A Hét 1980/2 (25. évfolyam, 27-52. szám)

1980-11-29 / 48. szám

Itt vagyon az ő emléke megörökítve . Első állomásunk a lévai (Levice) ■ járásbeli Farnad (Farná) község lesz. Nemcsak azért, mert református temetőjében szépséges faragott fejfá­kat találunk, de azért is, mivel innen a környéket bebarangolva még több ta­nulságot szűrhetünk le témánkkal kap­csolatban. Nem mi vagyunk azonban az első kíváncsiskodó vándorai a vidéknek. A húszas évek elején a majdani sarlós mozgalmat létrehozó „regősdiákok" járták be a környéket, jegyezték fel a népköltészeti alkotásokat, hagyomá­nyokat, rajzolgatták szorgalmasan a népművészet értékeit. Ekkor kerülhetett Nemesszeghy Jenő vázlattömbjébe is néhány famadi fejfa rajza, amelyek föl­­használásával aztán egy évtized múlva kialakította a Szülőföldünk című ifjúsági honismereti folyóirat állandó címolda­lát. Ha ma alaposabban szétnézünk a temetőben és számbavesszük az egyre fogyó fejfákat, megállapíthatjuk, hogy alig akad köztük két egyforma. Vajon mi lehet ennek az oka? Az első, magától adódó válasz az lehetne, hogy nem volt a faluban külön fejfa-faragó mester, így az elkészült sírjelek több kéz munkáját dicsérik. S ez nagyjából így is van. Falubeli idős emberektől tudom, hogy bár volt néhány fúró-faragó férfi a köz­ségben, aki elvállalta esetleg a fejfa ké­szítését is, általában azonban a rokon­ságból vagy a legszűkebb baráti körből került ki az emlékoszlop elkészítője. Ez a válasz azonban mégsem kielégí­tő! Hiszen, ha gondolatban gyorsan Kis­­újfalura (Nová Vieska) röppenünk, akkor ott a református temetőben szinte egy­forma fejfákat találunk, pedig azok sem egy fafaragó vonókése alól kerültek ki. Ne is itt időzzünk most, hanem látogas­sunk el a Fámádhoz közeli Nyír (Nýrov­­ce) község régi református temetőjébe. Ha figyelmesen körülnézünk ebben az őserdő-szerű rengetegben, akkor olyan megfigyelést tehetünk, amely már kö­zelebb visz a megfejtéshez a famadi fejfák kérdésében is. A régi sírokon két — sohasem egyforma! — fejfa látható. Nem kell hosszadalmasabban nyomoz­nunk az alaposan megkopott feliratok között, hogy megállapítsuk: más jel járt a feleségnek, más a férjnek. A nyíri temetőben ezt a hagyományt még kö­vetkezetesen megőrizték. Nos, ha ilyen szempontból kezdjük figyelgetni a far­­nadi fejfáinkat, akkor már nem látjuk ennyire szeszélyesnek a formák tobzó­dását. Igenis volt rendszeresség a dí­szítmények elrendezésében; persze az utóbbi időkre — a népi emlékezés hal­­ványodása következtében — ez már kissé összezavarodott. Annyi azonban bizonyos: „ha fiatal vót, nagyobb vót a díszítés." Ezzel tulajdonképpen elérkeztünk a fejfák jelkép-funkciójához, amely ko­rántsem lokális jelenség (hiszen szinte mindenütt — a legmarkánsabb példái Erdélyben — fölfedezhető, gyakran per­sze inkább csak emlékeiben!), éppen ezért ennek alaposabb elemzése az eredetkérdésben is bizonyos — nem döntő! — szereppel bírhat. A fejlődés alacsonyabb fokán álló primitív népeknél jól tanulmányozható az a képzet, amely szerint a sírjel (törté­netesen a fejfa) a halott képmása lenne. (Legközelebbi rokonainknál, az obi­­ugoroknál ez a képmás még a halotti toron is szerepet játszik; úgy terítenek neki, mintha élő ember volna. Nálunk is ismert volt a szokás, amely szerint a toron az elhunyt régi helyét üresen hagyták, sőt — mint köztük lévőnek — még tálaltak is neki­. A református fej­fáiak (sőt olykor a katolikus sírkeresz­tek) bizonyos típusain is megfigyelhető az ember­forma utánzására való törek­vés. A legegyértelműbb példákat ehhez a búcsi, martosi, alsópokorágyi, serkei stb. temetőkben találunk (persze az egész Kárpát-medencében — nemcsak magyar környezetben — megvan, ami rendkívüli régiségét is bizonyíthatná). Ezekben az esetekben már az első pil­lantásra föltűnik az emberalak. A fejfák kutatói ezidáig az