A Hét 1977/2 (22. évfolyam, 26-52. szám)

1977-08-20 / 33. szám

FELKÉSZÜLÉS AZ ISKOLÁRA Még néhány hét, és hatéves gyer­mekeink életük igen fontos nagy vál­tozást hozó új szakaszához érkeznek. Első ízben ülnek be az iskolapadba, s ezzel teljesen új körülmények közé ke­rülnek. Még annak a gyermeknek is, aki évekig volt óvodás, tehát megismer­te a családon kívüli környezetet és a gyermekközösséget, észre kell vennie a lényeges változást. Az iskola gyökeres változást hoz a gyermek életébe, kötelességek egész sora szabja meg, mit mikor szabad és kell tennie, hogyan kell viselkednie. Most már nem csupán „gyerek" egy­szerűen, magasabb státusba kerül, ta­nuló lesz, akinek a társadalomban meg­határozott­ helye, feladata van. A gyer­mek kortársainak közösségébe kerül, ahol mindenkire egyformán kötelező normák, követelményrendszerek vonat­koznak, mindenki igyekszik bizonyos po­zíciót teremteni. A gyermekközösség, élén a tanítóval a nagy nyilvánosságot jelenti, előttük kell az iskolai köteles­ségeket teljesítenie, az ő eredményeik­hez kell hasonlítania saját sikereit, ku­darcait. Megváltozik a gyermek napirendje, meghatározott időben, pontosan kell iskolába mennie, átrendeződik az al­vás és az ébrenlét ritmusa — a délutá­ni alvás lehetősége általában megszű­nik. Megváltozik a gyermek cselekvésé­nek a tartalma — a nap nagy részét (iskolában és otthon) a tanulás foglal­ja el, kevesebb idő jut a játékra. Igaz, mindezen változások általában össz­hangban vannak a gyermek fizikai és szellemi érettségével, ezért a gyerme­kek nagy része néhány héten belül zök­kenőmentesen alkalmazkodik az új élet­módhoz. Azok, akik óvodába jártak, megszokták már a családnál tágasabb közösséget, számukra a váltás sokkal könnyebb, mint akik eddig rendszeres óvodai foglalkozáson nem vettek részt. Mégis, velük is kell foglalkoznunk jó előre, hogy minél könnyebb legyen az alkalmazkodás. Jó előkészület a kisgyermek számá­ra, ha például együtt vásárolunk vele a piacon, itt csoportosíthatjuk a gyü­mölcs- és zöldségféléket formájuk, leve­lük, színük alapján, megbeszéljük, me­lyik részük alkalmas a fogyasztásra. Ha otthon a gyermek behunyt szemmel, kóstolgatva különbözteti meg a retket, a hagymát, az édes gyümölcsöt — egy­úttal kísérletezünk is, ezt minden gyer­mek nagyon szívesen teszi. Kinevezhet­jük a gyermeket világfelelősnek, tálaló­nak és közösen „értékeljük" a munká­ját. A teljesen önálló, gyors öltözködés természetes alapkövetelmény az iskolá­ban. Aki megszokta, hogy kirakókockáit, babáit, játékait maga tartsa rendben, nyilván az iskolai tanszerekkel is gon­dosan bánik majd. Az önállóságra szoktatott gyermek szociális beilleszke­dése lényegesen jobb, nem szorul a felnőtt segítségére. A szülő dolga, hogy nehezebb feladatok megoldásának le­hetőségére is felhívja a gyermek fi­gyelmét, s teremtse is relfeg erre a fel­tételeket. A gyerekek nagy többsége élvezettel firkál. Adjunk tehát a gyermeknek pa­pírt, ceruzát, festéket — a többit bízzuk a fantáziájára. Az iskolában a zsírkré­ta használatát ajánlják, színei eleve­nebbek, teljesebbek, lendületesebben lehet vele rajzolni. Beszélgessünk sokat a gyermekkel és beszéltessük mindenről, hiszen anya­nyelvi fejlettsége az iskolaérettség egyik biztosítéka. DR. SZEBERÉNYI JUDIT FÜRDŐKÖPENY Frottír anyagból készül ez a csi­nos fürdőköpeny. Nagyon egysze­rű az elkészítése. Mellékletünk alapján gyermekünk méretére iga­zítjuk a szabásmintát. Az elejit­ csak 10 cm mélyen vágjuk fel. Az ujját és a nyaka körül más színű frottír anyaggal beszegjük. Kám­zsával is készíthetjük, ekkor az ele­je nyitott lesz. Az oldalvárásba öv­tartót erősítünk. Az öv a szegés szí­nével azonos. Az alját géppel fel­szegjük. I­­­s 5 cm KATONA KLÁRI felvétele A magyarországi táncdalénekes-nem­­zedék fiatalabb generációja közé tar­tozik, mégis azt kell róla mondanunk, hogy énekes pályafutását, a szereplé­seket már réges-régen elkezdte. Ponto­sabban még gyerekkorában, a nép­szerű csillebérci úttörőtáborban. A tá­bori meghívón ugyanis az állt, hogy aki tud, hozzon magával valami hangszert is. Klári vitte hát a gitárját és estéről estére énekelt. . . Azóta, persze, sok víz lefolyt már a Dunán é­s Katona Klári Európa-szerte ismert, kiváló énekesnő lett. Még gimnazistaként, 1972-ben mu­tatkozott be először „hivatalosan" is a Magyar Táncdalfesztiválon; egy eszten­dővel később már a gottwaldovi Inter­­talent nemzetközi dalfesztiválon aratott nagy sikert. 1974-ben ő nyerte Szlová­kia fővárosában a Bratislavai Líra nem­zetközi versenyének első díját! És azóta? Turnézott a Szovjetunió­ban, Spanyolországban, Lengyelország­ban, Bulgáriában, az NDK-ban s ha­zánkban legutóbb a gombaszögi kul­turális napok keretében vendégszere­pelt. Hazai, magyarországi népszerűsé­gének bizonyítéka pedig, hogy a né­hány hónapja megjelent új nagyleme­zéből (Savanyú csokoládé) már alig kapható néhány darab a budapesti és vidéki hanglemezboltokban . . . (mp) 21

Next