre, ahol a természetnek oly sokféle szép­ségében gyönyörködhetett. Kossuthot jól ismerték és sze­rették Torinóban, gyakran sétál­gatott itt. Többnyire a Valentino­­kertbe ment, vagy a Pó folyó part­jára, hű szolgájának, Giorgiónak kíséretében. Kossuthot itt annak­idején „tábornoknak“ nevezték. Utolsó éveiben, amikor magas ko­ra már akadályozta a túl hosszú sé­tákban, csupán a város belső terü­letén sétálgatott. A nyolcvanas évek végén a vá­ros környékén levő helyekre rán­­dult ki délelőttönként; három­­négy óra hosszat is eltartott egy­­egy ilyen kirándulás. Szívesen jár­ta a hegyeket, s ilyenkor kisebb társaságban még kilencvenéves korában is öt-hat óra hosszat ellá­­rogatott, anélkül, hogy megpihent volna. Különös előszeretettel ke­reste fel a meredek kaptatókat, toronyegyenest vágott neki a hegy­nek, s ha útitársai az út nehéz­ségére figyelmeztették, mosolyog­va jegyezte meg: — Szikla áll az utunkban, sebaj, átgázolunk azon is. Szédületes sebességgel írt. Apró, gömbölyű betűi szinte előtörtek tolla nyomán. Igen ritkán javított kéziratán. Sokan keresték fel a tu­­rini remetét, aki nagy elfoglaltsága ellenére mindenkit szívesen látott. Vacsora után újságolvasással fog­lalkozott, utána ismét visszavonult dolgozószobájába és gyakran éj­fél utánig is folytatta munkáját. . Kossuth halála a magyar nem­zettel együtt mély gyászba borí­totta Torino városát. Az olaszok hálával viseltettek iránta, mint akinek része volt az olasz egység megteremtésében. Megindító mó­don fejezték ki fájdalmukat az 1848—49-es olasz veteránok, az olasz garibaldisták. Barátai vol­tak: Garibaldi, Mazzini, Cavour, Viktor Emánuel. Halottas ágyánál személyesen megjelentek a Gari­baldi mellett harcoló magyar szár­mazású olasz szabadságharcosok, mint Türr István olasz altábornagy, aki 1860-ban Garibaldi vezetése alatt a „marsalai ezrekkel“ bevo­nult Nápolyba. Ekkor Garibaldi előbb tábornokká, majd altábor­­naggyá nevezte ki. Ő lett Nápoly kormányzója is. További magyar származású garibaldisták voltak: Csudaffy olasz tábornok, Róma pa­rancsnoka­­és Figyelmessy Fülöp ezredes, aki hazánkban Klapka ol­dalán küzdött. A komáromi vár fegyverletétele után ugyancsak Garibaldi mellett harcolt, mint a magyar légió huszárezredének pa­rancsnoka. Kossuth Lajos egyik leghívebb barátja volt. A torinóiak hálával és tisztelettel őrzik emlé­küket. Európa legnagyobb autógyára Itáliában négy évvel ezelőtt kez­dődött az „autoboom". Húsz évvel ezelőtt útjaik alig voltak jobbak a mieinknél. A forgalomban lévő au­tók 90 °/o-a olasz gyártmányú. Ezeknek a kocsiknak 74 %-a a Fiat gyárból kerül ki. A gyár 1966- ban 1 110 000 kocsit gyártott, 1907- ben napi 5000 kocsit. A termelés 20 százaléka kivitelre kerül. A gép­kocsitartás Olaszországban nem luxus, hanem szükséglet. A közle­kedési költségek olyan magasak, hogy olcsóbb fenntartani egy kis­autót, mint megváltani a napi vil­lamos- és autóbuszjegyet. Az utol­só tömegcikk, attól, hogy valakinek autója van, lehet, hogy szegény ember, aki nem tudja az orvosi költséget megfizetni, vagy tehetsé­­ges gyermekét iskolába járatni. Ezért az autótartás nem jellemző­je az életszínvonal magasságának. Látványos légszámba megy a Fiat Művek városnak is beillő mi­­raftort központi gyártelepe, köz­pontjában a sok emeletes iroda­épülettel, melynek teteje autópá­lya. Torino és a Fiat csaknem egy fogalmat jelent. A múlt század végén kialakuló ipar nagyon meg­változtatta a városkát, amelynek lakói azelőtt csak a piemonti ki­rályság előkelőségei, arisztokratái és katonatisztjei voltak. A város azóta megtanult dolgozni, és köz­ben óriási arányokban fejlődött. A Fiat központi üzemében és a többi Torinóban levő üzemegysé­gében százezer ember dolgozik. Ha ehhez hozzászámítjuk a többi kiszolgáló iparágat, akkor ez a szám több mint a kétszeresére nő. A gyár 1899-ben, az automobiliz­mus hajnalán született. Alapítója Giovanni Agnelli 50 munkással gyártotta az első kocsikat, melyek már 1902-ben, a Tour d’Automobil Italiá­n nagy sikert arattak, a 2141 km-es távon elért — akkoriban hallatlan — 37 km-es óránkénti sebességgel. 1908-ban készítették első repülőgépmotorjukat, 1914-ben első repülőgépüket. Gyármányaik széles skálája az autóktól a vízi, közúti és légi járműveken keresztül a traktorokig, útépítő gépekig, a háztartási gépig, s a mesterséges szívig terjed. Kísérleti üzemeink­ben már a jövő elektromos és lég­párnás autóit próbálják. Az üzem a nyersanyagok feldol­gozásától a késztermékig mindent maga állít elő. A 2500 méteres mi­­rafiori próbapályát az Itáliában fellelhető különféle burkolóanya­gokkal borították, hogy reális kö­rülmények között járattassák be az új kocsikat. A pálya közepén van egy alagút is, ahol az afrikai or­szágokba szánt kocsik teherbírását mesterségesen keltett sivatagi por­felhőben vizsgálják. A karosszéria-préselő üzemben szovjet technikusokkal, mérnökök­kel is találkoztunk üzemlátogatá­sunk során, ezek annak a szakér­tő csoportnak a tagjai, amely a Togliatti­ban épülő új autóüzemet tervezi. Megszületett a Szovjet­unió és a Fiat között az évszázad üzlete, amelynek keretében a Fiat napi kétezer autót gyártó üzemet épít a Volga mellett. A Szovjetunió és a Fiat közötti hagyományos kapcsolatok a jövőben is tovább fejlődnek és folytatódnak. Ez a szerződés is elősegíti majd a kü­lönböző társadalmi rendszerű or­szágok békés egymás mellett élé­sét, szorosabbra fűzi együttműkö­désüket. Dr. Illés Lajos Torino: Kossuth Lajos szobra A Piazza San Carlo, háttérben Filiberto lovasszobra A Male Antonelliane, 168 méter ma­gas, merész toronysstakjával, mely úgy emelkedik a városkép fölé, mint Párizsban az Elffal-torony

Next