A Hét 1970/2 (15. évfolyam, 27-52. szám)

1970-08-02 / 31. szám

kiváncsiak Ma A jelbeszéd Kis István gutát olvasónk kérdezi: Hogyan alakult ki a süketnémák jelbeszéde? Ma már csak a süketnémák használják a Jelekkel való beszédet, de az ősember épp olyan tudománynak tartotta, mintha­­valaki több nyelven beszélne. A süketnémák mai jelbeszéde bizonyos értelemben ennek az ősi jelbeszédnek a tökéletesített változata. Az ősember, aki­nek még nagyon tökéletlen volt a beszédje, tökéletes volt a jelbe­szédben. Tudósok megfigyelték, hogy az állatok közül a legtöbb egy-egy mozdulattal érteti meg magát. A kutya például sokféle hangon ugat, de az ember iránti érzelmeit sokkal jobban tudja ugrándozásával, fark­csóválással kifejezni, mint a hangjával. A „vademberek“ jelei a leg­több törzsnél megegyeztek, mivel érzelmeik alapvető skáláját fejezték ki velük. A jelbeszéd egyes csökevényei a civilizált Európában is fenn­maradtak. Különösen a Földközi-tenger mellékének etnikailag kevert lakossága használja szívesen. A krónika feljegyezte, hogy 1821-ben Nápolyban Ferdinánd király, aki olaszul nem tudott, kizárólag jelekkel beszélt az alattvalóihoz. Jetekkel szemrehányást tett nekik, figyelmeztette őket, hogy engedel­meskedjenek, s végül bocsánatot hirdetett. A görögök és a rómaiak is jelek útján érintkeztek egymással. Quintitus szerint ez a beszéd az ujjmozdulatokban nyert kifejezést. A görögök nélkülözhetetlennek tartották a jelek megértését, azok tudása hozzátartozott a művelt emberhez. Plátó a jelbeszédet a polgári erények közé számítja, mert ez szerinte műnyelv és a pantomímia keretében tanították is. Egy görög színészről, Teleszteszről azt állítják, hogy kitűnő pantomimikus volt, hogy a drámának a legcsekélyebb részét is kitűnően tudta moz­dulataival kifejezni. Rómában 160-ban nem kevesebb, mint 600 ember pantomímiával tartotta fenn magát. A római cirkuszban a legyőzöt­­tek úgy könyörögtek kegyelemért, hogy a mutatóujjukat felemelték, ha a császár erre egy hüvelykujját emelte fel, az a halált, ha mind­kettőt, az kegyelmet jelentett. A táncművészet is a jelbeszédnek egy neme. Ma már Európában leginkább az­­alsó végtagok harmonikus, ritmikus mozdulataiból All, tie a régi egyiptomiaknál és a görögöknél a kar fontos szerepet játszott a táncnál. A karnak e fontos szerepe ma is megtalálható a japán és hindu táncokban. A régi rajzok, domborművek megőrizték az ősi tánc­művészet kar- és lábmozdulatait. A hieroglifák megfejtéséhez is je­lentősen hozzájárult az ősi jelbeszéd mozdulatainak ismerete. Így­ tulajdonképpen a jelbeszéd ismerete hozzásegített a régmúlt idők emberének a megértéséhez is. f sz. j.) Helyreigazítás Lapunk 26. számába sajnálatos sajtóhiba került­­ Kiváncsiak klubja Pánink 13 című cikkébe elírás következtében téves dátum került. A mondat helye­sen így hangzik: „Így például Kolumbusz Kristóf 1432. augusztusában pénteki napon kelt útra Pálos kikötőjéből és mégis felfedezte Amerikát." Z. Mínácová felvétele Beültem a kocsiba. Fejem, szemem nyitva. Figyeltem a magyarázatot. „Benyúlnom a tengelykapcsolót, jobb lábam a gázpedálon, finoman indítom a gyújtómotort. ..