A Hét 1980/2 (25. évfolyam, 27-52. szám)

1980-10-11 / 41. szám

A GYÖKEREK MÉLYRE NYÚLNAK „A lelki gazdagodás hatalmas forrásai ered­nek a zenéből. Azon kell lennünk, hogy minél többek számára megnyíljanak" — fogalmaz­ta meg programadásként Kodály Zoltán. Cselekvésre késztető szavai óta már fél év­század telt el, s a magyar zenei életben jelentős változások történtek. Jóllehet, a mi szőkébb etnikumunkról mindezt ilyen egyér­telműen nem mondhatjuk el. Szlovákia ma­gyarlakta vidékein példái még mindig kevés a gyermekkórus. Zeneszakos pedagógusaink mintha valahogy ódzkodnának a karvezetés­től. Egyes iskoláinkban, ha alakítottak is kórust, két-három év után hagyták megszűn­ni. Persze azért kivételek is vannak. A kassai (Košice) magyar tanítási nyelvű általános iskola Csengettyű Gyermekkórusa immár 11 éve eredményesen dolgozik. Homolya Éva orosz-zene szakos pedagógus, a kórus veze­tője valóban áldozatos munkát végez. Ezút­tal őt kérdezzük a tapasztalatairól. — Milyen megfontolásokból, mikor és ho­gyan döntötte el, hogy énekkart alapít? — A gyökerek mélyre nyúlnak vissza. Ott kell kezdenem, hogy a mi családunkban mindenki szerette a zenét. Az unokatestvé­reim például mind játszottak citerán, harmo­nikán, hegedűn. Én velük együtt a zenén nőttem fel. Igaz, nekem hangszert nem ve­hettek. Édesapám elesett a háborúban, fél árva voltam, és így elég nehéz körülmények között éltünk. Kisiskolás koromban aztán megérintett a közös éneklés varázsa. Ez nagyon mély érzés volt, és azt hiszem meg­határozta az életem alakulását. Már ott, akkor érlelődött bennem, hogy zeneszakos pedagógus leszek. A kassai magyar iskolába 1964-ben kerültem pedagógusként. A kó­rust az 1968/69-es tanévben alakítottam meg. Iskolánk akkori igazgatója, Ritzkó Béla ebben messzemenőleg támogatott. — A kórusvezetés tudnivalóit hol sajátí­totta el? — A főiskolán csak a karvezetés techniká­jával ismertettek meg bennünket. Ez nagyon kevés volt. Naiv módon, gyermekkori-fiatal­kori tapasztalataimra építve kezdtem dol­gozni. Később aztán nagyon sokat tanultam a bratislavai Népművelési Intézet által indí­tott hároméves karvezetői tanfolyamon. Ez a tanfolyam 1970-ben kezdődött. Rólunk ak­kor még nem tudtak. Ide főleg a CSEMA­­DOK-énekkarok vezetőit hívták meg. Én félé­ves késéssel szereztem tudomást arról, hogy van karvezetői tanfolyam. Nem akartam ki­maradni, elmentem érdeklődni, bekapcso­­lódhatnék-e még én is. Nagyon örültem, hogy felvettek, és elvégezhettem a tanfolya­mot. — Milyen eredményeket értek el a kórus 11 éves fennállása alatt ? — Munkánk gyümölcse 1974-ben kez­dett beérni. A magyar gyermekkarok II. or­szágos fesztiválján, Érsekújvárott kórusunkat már a legjobbak között értékelték. A nem hivatalos rangsorolás szerint a 3—4. helyen végeztünk. 1977-ben a III. országos gyer­mekkari fesztiválon kiugró sikert arattunk, az élre törtünk. Az idén megszereztük az arany­koszorús minősítést, azonkívül megkaptuk a zsűri különdíját, valamint a legjobb műsorvá­lasztásért járó díjat is. El kell mondanom, hogy rendszeresen részt veszünk a szlovákiai énekkari megmozdulásokon. Tavaly például elsők lettünk a kerületi versenyen. Az idén — noha megítélésünk szerint nem voltunk rosz­­szabbak, mint tavaly — a bíráló bizottság csak a 4. helyre tartott bennünket érdemes­nek. Sajnos, így Žilinán az országos fesztivá­lon nem vehetünk részt, szlovákiai viszony­latban pedig csak háromévenként rendeznek döntőt. — Milyen rendszerességgel és hol próbál­nak? — Sajnos, próbalehetőségeink rosszak. Is­kolánknak nincs nagyterme, így csak az osz­tályokban próbálhatunk. Igaz, az osztályok is