A Hét 1980/1 (25. évfolyam, 1-26. szám)
1980-01-26 / 4. szám
ROBOT PULCSI Hozzávalók: 15 dkg kék, 5 dkg fekete, 5 dkg piros, 5 dkg sárga fonal, 3-as és 3 és feles kötőtű. Az elejét kék fonalból 3-as tűvel, 92 szemmel kezdjük, patentív,intával 6 cm magasságig kötünk, majd 3,5-es tűvel, alapmintával folytatjuk a munkát. A 6. sorban a 38. szemnél kezdjük kötni a mintát a leszámolhatórajz alapján. A szálakat lazán vezetjük a hátoldalon. 22 cm magasságban a karkivágáshoz mindkét oldalon 6 6 szemet fogyasztunk. A megmaradt 80 szemmel 34 cm magasságig kötünk. Majd a nyakkivágáshoz középen 26 szemet lefogyasztunk. A vállvonalat, 2 sorban, 10 és 12 szemmel lefogyasztjuk. A hátrészt az elejével azonos módon kötjük, de minta nélkül. 34 cm magasságban a középső 26 szemet lefogyasztjuk. Az ujját piros fonalból 52 szemmel kezd ő SÁRGA © FEKETE 0 PIROS rükkos tűvel, patentmintával 6 cm-t kötünk. Folytatjuk — most már 3,5-es tűvel — az alapmintával, az első sorban 6 szemet szaporítunk. 22 sor fekete, 8 sor sárga, 6 sor fekete, 8 sor piros, 6 sor fekete majd kékkel folytatjuk a munkát. Mindkét oldalon minden 6. sorban 1 — 1 szemet szaporítunk. 32 cm magasságban a szemeket lefogyasztjuk. Összeállítás: a szem- és sortalálkozásoknál összedolgozzuk a vállakat, az oldalszéleket és az ujjakat. A nyakkivágás szemeit 3-as körkötőtűre szedjük és 4 cm magas patentmintával fejezzük be. RÓBERT szakács receptjei Hozzávalók: 40 dkg pulykamell (bőr és csont nélkül) fél kávéskanál curry, simaliszt, 1 db hagyma, 2 evőkanál olaj, 1 del tejföl, só, bors, evőkanál mustár, kevés pirospaprika (csípős). Készítése: A pulykahúst kb. 1 cm. vastagságú szeletekre vágjuk, a curryt liszttel összekeverjük, a húst megforgatjuk benne, kb. 3 percig forró olajban átsütjük, majd kiszedjük. A hagymát apróra vágjuk, a megmaradt olajban pirítjuk, lisztet szórunk rá és még 2—3 percig együtt pirítjuk, majd hozzáadjuk a paprikát, végül a mustárral és vízzel összekevert tejfölt ráöntjük, ízesítjük és lassan főzzük. Az így ,él!készített mártásba visszarakjuk a húst még együtt felforraljuk. Reszelt sajttal megszórt széles főtt tésztát adunk hozzá. PAPRIKÁS PULYKAMELL CSAK 1 PERCRE... Dr. RÉVÉSZ BERTALAN a nyitrai (Nitra) Pedagógiai Fakultás magyar tanszékének oktatója és a hetvenes évek derekától egyben tanszékvezetője is. Diákkörökben úgy hírlik, hogy a hallgatók között az egyik legnépszerűbb oktató és vizsgáztató. - Népszerűségének egyik oka, hogy előadásai a diákok ismeretanyagának bővítésén túl, még szórakoztatóak is. Ezt úgy értem, hogy nem pusztán száraz adat-, évszám- meg címhalmazra épülnek. Hogy alakította ki ezt a stílust? - Már a kérdésben ott rejlik a válasz: az irodalom világa is lehet elvont terület, ha túlzott elméletiességre épül. Ehelyett inkább a legrégibb, a reformkori vagy akár a századeleji irodalmat is közel kell hozni a mai fiatalok világához. A lényeg az, hogy az előadott tananyagnak meg kell ragadnia a hallgatók figyelmét. - Kérem, mutassa be a fakultás magyar tanszékét! - Nem könnyű feladat, mert már harmadik éve nem nyithattunk, egy más tantárggyal párosítva, önálló szakot, így a magyar nyelvet és irodalmat fő tantárgyként hallgató diákunk jelenleg csupán a nappali tagozat negyedik évfolyamában van. Az alsóbb évfolyamokat látogató hallgatóink az általános iskolák elemista osztályaiban, tehát elsőtől negyedikig tanítanak majd. Számukra az anyanyelvi oktatás keretében nyelvtant, nyelvhelyességet, módszertant, gyermek- és ifjúsági irodalmat oktatunk. Ezt a feladatot a tanszék hat tanára látja el. A nappalisok mellett levelező hallgatókkal is foglalkozunk. A január és a február a fiatalok pályaválasztásának időszaka. Kiknek a jelentkezését várják? - Bratislavától Nagykaposig valamennyi gimnazistáét, akik jó tanítók, jó pedagógusok akarnak lenni. Ezekben a napokban dől el, vajon lesz-e tanszékünkön újra szakstúdium, ezért mielőtt kitöltené valaki a jelentkezési űrlapot, próbáljon érdeklődni a tanszékünkön való továbbtanulás tényleges lehetőségei felől. - Hadd kérdezzem meg egy tanárképző főiskola oktatójától: milyennek tartja a jó pedagógust? - A jó tanító vidéken és városon egyaránt elsősorban széleskörű műveltséggel rendelkezik. A szakmai tudás mellett alapos politikai és eszmei ismeretekre is szüksége van. Mindemellett pedig legyen érzéke az iskolán kívüli munkához, hiszen számtalan gyakorlati példa bizonyítja, hogy falvainkon a tanító egyben a kultúra fáklyavivője is. Ez épp oly kötelessége a tanítónak, mint a betűvetés megtanítása vagy az irodalmi ismeretek elmélyítése a tanulókban. - Felkészítik erre a hallgatókat? - Lehetőségeinkhez mérten igen. Különösen a tudományos diákköri tevékenység élénk tanszékünkön, de hallgatóink a magyar tagozat énekkarában is szerepelnek, pionírvezetőkként működnek az iskolákban. A jövőben az irodalmi színpadi tevékenységet is szeretnénk élénkebbé tenni. - Végül egy személyes kérdés: ezekben a hetekben miért tartózkodik ritkábban a tanszéken? - Kandidátusi disszertációmon dolgozom. Hazai vonatkozású irodalmi témát: Czuczor Gergely költészetét tűztem tollhegyre. A jegyzetelés és az írás sok időmet veszi most igénybe. mik-) Fotó: Gyökeres Gy. 21