A Hét 1988/2 (33. évfolyam, 27-52. szám)

1988-10-07 / 41. szám

2 KÖVETKEZŐ SZÁMUNK TARTALMÁBÓL Életutak — RÁKÓCZI LAJOS NÖVÉNYNEMESÍTŐ Németh Gyula: AGROKOMPLEX '88 Gál Sándor: SZEPESSÉGI KÉPESLAPOK Ozsvald Árpád: MI VAN A HEGYKÖNYVBEN ? Mács József: SPORTTALÁLKOZÓ Kurucz Nándor: AZ OLASZ ÉS A FRANCIA RIVIÉRÁN A SZELEK SZIGETE (népmese) C­ímlapunkon Németh Gyula felvé­tele A Csemadok Központi Bizottságának képes hetilapja. Szerkesztőség: 815 44 Bratislava, Obchodná 7. Telefon: 332-865 Megjelenik az Obzor Kiadóvállalat gondozásában. 815 85 Bratislava, ul. Čsl. almády 35 Főszerkesztő: Strasser György Telefon: 332—919 Főszerkesztő-helyettesek: Ozsvald Árpád és Balázs Béla Telefon: 332-864 Grafikai szerkesztő: Král S. Klára Terjeszti a Posta Hírlapszolgálat Külföldre szóló előfizetéseket elintéz: PNS — Ústredná expedícia tlače, 813 81 Bratislava, Gottwaldovo nám. č. 6 Nyomja a Východoslovenské tlačiarne n. p., Košice. Előfizetési díj egész évre 156.— Kčs Előfizetéseket elfogad minden postahivatal és levélkézbesítő. Kéziratokat nem őrzünk meg és nem küldünk vissza. Vállalati hirdetések: Vydavateľstvo Obzor, inzertné oddelenie, Gorkého 13. VI. poschodie tel: 522-72, 815-85 Bratislava. Index: 492 11. BORÁROS IMRE, a Magyar Területi Színház tagja „Bori", mert a kollégái így szólítják őt, nem tartozik az üstökös-pályájú színészek közé. Senki sem emlékszik — nyilván ő maga sem — a nagy kiugrásra, az egyetlen sorsfordító szerepre. Hivatásos színpadon játszott első szerepét az Ilyen nagy szerelem című darab­ban kapta 1965-ben, és azóta is egy sor kitűnő alakítást nyújtott játékszínünk mind­két együttesében. Boráros Imre évek, sőt mondhatnánk évti­zedek alatt jutott a csúcsra. Mert ma már­­ huszonhárom esztendővel a pályakezdés után — senki sem vitatja, hogy ott van. Pontosabban a helyén: a Magyar Területi Színház komáromi (Komárno) együttesében , egyénileg pedig a korszerű hazai magyar színjátszás legjobbjai között. — Mi adta a szikrát ahhoz, hogy szí­nész légy? — A gyökereknél kell kezdenem. A ma már önálló községként nem is létező Vereknyéről (Vrakuňa) származom. A szín­házzal, az előadóművészettel való eleven kapcsolatot gyerekkoromban, a sok-sok él­vezettel járó rádióhallgatás, az otthon vagy a szomszédok körében hallott mesék sajátos világa és a nagyszerű pedagógus, Jankó Károly irányította falusi iskola színjátszó köre jelentette. Hogy színész legyek, akkoriban még csak ködös ábránd volt, de az örökös kíváncsiság, a nyilvános szereplés iránti vágy már ott munkált bennem. Később, a bratisla­­vai Duna utcai gimnázium diákjaként, tagja voltam az egykori Forrás irodalmi színpad elődjének számító iskolai színjátszó csoport­nak, de szerepelgettem az akkoriban kitűnő hírű Déryné Színkörben is. Mindez annyi önbizalmat adott és olyannyira fölerősítette bennem a színpad iránti vonzalmat, hogy az érettségi után volt bátorságom jelentkezni a színművészeti főiskolára, ahová simán föl is vettek. — Mégsem tartozol a Matesz diplo­más színészei közé. Miért? — Mert húszévesen, a türelem és a kitartás fegyelménél a tehetségemet érez­tem erősebbnek. Mentségemre szolgáljon, hogy nem volt magyar anyanyelvű évfolyam­­társam, akivel kölcsönösen buzdítgattuk, se­ ÉLETUTAK kitettük volna egymást. Távolról sem ment­ségképpen, pusztán a teljesség kedvéért említem, hogy később azután volt erőm sok mindent magántanulással pótolni a korábbi mulasztásokból. Már jóideje hivatásos szí­nész voltam, amikor például beültem a zene­iskola padjaiba, hogy kottaolvasást tanuljak a kezdő kisdiákokkal. És azt sem titkolom, ma már kissé bánt, hogy annak idején nem hoztam ki magamból a maximumot. — Még most, negyvenes éveidnek de­rekán is nosztalgiával gondolsz vissza a gyermekkorodra ? — Nem is annyira a gyerekkoromra, mint inkább Vereknyére. Itt mindennek meg­határozója a Kis-Duna volt, amelynek partján remekül lehetett játszani. Valahol annyira megmaradt bennem a víz, a medret szegé­lyező erdők, az iskola, a falusi utcikák hangu­lata, hogy álmaimban mindmáig vissza-visz­­szajárok ide. Néha-néha föl is ébredek, s ilyenkor úgy érzem: kocsiba kellene ülni és végigrobogni a falun ... De azután lehigga­dok, hiszen a valóságban már csak egy töredékét találni meg mindannak, amit én az álmaimban látok. Vereknyét ugyanis eszten­dőkkel ezelőtt közigazgatásilag a fővároshoz csatolták. Manapság egy emeletes panelhá­zak állnak az egykori családi házak helyén, eltűntek a Kis-Dunát szegélyező erdőcskék, réges-régen nincs már meg a számomra