kicsinyek. A szellőztetés sincs megoldva. Télen, ha kinyitom az ablakot, huzatban kell próbálni a gyerekeknek. Ha nyáron nyitok ablakot, akkor meg az utca zaja annyira zavar, hogy szinte lehetetlen dolgozni. Saj­nos, Kassán a CSEMADOK-nak sincs próba­terme, ezért oda sem mehetünk. Úgy tűnik, bele kell nyugodni a helyzetünkbe. Máskü­lönben hetente egyszer, péntek délután pró­bálunk. — Az iskolai kórusokban szinte évente cserélődnek a gyerekek. Az állandó újrakez­dés nem fárasztja-e el a karvezető pedagó­gust? — Igen, hogy több mint 500 gyermek cserélődött már a kórusban, de az „újrakez­dés" nem fáraszt. Talán azért nem, mert a karvezető nem ismétli önmagát. Mi minden évben új kórusműveket tanulunk be, és ez nekem is élvezet. Máskülönben sok segítsé­get kapok. Nagyon jó például, hogy a konzer­vatórium magyar nemzetiségű hallgatói se­gítenek a szólampróbák vezetésében. Ná­lunk gyakorolnak, ami egyébként a tanterv­ben meghatározott feladatuk. Régebben a CSEMADOK-ból Hemerka Olga néni is sokat segített. Újabban Štefan Gajdostól, a kassai Állami Színház karnagyától is kapunk segít­séget. Általában 15 kórusművet tartunk mű­soron, ami időben 30—35 percet tesz ki. Ebbe nem számítom bele az egyszólamú műveket és a kánonokat. — Van valamilyen kapcsolatuk a kelet­szlovákiai magyar gyermekkarokkal és azok vezetőivel? — A Kerületi Művelődési Központ az idén tavasszal első ízben rendezte meg a Csengő énekszót, a magyar gyermekkarok találkozó­ját. Ezt nagyon jó fórumnak tartom. Jó lenne, ha hagyományossá válna, és ha lehetőség adódna esetleg szimpóziumok vagy szakmai megbeszélések megrendezésére is. Egymás­sal találkozni, munkánk eredményeit felmu­tatni, egymástól tanulni valóban jó dolog lenne. Szakmai továbbfejlődésünk érdeké­ben pedig a Népművelési Intézet vagy a CSEMADOK Központi Bizottsága újabb to­vábbképző tanfolyamot rendezhetne a gyer­mekkar-vezetők számára. Talán nem lenne szükség háromévesre, rövidebb is jó ered­ménnyel járhatna. A modern zeneelméletből nagyon hiányosak az ismereteink, a diszhar­monikus akkordokról például vajmi keveset tudunk. A továbblépést mindenképpen eb­ben az irányban kellene megtennünk. SZASZÁK GYÖRGY Fotó: Prandl Sándor és archív Homolya Éva 22 TÖRÖK ELEMÉR Őszi tűnődés Messze hegyek kéklenek az égre a Latorca partján üldögélve olvasom az ősz nagy nyitott könyvét szép metafora benne a környék állnak köröttem kozmoszt csendben a jegenyék levelük se rezzen hol van a hűvös mezőkről már a zizegő kalászok aranylángja hol vagytok ti is gyermeki álmok a múló idővel messze szálltok akár a hulló csillagok éjjel hullanak emlékeim is széjjel sötétedik már az égi ablak húznak felettem kurrogó darvak a hegy tüzes égnek veti hátát s valami különös érzés jár át ahogy ülök a nagy elmúlásban tűnődve hogy itt mily régen jártam a lenyugvó nap sugarain még elpihen szemem mintha álmodnék Kár, hogy elmúlik a nyár Bár a dalolás mesterségét nem tanulták meg, gyakori kelepelésüket különösen a fi­atalok — elsősorban a fiatal menyecskék — mindig nagy érdeklődéssel várták és figyel­ték. A szokásoktól eltérően a tavalyról visz­­szatért gólyapár fészkét Buzitán (Buzica) most nem a kéményre, hanem a villanyoszlo­pok tetején építette meg. A lakosság az eddig szokatlan jelenséget tudomásul vette, s a gólyacsalád teljesen beilleszkedett a község életébe. A gólyaszülök kiköltötték kicsinyeiket, megtanították őket repülni... Kár, hogy elmúlik a nyár, mert vele együtt a gólya­ barátaink is elmennek. Mindennap méregetik az útirányt. Elmennek, de reméljük jövőre ismét visszatérnek hozzánk. Viszont­látásra gólyák! Iván Sándor .

Next