A Hét 1969/1 (14. évfolyam, 1-26. szám)

1969-02-23 / 8. szám

Az ötvenes évek utolsó harmadának egyik tavaszán a fia­talember — Morvai — a hajnali gyors folyosóján állt és kihajolt a nyitott ablakon. A szél arcába vágódott, kormot fújt a szemébe. Morvai várta a felkelő napot. A szüleitől, faluról utazott Pozsonyba, ahol tanult. S közben úgy érezte, egyik életéből a másikba utazik. A Kis-Kárpátok felsötétló d­éli nyúlványait megpillantva egyszerre elfelejtette a falut, az előző napi húsvéti mulatságot, ahol leitta magát, apja, anyja árnya szertefoszlott előtte és helyüket, az otthoni házak és emberek emlékét a közeledő nagyváros utcáinak képe foglalta el. Morvai — aki tanulmányai mellett írni is próbált és egy kezdő író kíváncsiságával elemezte önma­gát — így gondolkozott: Úgy látszik, kétlelkű ember vagyok, két világban élek és mindkettőben otthon érzem magam. Vagy egyikben sem érzem magam egészen otthon? Igen, talán így igaz ... S amikor megérkezett a városba, már nem gondolkodott önmagán, mert az élet sorban hozta elébe a találkozásokat, az eseményeket, melyek életútját tarkítot­ták, s ő ment ezen az úton és nem kísérte más, csak az emlékei. Ezektől nem tudott szabadulni és néha már úgy érezte, hogy nem is ő éli át a hétköznapok különféle hely­zeteit, hanem az emlékei találkoznak a jelennel. DUBA GYULA Az erkölcscsőszök szerint egy példás szülő a családjának szen­teli minden szabad idejét , s aki­nek kevés a szabad ideje az már nem is lehet példás Szerencsémre én időmilliomos vagyok , de ha nem létezne a szabad szombat s a hosszú vasár­nap a gyerekeim akkor is meg­találnák a módját hogy rendes jóravaló szülőt neveljenek belőlem. Azon kezdem, hogy az iskolában rászoktatták őket a pontos mun­katerv összeállítására. Nekem te­hát napirenden meg kell tanulnom velük együtt a másnapi leckét, s utána szigorúan kikérdeznek, mint őket szokták a professzorok. S ha a kenyérharcban legyöngült szemem az idősebbik fiam algebra­­feladatában nem látja eléggé szög­letesnek a szögletes zárójelet el­ítélően mosolyognak rajtam. De erkölcsi nullává válok akkor is, ha a legkisebbik csemetém előtt belesülök az „Anyám tyúkja“ című versbe. Persze nyíltan nem mernek elmarasztalni csak az irodalmi tárgykörben érdekelt fél jegyzi meg halkan cinikusan: — Kellett nekünk ilyen apa, aki még ezt se tudja? Hiszen Vili bácsi ezt fújja minden nap az iskola fo­lyosóján, amikor tanítás után el­jön a kisfiáért, a haveromért , pedig Vili bácsi is csak újságírói Ezt fújja, hogy „Anyám tyúkja Ha kapargál A szegény Pál Háza falát Majd kirúgja." Ilyenkor bűntudatot színlelve taktikusan hallgatok, mert a hazai magyar sajtóból, a ..Szülők iskolá­jából“ megtanultam hogy a gye­rekekkel sohasem szabad éreztet­nünk a felnőttek nyomasztó szel­lemi fölényét. Az én nemlétező házfalamat pedig — hála az ille­tékes lakáshivatal korrupt bürok­ratáinak — különben sem rúghat­ná ki semmiféle tyúk. A tanulás s a kölcsönös lecke­felmondás után rendszerint össz­­családi séta következik Őszintén szólva gyakran fejgörcsöket és hascsikarásokat kapok vagy kibi­­csaklik a bokám már az indulás pillanatában s ilyenkor sajnálkoz­va visszavonulok A minap azonban nem volt par­don, az ünnepekre való tekintettel „összcsaládi sétában" kellett részt vennem. A főváros kellős közepén porosz­káltunk, de szépreményű ifjonc véreim még itt is szüntelenül vizs­gáztattak. A szűcs kirakata előtt például azt firtatták, tudom-e, miért ravasz a róka s hogy egyik másik bundás állat hogyan hordja el az irháját a szüszivadász elől. Égtem mint a rongy, a felesé­gem, a gyerekeim anyja azonban kisegített kínos zavaromból: — Apropó, az a Vili! Tudod-e, hogy Vili azért