A Hét 1970/2 (15. évfolyam, 27-52. szám)

1970-11-22 / 47. szám

B­ ratislava Marr, a Csehszlovák— Szovjet Barátság Házában megnyílt Anton Smotlak gyűj­teményes fényképkiállítása. A neves szlovák fotóművész az elmúlt húsz év során a kultu­rális események számos feledhetet­len epizódját kapta lencsevégre és örökítette meg, amikor szovjet elő­adóművészek, népi együttesek, szín­házak, színészek, írók, tudósok, kép­zőművészek, artisták, zenészek, film­­művészek stb., látogattak el hozzánk és művészi műsoraikkal feledhetetlen élményt szereztek mindannyiunknak. Anton Smotlák neve nem ismeret­len a hazai fotóművészek körében. Most ötven éves, és az elmúlt há­rom évtized során változatos, sokszor izgalmas fotoriporteri, fotóművészi pályát futott be. Legismertebb mű­vészfotói a színpad világának ese­ményeit örökítik meg, de ismertek a mezőgazdaság és az építőipar terü­letén készített felvételei is. A külö­nös fényben vibráló vizek, szőlőhe­gyek, a hólepte erdők, a magányo­san legelésző lovak, a jövön meren­gő fiatalok meglesése és megörökí­tése igazi szenvedélye. Sokan elmondák már, hogy a fénykép megállítja az időt s hogy a mesteri dokumentum-felvételek em­lékezetünkben újraélesztik a múlt egy-egy feledhetetlen epizódját. Ez a megállapítás tökéletesen ráillik An­ton Smotlák felvételeire, mostani ki­állítására. Szovjet művészek és együttesek csehszlovákiai szereplé­seit idézik a kiállított képek: a tas­­kenti cirkusz artistáit, a vragy szov­jet író, Ehrenburg sokat látó sze­mét, a baskír, üzbég, grúz táncosok kecses mozdulatát, Igor Ojsztrah he­gedű- és Szvjatoszlav Richter zongo­raművészt, a moszkvai és a leningrá­­di balett világhírű táncosait — hogy csak néhányat említsünk. Valameny­­nyi felvétel életes, tele dinamikával, kirobbanó temperamentummal, köl­­töiséggel. A rendezők ízlését dicséri a képek hivalkodástól mentes felsorakoztatá- Jelenet a grúz Állami Népi Együttes 1961-es bratislavai táncbemutatójá­ból A taskenti Állami Cirkusz artistái Színházi bemutató­s akadályokkal Azt mondják, ha valami rosszul kezdődik, jól szokott végződni. Nos, a MATESZ idei első bérmutató­járól, Braniszláv Nusics „Bánatos örökösök" című vígjátékéról nyu­godtan elmondhatjuk, hogy peche­sen kezdődött. Amikor ugyanis ok­tóber másodikén meg akarták tar­tani a premiert, délután kialudt a városban a villany és csak azután gyulladt fel újra, miután a csaló­dott közönség kétórás várakozás után elhagyta a színházat. Ilyen előzmények után történt meg az­tán, hogy a falvak népe láthatta az „igazi“ premiert, míg Komárom la­kossága három héttel később, ok­tóber 27-én elégíthette ki kíváncsi­ságát. S hogy miért kezdem színházi tudósításomat ennek a furcsa kis epizódnak az elmesélésével? Azért, mert azt is színházi ügynek tar­tom, hogy ne csak Thália papjait, de „híveit“ is megdicsérjük még egyszer. Arra a közönségre ugyan­is, amely két óra hosszat hajlandó gyertyafény mellett várni egy elő­adás kezdetére, s miután hiába várt, újból megtölti a színházter­met, arra a közönségre — Komá­rom polgáraira — nagyon büszke lehet a csehszlovákiai magyar szín­játszás! Hadd beszéljek azonban magá­ról a Nusics-darabról is. Braniszláv Nusics szerb regény- és drámaíró a múlt század végén és a huszadik század elején alkotta műveit. Fő­képp a szerb királyság hivatalno­kainak és kispolgárainak erkölcsi fogyatékosságát ostorozta írásai­ban. És ez az oka annak, hogy so­kan a közönség közül bizony ide­jét múltnak tartották, (sőt kissé el­csépeltnek is) a „Bánatos örökö­sök“ témáját. Azoknak a távoli és közeli rokonoknak a farizeuskodá­­sát és egymásra való féltékenyke­­dését, akik azért gyűltek össze el­halt rokonuk házában, mert mind­nyájan azt remélték, hogy egyedül csak ők öröklik rokonuk vagyonát. Mondom, ha kissé felületesen ítélünk, régiesnek tűnik Nusicsnak ez a darabja. Sok más frissebb té­mát is választhatott volna a MA­TESZ dramaturgiája. Dehát Sha­ I­ kespeare-nél, vagy a többi klasszi­kusnál nem találhatunk-e a kispol­gárokat ostorozó hasonló témát? És ezek hibáit nem tapasztalhat- juk-e ma is? Szerintem igenis jó darabbal kezdett a MATESZ és kü­lönösen a falusi közönségnél arat majd sikert. Maga az előadás kedves, jól fel­épített. Minden jelenetén meglát­szik, hogy kitűnő rendező , Jo­­szif Felbaba, az eperjesi Ukrán­ Nemzeti Színház „Kiváló munká­ért“ érdemrenddel kitüntetett mű­vészeti vezetője foglalkozott vele. Különösen a fény- és hanghatások­ra épített megdöbbentő kezdésre következő groteszk ellentét meste­ri munka. Egyetlen hibát nem tu­dott csak lefaragni a rendező: né­ha túlzásba viszik hangoskodásu­kat a féltékeny rokonok. A színészek minden tőlük telhe­tőt megtettek, hogy hús-vér embe­rekké formálják Nusics figuráit. És a humor tükrében vetítsék elénk a Ferenczy Anna Sarka özvegyasz­­szony szerepében, ma is meglevő kapzsiságot és az ebből eredő egyéb hibákat. Még azt is megbocsátjuk, hogy egyes színészek — a mindenáron való ne­veltetésre törekedve — olykor túl­­játszották a szerepüket. Mindettől függetlenül nekem tet­szett a darab. S a színészek közül főképp Fazekas Imre, Turner Zsig­­mond, Palotás Gabi és Ferenczy Anna alakítása. Véleményem sze­rint a MATESZ gárdája sikerre vi­szi a színház idei első vígjátékát. NEUMANN JÁNOS Nagy László felvétele

Next