A Hét 1970/2 (15. évfolyam, 27-52. szám)

1970-11-22 / 47. szám

SZAKTANINTÉZETEK A DOMBOLDALON Kelet-Szlovákiában a síkságot halmok, dombok púpozzák, pa­takok, folyók erezik és szelíd lankák szépítik. Szőlőske mel­lett a domboldalon, mint eresz alatt a fecskefészek, húzódik meg szerényen a Mezőgazda­­sági Szaktanintézet. Itt készül­nek fel hivatásukra a jövő sző­lészei és kertészei, összesen negyvenkilencen. Fiúk, lányok, vegyesen. Mind bennlakók. A klubhelyiségben ülünk egymással szemben, néhány fiú, s egy csokorra való leány: Balogh Mária, Ivánka Márta, Olajos Magda, Horváth Éva, Bukovics Katalin, Bodnár Gé­za, Petrik László. Kissé megil­­letődöttek, szótlanok. Köteles Edit például Újbód­­váról került ide. Tornán végez­te el az általános iskolát, majd Rozsnyón felvételizett. Min­denáron az egészségügyi kö­zépiskolába szeretett volna be­kerülni. A felvételi vizsgán ugyan megfelelt, de helyszűke miatt nem vették fel. — Nagyon elkeseredett ak­kor? — Eléggé — mondja pirulva a kislány. — Hogy került mégis ide? — Toboroztak, meggyőztek, s eljöttem ... Most már nem is bánom, jól érzem itt magam. Komolyan mondom: nem bán­tam meg, hogy idekerültem. — Ha végez, hol szeretne el­helyezkedni? — Otthon a szőlészetben. Közben Trója Mária nevelő­nő is biztatja őket, hogy egész nyugodtan mondják el őszin­tén, amit éreznek és gondol­nak. Lassanként felenged a fe­szültség, és beszédessé válnak a fiatalok. Elmondják, hogy so­kat tanulnak, dolgoznak, s hogy szabad idejükben szóra­koznak, játszanak, hanglemez­ről zenét hallgatnak, tévét néz­nek, sportolnak s olvasnak is. — Mit olvasnak szívesen? —­ Útleírásokat, regényeket. — A csehszlovákiai magyar írók közül kit ismernek? — Rácz Olivért, Fábry Zol­tánt, Fecsó Pált, Lovicsek Bé­lát... (Az utóbbi nevét nyil­ván udvariasságból említették.) Kása Sándor, a tanintézet igazgatója, szeptember elsejé­től vezeti az iskolát. Nem ke­vés a gondja baja. Elmondta, hogy a tangazdaságnak 382 hektár földje van, ebből 50 hek­tár a szőlő. — Tokajhegyalja ez, kérem, nagyon jó a szőlőskert fekvése, és a talaj minősége is kiváló. Furmintot, hárslevelűt és sár­ga muskotályt termesztünk — mondja az igazgató és felsó­hajt. — Sajnos, az idei termést még a nyár derekán leszüretel­te a peronoszpóra. — Nehézségeik vannak? — Mint mindenütt... Eddig az iskola fejlesztésére kevés súlyt fektettek. Bizony sok a tennivalónk, ha azt akarjuk, hogy iskolánk megfeleljen a követelményeknek és elérje a célját. , — Milyenek a kilátásaik? — Nem valami biztatók ... Azért elhatároztuk, hogy min­dent elkövetünk a nagyarányú fejlesztésért. Az iskola fenn­állásának huszadik évforduló­jára (két év múlva lesz) sze­retnénk már kézzelfogható Viszontlátásra az évfordu­­eredményekkel dicsekedni, lón! Sille Julianna pereszlényi. Ipolyságon az Ipoly Szálló al­kalmazottja. Csinos, kreolbőrű, a haja fekete, kékes árnyalatú. Tizennyolc éves. Havi keresete ezer korona körül mozog. Ami­kor elvégezte az általános is­kolát, maga sem tudta, mi akar lenni. A véletlen folytán mégis pincérlány lett. — Szeretem a foglalkozáso­mat — mondja mosolyogva. — Bár nagyon sok a „rossz“ em­ber, aki azt hiszi, hogy az egy­szerű pincérlánnyal mindent lehet csinálni: durváskodni, szemtelenkedni, fogdosni... Higgye el, nagyon jó idegek kellenek ehhez a foglalkozás­hoz. Kibírom, nem panaszko­dom ... Legyen szíves, írja meg az újságban, hogy mi, pincér­lányok arra kérjük a vendége­ket, ne szemtelenkedjenek, le­gyenek ők is türelmesek és kedvesek hozzánk, hiszen mi is csak emberek vagyunk! A ZENESZAKOS — Kérem, a nevemet ne ír­ja ki! A koromat? Lehet. Nem akarok én már tetszelegni sen­kinek sem. Hatvan éves. Nehéz, de ered­ményekben gazdag és szép életpálya áll mögötte. Mindent szívvel-lélekkel csinált. Az iskolára — új munkahe­lyére — egy évvel ezelőtt he­lyezték át. Korát meghazudto­ló munkabírással és lelkesedés­sel látott munkához. Az iskolá­ba három zenekart szervezett: fúvós-, vonós- és tánczenekart. Nemcsak szervezi és tanítja a fiatalokat, hanem a hangszere­ket is maga javítja. (Pedig van már vagy száz darab hangsze­rük!) Szabad idejének nagy részét a tanulóira áldozza, szabad szombatokon is rendszeresen foglalkozik velük. S a jutal­ma? Semmi. Sem túlórában, sem más alapon nem kap érte juttatást. Nem az iskola igaz­gatóságon múlik, mert ők min­dent megtettek, hogy jutal­mazzák eredményes és embert szépítő munkáját. A jab oktatásügyi szakosztá­lya vezetőjének más a vélemé­nye: — Iskoláinkon semmi szük­ség a csinbumra! Úgy vélem, ehhez felesleges kommentárt fűzni. LOVICSEK BÉLA Köteles Edit BARNABŐRA HABLEÁNY

Next