anyag sokféle csoportosításával, tipizálásával próbálkoztak, megnyugtató rendszere­zés azonban a mai napig nem született. Most nem is szeretnék unalmassá válni ezen „rendteremtő" kísérletek taglalá­sával, így csupán arra utalnék, hogy az ún. „ember alakú fejfák" szinte minden feldolgozásban szerepelnek önálló (vagy részben önálló) csoportként. Nos, ehhez csak annyit fűznék hozzá, hogy véleményem szerint az ismert fejfa­mennyiségnek sokkal nagyobb hányada sorolható ebbe a csoportba, mint azt eddig vélték. Ahol a sírjel az elhunytat személyesíti meg (a halott képmásai), kifejezi — a felirattól függetlenül — annak nemét, korát stb. ember alakú fejfáról beszélhetünk még akkor is, ha mai szemmel, a napjainkig át- meg átalakult formán nem is tudunk antro­­pomorf jegyeket fölfedezni. Ilyen alapon — a közös hiedelemalap jogán! — egy csoportba kerülhetnek aztán pl. a bú­csi, martosi, farnadi, sőt a nyíri, serkei fejfák is. Természetesen elég nagy for­mai különbségek mutatkoznak köztük; nézzük hát meg a továbbiakban, vajon mi lehet ennek az oka? Fogas kérdés ez bizony, s az igazság, hogy a szakemberek nemigen szokták föltenni. Nem töprengenek el ennek a nagy változatosságnak az eredetén, csupán az okoz gondot nekik, hogyan lehetne tipizálni, rendszerezni az ismert fejfaanyagot. Ami persze nem haszon­talan munka, csakhogy számunkra egyelőre­­ semmit nem mond. Fejfáink mai változatos formavilága több tényező hatásának köszönhető. Az egyik ilyen a különféle eredet lehetősé­ge. Már a honfoglaló magyarság sem volt egységes a származás szempontjá­ból (gondoljunk csak a hét ill. nyolc törzsre!), tehát — ha feltennénk, hogy mai fejfaformáink között lehetnek hon­foglalás előttiek — a sírjelekben adódó különbségek is visszavezethetőek erre. A honfoglalás előtti eredet azonban vajmi kevés biztonsággal állapítható meg. A későbbi kialakulás, átvétel is több gyökerű lehetett, amihez még hozzájárulhatott a környező népek kul­­túrhatása, illetve az egyes magyar nép­csoportok egymástól való elszigeteltsé­ge. S ha mindehhez — legalábbis DNy-Szlovákia esetében, de érvényes ez szinte az egész Alföldre, a Dunántúl keleti részére is — szóval, ha mindeh­hez azt is hozzávesszük, hogy a török időkben többszörösen földúlt, végig­pusztított terület népességét először az észak felé menekülők, majd a háborúk elültével a délre húzódók egészítették ki, bizony nemigen várhatunk egységes sírjelanyagot. Ilyen alapon, az ennyire különböző hatásoknak, fejlődési lehetőségeknek az ismeretében az is elképzelhető, hogy a valamikor egy hiedelemalapból kinö­vő, azonos formavilágú fejfák az egyen­lőtlen fejlődés következtében évszáza­dok során másként alakultak, s ma már föl sem ismerjük, hogy származásuk azonos lehet. Pedig amíg nem tudjuk „biztosan", mely formák tartozhattak az eredet szempontjából egybe, addig ne­héz lesz valódi származásuk helyét, ide­jét is meghatározni! Némely folkloristák a népmesék tör­téneti vizsgálata során egy bizonyos „archetípus"-t, ősformát tételeztek föl, amelyből az összes későbbi változatok származtak volna. A népköltészet fő törvényszerűségeinek az ismeretében ez a felfogás tarthatatlannak látszik ugyan, de azért — azt hiszem — egy adott történeti korszakon belül munka­­hipotézisként számolhatunk egy kez­detleges formával (amely persze nem az „ősi", az elsői), s belőle kiindulva vizsgálhatjuk a fejlődés, variálódás tör­vényszerűségeit. Ezek ismeretében az­tán az egyes fejfatípusoknak olyan terü­leti csoportjait és történeti rétegeit kör­vonalazhatjuk, amely már — a tipologi­­záláson túlmutatva — közelebb visz a lényeghez. Ez a — sok aprólékos rész­letkutatással járó — feladat még a szakemberek jövőbeli gondjait szapo­rítja. LISZKA JÓZSEF 3. Alsópokorágy (Nižná Pokoradz) 1. Rimaszécs (Rim. Seč) 2. Tamási (Tomašovce) 4. Farnad (Farná)

Next