A Hét 1985/1 (30. évfolyam, 1-26. szám)

1985-01-25 / 4. szám

Gömör népi tájegység délnyugati határa Fülek (Filakovo) alatt találkozik Nógrád­­dal, délen határos a borsodi Putnokkal, keleten pedig a Rozsnyó (Rorstava) feletti Szoroskő választja el Abaújtomától. Észa­kon Dobánia felé folytatódik és teljes szélességében érintkezik a szlovák etni­kummal. A hegyes-völgyes vidéken szinte folyóvölgyenként, illetve fennsíkonként határozhatunk meg úgynevezett altájegy­­ségeket. Nyugatról kelet felé haladva ezek: a) Medvesalja, Barkó vidéke és Rima völgye, b) Balog, Vály és Murány völgye, c) Sajó völgye és a kísérő fennsí­kok, de a Rozsnyótól keletre eső terület, Barka völgye és Szoroskő környéke. Az altájegységek csak területi meghatározá­sok, de nem jelentenek elhatárolást. Gö­mör néptánchagyománya egységes. Med­vesalján, Péterfalán (Petrovce) élő Kati István és felesége vasvári verbunkja és párosa jellemvonásaiban, motívumkin­csében, szerkezeti felépítésében hasonló a szilicei Mezei Sándor és neje vasvári verbunk és párosához. Pedig az egyik köz­ség a tájegység alsó, a másik a felső végén helyezkedik el. Táncukban csupán annyi az eltérés, amennyi két táncospár táncában természetes. A táncok dallamvi­lága is hasonló. A verbunkosokat — ural­kodó a vasvári, amelyet hangszeres ver­bunkoszenére járnak, szólóban, csoporto­san és vegyespárosban egyaránt — az egész területen azonos dallamra táncol­ják. A keleti palócok népzenei hagyománya is gazdag. Ág Tibor népzenegyűjtő lapunk hasábjain „Zenei anyanyelvünk — Gömör népzenéje" címmel 19 részes sorozatban méltatta a dalkincset, bevezető írásban kihangsúlyozva, hogy ... „Népzenei ha­gyományában, különösen a régi stílusú népdalok között, sok az olyan típus, amely az egész palóc vidékre jellemző. Nagyon sok archaikus elemet őrzött meg ez a vidék. Egyes etnikai csoportok, mint például a barkók, dallamvilágában a pen­tatónia (az ötfokúság) még ma is uralko­dó. Ez a keleti örökség annyira mélyen él a népzenei hagyományban, hogy itt még az újstílusú népdalok között is található tiszta ötfokú, sőt sok esetben a városi eredetű műdalokat is pentatonizálják." E terület lényegében két járás — a rimaszombati és a rozsnyói járások — magyar és szlovák lakosságát foglalja ma­gába. A szoros kapcsolat a két nemzeti­ség tánckultúrájában érezhető és kimu­tatható. Ez a tájegység egyébként is át­meneti kapocs a nyugati palócság és a kelet-szlovákiai tájegység, valamint Szat­­már és Tiszahát között. Az előbbire a lent-, az utóbbira a fent hangsúlyos rugó­zás a jellemző. Gömörben (keleti palóc­ság) mindkét típus megtalálható. Egy­­egy altáj, illetve falu táncain belül is. Martin György még további jellegzetes­ségre is rámutat..." A keleti palóc tánc­­dialektus fokozatosan olvad át a nyugati palóc területbe. Két karakterisztikus jegy alapján húzhatunk köztük hozzávetőleges választóvonalat: az egyik a friss csárdás fent- vagy lenthangsúlya, a másik pedig a lakodalmi gyertyástánc megléte, illetve hiánya. Ehhez kapcsolódik még a verbunk fokozatos elszegényedése, elszürkülése nyugati irányban, valamint az ugrós típus mars változatának (pajtástánc) megjele­nése." (Magyar tánctípusok és táncdi­alektusok, 205. old.) E területnek nincs viseletőrző községe. Még a legeldugottabb helyen is csak a viselet egy-egy emlékével találkozhatunk, kivarrott blúzzal, köténnyel, sarccal, stb. Általában a századfordulóra esik a kivet­­kőzés. Ennek ellenére a viseletek még mindenütt rekonstruálhatók. Hosszabb utánajárással több falu teljes viselete ösz­­szeállítható. A szomszédos matyóhoz, a nógrádihoz vagy a hazai Ipoly menti busá­ihoz viszonyítva a viseletük egyszerűbb volt, kevésbé díszített és jórészt háziszö­vésre alapozott. A tájegység táncainak tárgyalásakor, az egyes táncok bemutatásakor a már Má­­tyusföldnél is alkalmazott típusbeosztás­sal élünk: a) női táncok, b) eszközös tán­cok, c) verbunkosok, d) csárdások, e) egyéb táncok. A tájegység 28 községében végeztünk néprajzi gyűjtést, így az anyagról viszony­lag összefogó képet sikerült nyernünk. Tánctípusonként is gazdag anyaggal is­merkedtünk meg. Például a női tánctípus egyik legjellegzetesebbjével, a karéjjal (karéjos, karéjba, karikázó) és a vasvári csárdással mind a huszonnyolc községben találkoztunk, de a többi tárgyalt tánctí­­pussal is legalább 5—10 községben. TAKÁCS ANDRÁS Fotó: Prandt Sándor - Szlovákiai magyar néptáncok

Next