A Hét 1984/1 (29. évfolyam, 1-27. szám)

1984-01-01 / 1. szám

Nevezetes alkotások, kimagasló művészi tel­jesítmények nem születnek egyik napról a másikra, nem alakulnak véletlenül. Akárcsak az élet más területein, a művészetben is számos tényező, körülmény, elem együttes hatása segíti életre a figyelmet érdemlő, új minőséget hozó eredményt. Ilyen kimagasló és egyedülálló alkotás Barta Gyula monu­mentális festménye, amely a Nyitrai Járási Nemzeti Bizottság tanácstermének homlok­falát díszíti. A méreteit tekintve is figyelmet érdemlő kép (12 m széles, 2,8 m magas) a gyorsan, de finom építészeti érzékkel és kellő szakértelemmel fejlesztett Nyitra város panoramatikus látképét rögzíti. A kép szüle­tésével kapcsolatban a festőművész a követ­kezőket mondotta: — A feladatot 1981 őszén kaptam. Az adott falfelület horizontális jellegére való tekintettel azonnal világos volt számomra, hogy olyan nézőpontot kell találnom, amely­ről a lehető legjobban befoghatom a széle­sen elterülő városképet. Ezt a helyet hosz­­szabb keresés után a Kálvária dombon talál­tam meg. Tudatosítottam, hogy egy rohamo­san fejlődő szocialista városról van szó, hi­szen a felszabadulás előtti húszezer lakosú helység ma már mintegy nyolcvanezer lako­sú nagyváros. A kompozíció úgy látszott legkifejezőbb­nek, hogy centrálisan helyezkedjen el a Nyit­­rára olyannyira jellemző vár és a Zobor hegy, balról a Klokočina új lakótelep, jobbról az ugyancsak most épült Chrenová, mint súly­pontozott elemek, közöttük pedig középüle­tek, gyárak piros kéményeikkel, iskolák, di­ákotthonok, templomtornyok, facsoportok változatos alakjai és színfoltjai. Ezek voltak a kicsinyített javaslat elkészí­tésének előzményei s jól tükrözik a művész megfontolt, elkötelezett hozzáállását a tár­sadalmi igény, a megrendelés teljesítéséhez. A beterjesztett javaslatot a NVB tanácsa egyhangúlag elfogadta, vele együtt a címet is: Nyitra — szocialista város. Ez volt a kezdet, első szakasza annak a hosszú folyamatnak, amely eredményekép­pen a Mű végül is eljut rendeltetési­­helyére, s az elképzelt alakjában. Következett a na­gyobb méretű terv kidolgozása, majd az eredeti méretű kartonlapok jöttek sorra. Eb­ben már segítségre szorult a művész: hat fiatal művészjelölt­­ diák ügyeskedett körü­lötte. A kartonlapokról másolták át a kép rajzelemeit a 11 panel­lemezből kiképezett, és díszcsavarokkal a falra erősített képalap­ra. E munka során akadt bőven tennivalója asztalosnak, ácsnak, villanyszerelőnek, hi­szen az ilyen alkotás technológiai megoldá­sa, biztosítása lényeges kérdés, igényes fel­adat. Végre sor került a tulajdonképpeni „mű­vészi munkára", a festésre, vagyis a felkopí­­rozott idomok színezésére. Érdekesség kedvéért talán érdemes itt le­írni, hogy a hatalmas képen mintegy 12 kilométernyi vonal, több mint húszezer síkfe­lület van. Barta Gyula hatezer órán át mun­kálkodott a kép helyszíni megfestésén. Köz­ben az állványon, a létrákon föl és alá járva jó másfél száz kilométert tett meg. Középkori híres mestereket juttat eszembe az a szívós­ság, ahogy a hideg, fűtetlen helyiségben töretlenül dolgozott a művész, szalonnás­­hagymás reggelikkel idézte-hívta segítségül paraszti őseit, s az ecsetet vezetve-vezérelve kezében érezte édesapja kovács­karjának szigorát és fegyelmezettségét. A kész képet nézve az emberben felötlik a kérdés: a szintézis, amely Barta Gyulának ezt a művét jellemzi, módszer-e, eljárás-e, vagy csak egyszerűen számtani eredménye eddigi művészi és élettapasztalatainak, szemléleté­nek. Mindenképpen országos viszonylatban is egyedülálló alkotásról van szó, és a Barta életműben is sajátos helyet foglal el a nyitrai monumentális kép. A művész eddigi mun­kásságának , tájképeinek, monumentális dekoratív alkotásainak, illusztrációinak isme­rője ebben a képben is fölfedezi Barta Gyula jellemző finom, mértékletes színskáláját, fe­gyelmezetten stilizált realizmusát, derűlátó életszemléletét, emberi és művészi magatar­tását. A kép ezeket a jegyeket összefoglalva, magasabb szintű egységben sugározza a néző­t a szocialista ma műélvezője felé. Ilyen értelemben válhat a szintézis az alkotás módszerévé s egyben az ilyen sokéves mód­szeres munka eredményévé. Különös figyelmet érdemel a kép visszafo­gott, decens színskálája, kiegyensúlyozott színharmóniája, ami alkalmassá teszi arra, hogy realisztikus tárgyiassága mellett is ün­­nepies terem dísze legyen. Ezt a jellegét növeli a felső és alsó szegélyen húzódó ornamentális aranysáv kifejező optimista jel­képekkel, motívumokkal. Barta Gyula nyitrai látképe a mának ké­szült, de a jövőnek is szól. Rögzíti egy gyorsan fejlődő szocialista város finom ér­zékkel, felelősséggel, művészi elhivatottság­gal megalkotott képét, s egyben jelzi az alkotó életműve fejlődésének jelentős állo­mását. PETRIK JÓZSEF

Next