“ — Köszönöm — mondtam az okta­tómnak, de tükörbe nézni elfelejtet­tem. — Jaj, mi van hátul?! Beállítom az egyes sebességet, ki­engedem a kéziféket. Óvatosan indí­tok. Szívem a torkomban, kezem az utasítás szerint kapkod ide-oda, tény­leg elindultam? Megy a kocsi? Az oktató lába a pótpedálon ellenőrzi működésemet. Keze a kormányon. Az első percben az az érzésem, mintha mindig ezt csináltam volna. Mert egyenes az út. Az oktató is le­veszi kezét a kormányról. Erre a ko­csi finoman keringőbe kezd. Jobbról balra, balról jobbra. Ejha, keske­nyebb lett az út? Társam igazítja a kormányt, mert kanyar jön jobbra. Idegességemben balra hajtok. Kiiga­zít. Most ismét egyenesen haladunk. Megfeszül a karom. Sok a teher­autó, a lovaskocsi. Mondanám, menje­nek az útból, de már itt vannak. Az oktató keze közbenyúl. Egy mozdu­lattal rendet teremt. Hű, de melegem van. Jobbra hajtunk, az útpadkára, és az oktató kezdi élőlről a magyaráza­tot. „Tükörbe nézi Kuplung, gyújtás, kézifék, sebesség, gáz! Húzássá meg!" Meghúzatom. Megugrik a kocsi, mint egy kecskegida. — Sebességet váltunk! —, hallom jobbról, s közben látom, hogy az úton Nagy bácsi, a nyugdíjas ballag ke­resztül Megállnak, hadd menjen a jó öreg a fájós lábával, de már me­gint elfelejtettem, mit kell lenyom­ni, mit kell elengedni. Nagy bácsi is valami ilyenre gyanakodhat, mert már a járda felé igyekszik. Sajnos, én meg hozzá közeledem . . . Mintha mágnes lenne szegényben! Szaporáz­za, húzza a lépteit, de a kocsi für­gébb, fiatalabb... Az utolsó pilla­natban Nagy bácsi felszökken a jár­dára, az oktató pedig a kormány után kap. — Nahát! — mondja. — Így rio­gatni a békés járókelőket. Az meg ott fa — figyelmeztet egy pillanattal később. — Hagyjuk meg jövőre. Úgy szebb, ha zöldéll. Könnyög a mester, aztán leállítja a kocsit. Pihenünk. Sétálunk egyet. Titokban megsim­ogatom hátul a cso­magtartót. A következő menetnél összeszedem magam, és olyan szépen vezetek, ahogy illik. — Forduljon ki az E 5 ősre, irány tata! — núz unottan előre az ok­tató. Szökkenve, csikorogva kifordulok a fő­útvonalra. Autós társaim tisztelet­tel elkerülnek, mert sikerült kereszt­­beállnom az úttesten. Aztán még egy párszor az érek veszedelmes közel­sége, mire megnyugszik virgonc kis kocsim. Nem hallok mást most, csak a mo­tor egyenletes zúgását, s a figyelmez­tetéseket: „jobbra Index, kanyar, se­bességváltás. Kéz, láb .. .“ Igen — mondom magamban. —Kéz, láb és fej a helyén és bennem végtelen nyuga­lom. Tizennyolc kilométert tettünk meg. Visszanézek a hátrahagyott útra. A fék a helyükön maradtak, a kilo­méterkövek rendben álltak mögöttem és a kéziféket megállásnál behúz­tam. Kozmikus gyémántgyár Azok a vadászok, akik Nyugat- Ausztrália szavannáin körülbelül egy kilogrammnyi súlyú kődara­bot találtak, természetesen nem gondolhatták, hogy a kő gazdag gyémánt-beágyazódásokat rejt ma­gában. A meteorkő titkát csak nyolc évvel később fejtették meg, ami­kor szovjet tudósok vették vizs­gálat alá. Kimutatták, hogy a szemcsék a gyémántok, s gyakor­latilag nem különböznek a földi gyémánttól. Hogyan keletkeznek vajon a kozmikus gyémántok? A tudósok 20 éven át lázasan keresték a ma­gyarázatot, s egyik hipotézist a másik után vetették el. A. Vinogra­dov akadémikus és G. Vdovskin olyan hipotézist állított fel, hogy az ürelltékben levő gyémánt — aszte­roidák összeütközésének termke. Ha ez a hipotézis igazolódik, ak­kor lehetővé válik, hogy az eddig talált gyémánttartalmú űret­itek száma alapján — életkoruk figye­lembe vételével — hozzávetőlege­sen felbecsüljük az ilyen összeüt­közések gyakoriságát. Sok szakem­ber szerint ez a becslés rendkívül érdekes információt adhatna arról, hogy milyen az aszteroida-csopor­tosulások mozgásának dinamikája és jellege a Föld közelében. Bármint is van, gyémántok ,,hullanak" a kozmoszból.

Next