A Hét 1977/2 (22. évfolyam, 26-52. szám)
1977-08-20 / 33. szám
FELKÉSZÜLÉS AZ ISKOLÁRA Még néhány hét, és hatéves gyermekeink életük igen fontos nagy változást hozó új szakaszához érkeznek. Első ízben ülnek be az iskolapadba, s ezzel teljesen új körülmények közé kerülnek. Még annak a gyermeknek is, aki évekig volt óvodás, tehát megismerte a családon kívüli környezetet és a gyermekközösséget, észre kell vennie a lényeges változást. Az iskola gyökeres változást hoz a gyermek életébe, kötelességek egész sora szabja meg, mit mikor szabad és kell tennie, hogyan kell viselkednie. Most már nem csupán „gyerek" egyszerűen, magasabb státusba kerül, tanuló lesz, akinek a társadalomban meghatározott helye, feladata van. A gyermek kortársainak közösségébe kerül, ahol mindenkire egyformán kötelező normák, követelményrendszerek vonatkoznak, mindenki igyekszik bizonyos pozíciót teremteni. A gyermekközösség, élén a tanítóval a nagy nyilvánosságot jelenti, előttük kell az iskolai kötelességeket teljesítenie, az ő eredményeikhez kell hasonlítania saját sikereit, kudarcait. Megváltozik a gyermek napirendje, meghatározott időben, pontosan kell iskolába mennie, átrendeződik az alvás és az ébrenlét ritmusa — a délutáni alvás lehetősége általában megszűnik. Megváltozik a gyermek cselekvésének a tartalma — a nap nagy részét (iskolában és otthon) a tanulás foglalja el, kevesebb idő jut a játékra. Igaz, mindezen változások általában összhangban vannak a gyermek fizikai és szellemi érettségével, ezért a gyermekek nagy része néhány héten belül zökkenőmentesen alkalmazkodik az új életmódhoz. Azok, akik óvodába jártak, megszokták már a családnál tágasabb közösséget, számukra a váltás sokkal könnyebb, mint akik eddig rendszeres óvodai foglalkozáson nem vettek részt. Mégis, velük is kell foglalkoznunk jó előre, hogy minél könnyebb legyen az alkalmazkodás. Jó előkészület a kisgyermek számára, ha például együtt vásárolunk vele a piacon, itt csoportosíthatjuk a gyümölcs- és zöldségféléket formájuk, levelük, színük alapján, megbeszéljük, melyik részük alkalmas a fogyasztásra. Ha otthon a gyermek behunyt szemmel, kóstolgatva különbözteti meg a retket, a hagymát, az édes gyümölcsöt — egyúttal kísérletezünk is, ezt minden gyermek nagyon szívesen teszi. Kinevezhetjük a gyermeket világfelelősnek, tálalónak és közösen „értékeljük" a munkáját. A teljesen önálló, gyors öltözködés természetes alapkövetelmény az iskolában. Aki megszokta, hogy kirakókockáit, babáit, játékait maga tartsa rendben, nyilván az iskolai tanszerekkel is gondosan bánik majd. Az önállóságra szoktatott gyermek szociális beilleszkedése lényegesen jobb, nem szorul a felnőtt segítségére. A szülő dolga, hogy nehezebb feladatok megoldásának lehetőségére is felhívja a gyermek figyelmét, s teremtse is relfeg erre a feltételeket. A gyerekek nagy többsége élvezettel firkál. Adjunk tehát a gyermeknek papírt, ceruzát, festéket — a többit bízzuk a fantáziájára. Az iskolában a zsírkréta használatát ajánlják, színei elevenebbek, teljesebbek, lendületesebben lehet vele rajzolni. Beszélgessünk sokat a gyermekkel és beszéltessük mindenről, hiszen anyanyelvi fejlettsége az iskolaérettség egyik biztosítéka. DR. SZEBERÉNYI JUDIT FÜRDŐKÖPENY Frottír anyagból készül ez a csinos fürdőköpeny. Nagyon egyszerű az elkészítése. Mellékletünk alapján gyermekünk méretére igazítjuk a szabásmintát. Az elejit csak 10 cm mélyen vágjuk fel. Az ujját és a nyaka körül más színű frottír anyaggal beszegjük. Kámzsával is készíthetjük, ekkor az eleje nyitott lesz. Az oldalvárásba övtartót erősítünk. Az öv a szegés színével azonos. Az alját géppel felszegjük. Is 5 cm KATONA KLÁRI felvétele A magyarországi táncdalénekes-nemzedék fiatalabb generációja közé tartozik, mégis azt kell róla mondanunk, hogy énekes pályafutását, a szerepléseket már réges-régen elkezdte. Pontosabban még gyerekkorában, a népszerű csillebérci úttörőtáborban. A tábori meghívón ugyanis az állt, hogy aki tud, hozzon magával valami hangszert is. Klári vitte hát a gitárját és estéről estére énekelt. . . Azóta, persze, sok víz lefolyt már a Dunán és Katona Klári Európa-szerte ismert, kiváló énekesnő lett. Még gimnazistaként, 1972-ben mutatkozott be először „hivatalosan" is a Magyar Táncdalfesztiválon; egy esztendővel később már a gottwaldovi Intertalent nemzetközi dalfesztiválon aratott nagy sikert. 1974-ben ő nyerte Szlovákia fővárosában a Bratislavai Líra nemzetközi versenyének első díját! És azóta? Turnézott a Szovjetunióban, Spanyolországban, Lengyelországban, Bulgáriában, az NDK-ban s hazánkban legutóbb a gombaszögi kulturális napok keretében vendégszerepelt. Hazai, magyarországi népszerűségének bizonyítéka pedig, hogy a néhány hónapja megjelent új nagylemezéből (Savanyú csokoládé) már alig kapható néhány darab a budapesti és vidéki hanglemezboltokban . . . (mp) 21