vett csak ezüst­rókát a feleségének, mert arany­róka nincs? És te, aki olyan nagy alkimistának tartod magad, nekem még ezüstöt se veszel? Még egy rusnya vakondot se ... A következő összcsaládi gúny­kacaj után a lányom megállapítot­ta, hogy a vakond azért vakond, mert gyenge a szeme" Szerinte azonban furcsa, hogy a mai mo­dern korban miért nem csináltat­nak neki szemüveget. — Bármilyen kicsi még a lá­nyom már bizonyosan nőnek kép­zeli magát, nőt pedig nem illik felpofozni... s hátha még poli­tikus lesz belőle — gondoltam magamban, s a járdába gyökere­zett a lábam a főutca közepén. — Jó apu nézd ezt a klassz ko­csit f­a karolt belém a kamaszfiam, hogy megmentse apai tekintélye­met — tudod-e, milyen gyártmányú, s tudod-e mit tud ez a tragacs? Sajnos, nem tudom Én ugyanis még a biciklikhez sem értek. Csak a személyvonatokhoz, s hosszú esztendők tapasztalatai alapján azokhoz is csak annyit hogy min­den késlekedő személyvonat Pár­kány felől indul Pozsonyba A vizsgáztatásban a közlekedési szabályok következnek. Az útke­reszteződésnél a jelzőlámpával kapcsolatban a nyolcéves fiam un­szolására aprólékosan be kellett bizonyítanom hogy nem tévesztem össze a vöröset a zölddel. — A kicsiből is politikus lesz — gondoltam nem kis kárörömmel — s vége a színvakságnak, ha ő és a generációja felnő. A további keresztkérdések árada-Darabos arcú, cseh ember a tanár, markáns és kirívó részletekből állnak össze a vonásai. Orra hosszú, kissé horgas és oldalra görbült, szögletes álla kihívóan előreugrik, szeme sa­vószürke és egészen eltűnik szemüvege csil­logása mögött, belevész a dioptriás üveg fény­lő köreibe és sugaraiba. Szemöldöke bozontos és a vége bajuszként, harciasan felkunkoro­­dik. Akár egy vörhenyes hollószárny, vagy tollseprű. Gondolatai csapongóak, gyorsan be­szél és közben logikája megtörik, eltér eredeti irányától. Előadás közben néha belebonyolódik a részletekbe, apróságokra tér ki és nem tud­ja megtartani az egyes gondolatmenetet. A hall­gatók éppen azért nem tartották jó előadó­nak, mert előadásaiból sok munkával kellett kibontaniuk a lényeget. Öltözködésében is ha­nyag volt, szórakozottság, bohémes vonások oldották fel benne a tanári tekintélyt, de na­gyon lelkiismeretes és megértő embernek is­merték. Morvai szemben ült vele, a tanár az inde­xében lapozgatott. Előző jegyeit nézegette. Rá nem nézett. Igyekezett nyugodtan ülni, de bensőjében émelyítő szorongást érzett és enyhén remegett a gyomra. Megpróbálta még egyszer átgondol­ni az anyagot, bár tudta, hogy ez lehetetlen, mert a tanult ismeretek olyan óriási mennyiség­ben halmozódtak össze, hogy akárcsak rend­szerbe foglalni is eleve kilátástalannak látszott, de Morvainak mégis gondolkodnia kellett, hogy a bensőjében vibráló feszültségnek tárgya le­gyen. Az egészet átgondolni hiábavaló igye­kezet, az ember mindenre gondol egyidejűleg, s így lényegében semmire sem gondol igazán, csak bizonytalan, kusza képek és jelek vil­lóznak a tudata felszínén. Halálosan eláraszt­ja és elcsüggeszti önmagát. — Kétszer volt már nálam vizsgázni? — Igen. Január végén és február közepén. — Azóta miért nem jelentkezett? Már ápri­lis közepén vagyunk. Morvai hosszas hallgatás után válaszolt. — Tanultam ... — No jó... — mondta a tanár. Úgy jött a vizsgára, hogy a szerencséjében bízott, talán sikerül. S ha nem sikerül levizs­gáznia, a kudarc a sors döntő szava lesz, hogy kezdjen más életet, hagyja ott az iskolát. Ezt eddig félt megtenni, akkor majd meg kell tennie. S most, hogy szemtől szemben ült a tanárral, egyszerre egész elképzelése megvál­tozott. Már minden erejével le akart vizs­gázni. Le kell vizsgáznia. Nem a jövőjére gon- NEHÉZ APÁNAK LENNI

Next