A Hét 1985/1 (30. évfolyam, 1-26. szám)

1985-03-08 / 10. szám

Szlovákiai magyar néptáncok GÖMÖR Az előző írásunkban említett putnoki verbuválásnak olyan nagy hatása volt az egész tájegység tánckultúrájára, hogy az eredeti táncelnevezéseket, táncne­veket, teljesen kiszorította. A falvak tánc­életében különböző nevek alatt ismert páros táncokat egy közös elnevezés, a „vasvári csárdás” név alá tömörítette. Pedig azelőtt ezen a vidéken is az egyes páros táncokat az adott falu neve, vagy a tánc legjellegzetesebb figurája után nevezték el, így ismert volt a borzovai, az almágyi, a péterfali, stb. csárdás megnevezés, vagy a „lippentős", a „mártogatós", a „lengetős" stb. csár­dás. A maiak csak csárdásnak vagy vasvári csárdásnak (esetleg vasvári pá­rosnak) mondják. Ha a régi táncnévre rákérdezünk, akkor általában „igen, a nagyapámtól hallottam ilyen megneve­zést is, de mi már nem élünk vele” volt a válasz. Ahogyan összefoglaló név a „vasvá­ri", hasonlóan az a „csárdás” is, lénye­gében mindkettő a magyar reformkor terméke. Milyen is a csárdás? Hadd válaszol­junk erre Mikszáth Kálmán szava­ival:.. .„Az uraságok az udvarra össze­vitt cselédek csárdás táncában gyö­nyörködtek. Wraditzné egy folyosóra kivitt bíbor karosszékből nézte, mint egy királyné a trónból, hogy aprózzák, miképp ereszti el a legény a táncosnő­jét, elfonódik tőle, illegeti, billegeti ma­gát előtte, se eltűnni nem tud, sem megfogni nem hagyja magát, hanem csak rezeg, bújik, kitér, ugrál vele szem­ben, mint egy árnyék, míg egyszer csak egy iramodással hopp, átkapja a dere­kát, s most már gyöngéden simul a táncosához, rárántja a frisset, megfor­gatja, zizeg, ropog a sok kurta szoknya, mint egy folyton növekvő varázsharang s hűs szelet támaszt körös-körül." (Vilá­gít este a szentjánosbogár is c. novellás kötetből, 1906, 115. old.). Ilyen, ehhez hasonló a vasvári csár­dás is. Figurákban, tánclépésekben gazdag. A férfi a táncában szívesen alkalmazza a verbunkos lépéseket is. Főleg akkor kerül erre sor, amikor tánc­közben a párját félkézre engedi, vagy teljesen elszakad attól és egyedül szó­lózik. A Borzován, Kőrösön, Berzétén, Szilicén, Lekenyében, Sajótikában gyűj­tött vasvári csárdásokban a következő motívumcsaládokhoz tartozó tánclé­­pésváltozatokat találtuk: lengetők, elő­­revágók, egylépéses csárdások, csapá­sotok és tapsok, bokázók, páros ugrók és lippentők, kopogók, cifrák, páros forgók, szóló forgók, kétlépéses csárdá­sok. A táncosok egy-egy motívumcsa­ládnak 5—10 változatát táncolták. A táncnak van sajátos dallama is. Gyűjté­sünk alkalmával több helyen találkoz­tunk vele. Ettől függetlenül szívesen táncolják régebbi és újabb stílusú da­lokra is. E vidék jellegzetessége, hogy a mulatságok, a vigadalmak alkalmával a zene a betyárballadákat csárdásban húzza. A „Jaj de szépen kifaragták azt a fát, /Amelyre a juhász legényt akaszt­ják... Endre báró című betyárballada a Rozsnyó környéki falvak egyik közked­velt csárdás dallama. Ez is jellegzetes­sége a gömöri tájegységnek. A tánc rúgózása inkább laza, illetve a testtartás lazán ruganyos. Egész testé­ben rúgózik a táncos. A forgások, a forgatások is sokfélék. Ismert a „kopo­gós", a „bokázó", a „sima" az „apró­zó", forgás, illetve forgatásfajta. A for­gással is haladnak a szélrózsa minden irányába. A páros forgónál az irányvál­tozásokat erőteljes dobbantás előzi meg. Ebbe a férfi rendszerint mélyen oldalt „beledal". Ezzel a mozdulattal zárják az előző forgásirányt. A párok összefogódzása is többféle. Ismert a „derék-váll" (a férfi két kézzel a nő derekát, a nő a férfi vállait tartja), a „félcsülök" (a férfi jobb kézzel a nő derekát, bal kézzel az elöl arcmagas­ságban a bal kezének a csuklóját tartja), a csülökfogás" (a férfi a nő magasba emelt két kezének a csuklóját fogja, és a „váll-váll fogás" (a párok egymás vállára helyezik a kezeiket). A felsorolt fogásnemeket egy-egy táncon belül is váltogatják. TAKÁCS ANDRÁS Fotó: Kontár Gyula

Next