A Hét 1981/2 (26. évfolyam, 27-52. szám)
1981-09-12 / 37. szám
EGY SZOBA Hány fiatal van, fiatal házasok is, akik lakás hiányában szülőknél, albérletben, átmeneti megoldásként egyetlen szobában élnek. Célszerű berendezése igen nagy probléma. Az alaprajzból kitűnik, hogy az adott tér csak a legszükségesebb, legalapvetőbb funkciók teljesítésére képes: alvás, tisztálkodás, korlátozott tárolás, étkezés stb. Ahhoz, hogy a kicsiny otthon eleget tegyen igényeinknek, kellemessé tegye huzamosabb otthon való tartózkodásunkat, hangulatosabb, otthonosabb legyen, át kell alakítanunk, ki kell egészítenünk a saját igényeink és elképzeléseink szerint. A néhány alapvető berendezési sémát tovább gondolva ki-ki a maga kívánalmai szerint alakítja ki saját szobáját. A bútorok olyan mobiliákból állnak, amelyeket variálni lehet, átcsoportosíthatók, több tevékenység szolgálatában állnak, azaz állhatnak. Előfordulhat ugyanis, hogy az adott berendezési forma megunttá válik, változtatni kívánnak rajta, mást kívánnak látni maguk körül és ezt nem gátolják meg a már meglevő berendezési tárgyak sem. BERENDEZÉSI VÁLTOZÁSOK 7. heverő, 2. beépített szekrény — szekrénysor, 3. konyhai edénytároló, 4. asztal, 5. szék, 6. mosdófülke, 7. fogas, 8—9. tárolóelemek, 10. hűtőszekrény. Róbert szakács receptjei Sült burgonya túróval Hozzávalók: 1,20 kg burgonya, 3 evőkanál simaliszt, 1 kávéskanál pirospaprika, só, kevés köménymag, 5 evőkanál olaj, 40 dkg túró, 2 del tejföl készítése: A burgonyát meghámozzuk, kb. 1 cm vastagságú karikákra vágjuk, megsózzuk, paprikás lisztben megforgatjuk, tűzálló edénybe egymás mellé rakjuk, köménymaggal megszórjuk, olajjal meglocsoljuk és forró sütőben kb. 30 percig sütjük. Míg a burgonya sül, addig a túrót a tejföllel simára keverjük, sóval ízesítjük és a sült burgonyával tálaljuk. Az újszülött különbséget tesz egyszerű és bonyolult ingerminták között, az utóbbiakat észrevehetően előnyben részesíti. Ennek fontos biológiai célja az emberi arc felismerése. Számos pszichológiai kísérlet bizonyítja, hogy az újszülött számára az emberi arc vázlatos rajza a legizgalmasabb, „bonyolult ingerminták" egyike, amelynek szemlélésére igen sok időt fordít. A kutatók szerint e veleszületett érdeklődés segítségével a csecsemő rövid idő alatt megtanulja megkülönböztetni az embereket a környezetében levő tárgyi világtól, majd valamivel később az ismerősöket az idegenektől. Az újszülött veleszületett tevékenységi vágyának van egy igen fontos nevelési vonatkozása is. Ha nincs megfelelő menyiényiségű és minőségű inger, amely leköthetné őt, az újszülött éppen úgy unatkozik, mint bárki más! Nagyot tévedünk, ha azt hisszük, hogy a pici gyermeknek nincs szüksége másra, mint táplálékra és tiszta pelenkára. A szülő feladata, hogy az első pillanattól gondoskodjon arról, hogy a gyermekét változatos és gazdag ingervilág vegye körül: halljon emberi hangokat (amelynek egy része közvetlenül felé irányul), lásson emberi arcokat és mindenféle tárgyat, amelyeket meg lehet fogni, szájba lehet venni, egyszóval vizsgálni, ismerkedni lehet vele. A legfontosabb azonban az anyával való testi érintkezés, az anyai ölelés. Morris, a neves angol kutató az első három évet „ölelj magadhoz" korszaknak nevezi. Az anyai test nyugalmat és biztonságot jelentő érintésének, amelynek során a csecsemőnek lehetősége nyílik arra is, hogy bizonyos veleszületett reflexeket (megkapaszkodás, átölelés) gyakoroljon, döntő szerepe van az anya és a gyermek kapcsolatának későbbi alakulásában és ezen keresztül a harmonikus személyiség kialakulásában. A harmadik életév végén az anya és a gyermek viszonyában új korszak kezdődik, amelyet Morris „tegyél le" szakasznak nevez. Voltaképpen ekkor indul meg. A JÖVEVÉNY és a serdülőkori „hagyj békén" szakaszban tetőz a szülőről való leválás folyamata. Mindez persze nem jelenti azt, hogy hároméves kora után a gyerek megszűnik szeretni az anyját. Arról van szó, hogy a gyermek társas érdeklődése a családról más csoportokra tevődik át. „Leválik" anyjáról, ám azonos, később más nemű kortársaival való érzelmi kapcsolataiban azt a szeretetet használja fel, amelyet elsősorban anyjától tanult, s amelyet eddig teljes egészében az anyjához fűződő viszonya kötött le.