oly sok szép emlékkel bíró kultúrház, és a mi kertes otthonunk helyén szintén aszfaltút épült. Legföljebb a törzslakosság egy része maradt a régi, de mert őket mégsem verhe­tem föl az éjszaka kellős közepén, hát én is inkább abban a reményben fekszem vissza ágyamba, hogy folytatódni fog az álom, és én rövidnadrágos kisfiúként látom majd ma­gam vissza egykori játszópajtásaim körében. — Csupán az álmaidban ragaszkodsz ennyire a szülőfaludhoz? — Nem! Épp ellenkezőleg: van egy olyan tervem is — például a Csemadok alapszervezeteinek segítségével —, hogy megpróbálom összehozni azokat a verek­­nyeieket, szunyogdiakat, pozsonypüspöki­­eket és förévieket, akik fogékonyak a színház iránt s kedvük van egy kis baráti vélemény­­cseréhez is. Földiek lévén kedvünkre kibe­szélgethetnénk magunkat, mindenről, ami a nyelvünkre jön. — Úgy tűnik, nagyon ragaszkodó al­kat vagy. Ennek dacára több ízben is előfordult, hogy faképnél hagytad a Mateszt! — De rövid idő után rendre visszajöt­tem! Kilépéskor mindig valami belső bizony­talanság, nyugtalanság űzött, mint akkor, amikor önszántamból otthagytam a főisko­lát. Szó ami szó, az életben már nemegyszer rajtakaptam magam, hogy hajlamos vagyok az elhamarkodott döntésekre. És ha ilyenkor egy-egy ballépést vét az ember, azt nem könnyű korrigálni. — Elhamarkodott döntéseiddel a te­hetségedet félted? — Önmagamat. A testi-lelki egyen­súlyomat. De ha ideig-óráig nem is voltam a Matesz tagja, a visszajövetelem pillanatában számomra teljesen természetes volt, hogy azokkal tartok, akikkel azt a munkát folytat­hatom, amiben hiszek. Úgy érzem, társula­ton belül vagyunk jópáran, akikkel az életről is, a színházról is egyformán gondolkodunk, és elég a dolgok egynegyedét is kimondani ahhoz, hogy képesek legyünk folytatni a megkezdett mondatot. Persze, ez nem zárja ki a kemény vitákat. Egyébként is vívódó természet vagyok, a napi munkámhoz ezért szinte nélkülözhetetlennek érzem, hogy a rendezők és a színésztársak bátran meg­mondják nekem a véleményüket. Akár bánt­sanak is, de csak abban a jóindulatú tudat­ban, hogy érdemes, hogy segíteni akarnak, hogy bíznak bennem. — Szerepköröd változatosságát első­sorban szerencsés alkatodnak köszön­heted. Sorra hozod a karakterfigurá­kat, és sehogysem férsz a skatulyá­ba... — Tényleg nincs skatulyám. Szeren­csére, a külsőm is eléggé alakítható és a gesztusrendszerem is visszafogottabb lett. Hiszek abban, hogy túl vagyunk a naturalista színjátszáson. Vallom és vállalom, hogy az embereket a maguk nagyszerűségével és gyengeségeivel együtt, magatartásuk esetle­gességeit sem tagadva kell ábrázolni. Ken­dőzetlenül, ha kell, nyersen, ahogy az élet­ben tapasztaljuk. Természetesen, a figura énjéhez és önmagamhoz ragaszkodva. Ezért is figyelem magam körül az embereket, ho­gyan mozognak, vitatkoznak, veszekszenek, szeretik és gyűlölik egymást. Persze, az élet többrétű a játéknál. A színésznek ezért a minél árnyaltabb és elmélyültebb játékra kell törekednie. — Az, hogy színészileg nem vagy be­­skatulyázható, egyben a sokoldalúsá­godat is jelzi. Egy egyébként önálló műsoraid és előadóestjeid szép számá­val is bizonyítható. Nem sok egy kicsit ennyi szerep és ennyi különteher? — Egyáltalán nem. Már csak azért sem, mert nekem valóban sikerült össze­egyeztetnem a színházi munkát és az egyéni művészi ambíciókat. Lehet, hogy ez nagyon prózaian hangzik, de a színész számára megnyugtató, ha állandóan dolga van, ha sűrűn állhat közönség elé. — Ezért mondasz verseket és irodalmi szövegeket, ezért adsz elő monodrá­mákat? — Nemcsak ezért! Inkább azt mon­danám : minden értékes többletfeladat egy­ben izgalmas és tanulságos színészi gyakor­lat is. Hazai magyar színházi életünk sajátos viszonylataiban kétszeresen érvényes ez, hi­szen gyakran fölteszem magamnak a kér­dést: mi az, amit még tenni lehetne; mi az, amit tenni kellene?... És ha így nézem, az az érzésem, hogy amit érdemesnek tartok a megvalósításra, az rendben van. Ha mindezt így megbeszélem önmagammal, akkor ettől az érzéstől a megvalósulás pillanatáig már aligha lehet szabadulni. — Hiányérzeteid is vannak? — Eddigi pályafutásom során renge­teget dolgoztam, így munkám mennyiségi oldalát tekintve aligha lehetnek. Viszont sok mindenre nem tudtam odafigyelni, amire szerettem volna. Ezért kis híján negyvenöt évesen is keresem-kutatom magam, és hi­ányérzeteim helyett inkább a terveimet pró­bálom számba venni. Szeretek dolgozni, sze­retek valamiért izgatott lenni. M­IKLÓSI PÉTER FOTÓ: GYÖKERES GYÖRGY

Next