A Hét 1975/1 (20. évfolyam, 1-24. szám)

1975-04-18 / 16. szám

„A mondanivaló és a forma egységére törekszem (Beszélgetés DREXLER KÁROLY festőművésszel) Korszerű autóút vezet Jurba, a Bratislava köze­lében levő ódon, közel nyolcszázéves városkába. A domboldalakon, a Kis-Kárpátok délkeleti lejtőin, ahol az aranyzöld szinű szilváni és a késői zamatos rizling terem, már rügyeznek a fák, szorgos kezek dolgoznak a szőlőkben. A koratavaszi hűvös szél alaposan kicsípte orcánkat, amikorra a művész há­zának portájához értünk. Drexler Károly festőművészt, a Képzőművészeti Alap igazgatóját munka közben találtuk. — Minden szabad időmet rajzolással, festéssel töltöm — fogadott a mester. Délelőtt a Képző­művészeti Alap irodájában dolgozom, ahol különö­sen most nagyon sok a munka, délutánonként meg szombaton és vasárnap festek. Azt hiszem, a tárlatokat látogató és a szép fest­ményeket szerető közönségnek Drexler Károlyt nem kell külön bemutatnom. A Banská Stiavnica-i (Sel­mecbányai) születésű művész fiatalságának nagy részét Levicén (Léván) töltötte, majd a háború után a bratislavai főiskolán végezte tanulmányait. Mű­vészi alkotó tevékenységének első esztendeiben a Kis-Kárpátok kies és színekben gazdag vidékét fog­lalta képekbe, megörökítve a bortermelő kisváros hamisíthatatlan arculatát. Az elmúlt két évtized alatt Drexler Károly művé­szete sokat fejlődött. Az impresszionista látás - és festésmódtól eljutott jóval fejlettebb kifejezési for­mához és tartalomhoz. Ezt igazolja A győzelmes úton című monumentális képe is, amelyet most fe­jezett be.­­ A Csehszlovákia felszabadulásának harminca­dik évfordulója tiszteletére Prágában megrendezés­re kerülő országos tárlaton állítják ki a képet. En­nek egyes mozzanatait azokból a vázlatokból me­rítettem, amelyeket a Szovjetunióban alakult I. cseh­szlovák hadtest harcosaként a fronton rajzoltam mondja, miközben mappákból sárguló papírlapokat szed elő, amelyekhez láthatóan felejthetetlen élmé­nyek fűzik. — Hosszú, végtelen éjszakának tűnt a háború. A Dukla-hágón innen, a völgyben azonban már éreztem, hogy megvirradt. Géppuskás és felderítő voltam. Megfigyeléseimet, jelentéseimet rajzokkal is ki kellett egészítenem, feltüntetve az ellenséges állásokat. Nem szeretek a háborúról beszélni, de amikor ezek a skiccek a ke­zembe kerülnek, önkéntelenül felelevenednek ben­nem az élmények. . . . Kemény hideg volt. A hold és a csillagok fé­nyét visszatükrözték a végeláthatatlan hómezők, amikor a duklai völgyben pirkadatkor felderítésre indultam. Fehér köpeny volt rajtam, hogy az ellen­séges őrszemek ne vegyenek észre. Bal kezemben egy kék színű rajzmappát tartva tapostam a csi­korgó havat. Már jó egy órája úton voltam, ami­kor puskaropogásra lettem figyelmes; egy golyó a kezemben levő rajztömbben akadt meg. Rögtön el­dobtam, s egy hóbucka mögé kúsztam. Néhány pil­lanat múlva felugattak az ellenséges aknavetők. A rajzmappa környéke csak úgy feketéllett a becsa­pódásoktól. Leshelyemről azonban pontosan meg tudtam állapítani, hol helyezkedik el az ellenséges aknaállás. Keservesen, de visszajutottam. Az ellen­séges állás helyét lerajzoltam a katonai térképre és azt leadtam a parancsnokságon. Egy órába sem telt: tüzéreink felszámolták az ellenséges állást. A háború befejezése után kemény munka követ­kezett. Sokat tanultam, de még többet rajzoltam, festettem. Új formában kívántam mondanivalómat kifejezni. Az útkeresés nehéz volt. Igyekszem meg­valósítani a mondanivaló és a forma egységét. És ma már azt hiszem, elgondo­lómat sikerült meg­valósítanom. És a tervek ...? Tervem, elképzelésem rengeteg, az idő azon­ban kevés. Barta Gyula festőművész barátommal az elmúlt két évtized alatt több mint ötven monumen­tális művet alkottunk. Freskót, mozaikot, kerámiai­­díszítést. És természetesen sokat festettem. Sajnos, önálló tárlat előkészítésére jelenleg nincsen időm. A Pallas könyvkiadó gondozásában most jelenik meg egy könyvem, amelyben a felszabadító harcok legfontosabb eseményeit örökítettem meg képi ki­fejező eszközökkel. Nagyon örülök annak a kezdeményezésnek, amely a komárnói (komáromi) hajógyár dolgozóinak a kö­réből indult el. Felkérték a szlovákiai képzőművé­szeket, hogy alkotásaikkal díszítsék a Szovjetunió számára készülő kirándulóhajók belső tereit. A kor­szerű, gyönyörű kirándulóhajók „úszó galériák” lesznek, messzi idegenben propagálva a szlovákiai képzőművészetet.

Next