A Hét 1985/1 (30. évfolyam, 1-26. szám)

1985-02-08 / 6. szám

Gömör tájegységére is érvényes volt valamikor az a vallási tilalom, amely nagyböjtben — farsang végétől hús­­vétig — szigorúan tiltott mindenne­mű táncot, bálok, mulatságok rende­zését, lakodalmakat, családi mulato­zásokat stb. A népi találékonyság azonban talált kibúvót. A tilalom, a dalolásra, nótázásra nem vonatko­zott, így vasárnap és ünnepnap, illet­ve a falu megszokott összejöveteli napjain (kedden, csütörtökön) az egy utcába vagy falurészbe tartozó lá­nyok „bandába" verődtek és hangos énekléssel, játékkal, táncolással tet­ték hangulatosabbá a napot. Gyakori megnyilvánulási formája volt ezek­nek az énekes-dalos találkozásoknak a böjti és vasárnapi vonulós-kapuzó leányjáték. A lányok (ritkán a menyecskék is) a falu megszokott helyén gyűltek össze. Vasárnap a délutáni litánia után általában a templomkertből in­dultak, más napokon a megszokott gyülekezési helyükről. Gyülekezés­kor ott helyben énekeltek. Kart karba fűzve összefogództak, körbeálltak és az éneklés alatt jobbra-balra lépeget­tek. Egy vagy kétlépéses csárdás lé­pést jártak. Majd sorláncot alkottak és kígyózva, kapuzva énekelve vonul­tak végig a falun. A vonulásnál a „lépő", a „futó", és a „haladó-szök­­dellő" lépéseket alkalmazták. Vonu­lás közben a falu egy-egy kiszélese­dett közében, két utca találkozásá­ban, nagyobb porta előtti téren, stb. megálltak, és ott helyben játszottak vagy körben táncoltak. Az ilyenkor alkalmazott játékok nagy része ma már csak a gyermekjátékok között ismert. Ilyenek voltak például a „Tü­zet vittem ...", a „Kinn a farkas, benn a bárány ...", az „Üsd a harmadi­kat ...", stb. körben játszható, moz­gással, futással, kisebb páros vagy csoportos táncolással kapcsolható játékok. A helyben játszást rendsze­rint egy rövid karikázó tánccal fejez­ték tánccal fejezték be és folytatták a vonulást, vagy kisebb csoportokra szétosztódva hazamentek. A haladás és táncolás közben éne­kelt dalok teljesen kötetlenek voltak. Mindent énekeltek, ami eszükbe ju­tott. Természetesen a haladás ritmu­sának megfelelőket választottak, olyanokat, amelyekre lépni, futni, fo­rogni és táncolni lehetett. Az alkal­mazott balladákat és betyárdalokat is csárdásritmusban énekelték. Sajá­tosan gömöri palóc jelenség az, hogy a balladákra és betyárnótákra is szí­vesen táncolnak. Ezekkel a vonulós, játékos leánytáncokkal a medvesalji Hidegkúton (Studená) és Gömöral­­mágyban (Gern. Jablonec) találkoz­tunk. Másik sajátosan érdekes sor- és kapuzótánc a Murány­völgyi Licén (Licince) került elő. Itt a sor- és kapu­zó hújósjáték rendszertelen váltoga­tásával haladtak előre. A rendszerte­len azt jelenti, hogy játék és haladás közben nincs pontosan és szigorúan meghatározva a két haladási elem cserélgetése. A lányok, asszonyok a falu végén „bandába" gyűlve „soroló­val" indultak. Az „Az én ludan elve­szett, én azt keresni megyek ..." című dalt énekelve libasorban, kacs­karingózva, cikcakkban haladtak az úton. A dal ismétlésénél, esetleg új szövegnél az elől haladók közül ket­ten összeállva kaput tartottak, ami alatt a többiek átbújtak, miközben a haladás tempója nem csökkent. Majd egy bizonyos távolság megtéte­le után az első kettő újból kaput tartott. Van olyan változat is, hogy a kapu alatt átbújók, ahogy elől kiér­tek, azonnal kaput alkottak, így végül mindenki kaputartó lett. Ilyenkor a kaput tartók helyben táncoltak: cif­rát, egy- és kétlépéses csárdást, szökdellő és ugró motívumokat jár­tak. A kapusor kétféleképpen vált újra sorrá: a) a hátsó kaputartók átbújva a kapusor alatt elől újból sorrá formálódtak, b) a dallam végén a lábukat maguk alá rántva magasan felugrottak, ugrás utáni lépéssel sor­ba formálódva haladtak előre. Van olyan változat is, hogy az elől kaput tartó pár hátrafelé haladva átbújik a kapusor alatt, mialatt a kapusor elő­re halad. Természetesen az a pár, amely előreért a kapusor alatt azon­nal bújni kezd hátra, a kapusor alatt átbúvók pedig kaput tartva indulnak előre, így ez folyamatos bújócskajá­­ték. A játékot megunva valamelyik pár, amikor előre ért, a sor élére áll, a többi pedig követi őket, és folytatják az előre haladást. A dalnak sok verse van, ha kifogynak a versekből újra elölről kezdik a dalt. Kőrösön találkoztunk a női tán­cos-dalos játékok egy további szép ügyességi típusával, a „rátócskával" (rátózás). Nők, idősek, fiatalok ve­gyesen — egy nagy körben álltak, közismert dalokat énekeltek, miköz­ben rátókat — tejesköcsögöket — dobáltak egymásnak. Egy ügyességi játék volt. Különös figyelmet igé­nyelt, mert a rátót, az agyagedényt csak egyszer lehetett leejteni. Körív mentén dobálták a rátókat, de néha keresztirányban is. Amikor megunták a rátós játékot, az edényeket a földre helyezték és körben maradva táncol­tak, karéjoztak egyet. Amikor talál­koztunk a táncos játékkal, a földre­­helyezett rátónak már nem volt funk­ciója, lehet, hogy korábban a táncos résznél is szereppel bírt. TAKÁCS ANDRÁS Fotó: Karsay Sándor 9 Sör Étímű­ok 9 GÖMÖR Szlovákiai magyar néptáncok

Next