A Hét 1988/2 (33. évfolyam, 27-52. szám)

1988-10-14 / 42. szám

egyedülálló kultúrtörténeti épületek megőr­zéséről van szó, amelyek az egyetemes em­beri kultúra számára is jelentőséggel bírnak. Elég, ha a híres-nevezetes városházát emlí­tem, vagy a mellette álló Szent Jakab-temp­­lomot é­s benne Lőcsei Pál mester egyedül­álló, a világon a legmagasabb, fából készült főoltárával, alapzatán az Utolsó vacsorával. Ezt a több mint 18,5 méteres remekművet számtalanszor megcsodáltam már, s egyál­talán nem tűnik számomra különcségnek, ha teszem azt valaki ennek látására Kanadából utazik Lőcsére. Az már furcsább persze, hogy a közelebbi tájakról a Tátrába siető hazánkfiai elsuhannak a várfal mellett húzó­dó műúton anélkül, hogy megállnának egy fél órára. Lőcse, s benne Pál mester oltára ezt a kis kitérőt ugyancsak megérné ... G­ÁL SÁNDOR (A szerző felvételei) A hangszermúzeum játszottak, a nézők is élvezték a játékukat. A jókai „öreg fiúk" igen-igen megfiatalodtak a pályán, hajdani nagy formájukra emlékeztet­ték a nézőket. Rangos futballt játszó házi­gazdáknak bizonyultak. A sorrend végül is így alakult: 1. Jóka 2. Csemadok 3. Rété 4. Pallas Lap- és Könyvkiadó Vállalat. Mérkőzés után mind a négy csapat játéko­sai és a kíséretük közös vacsorán vettek részt a Fényes étteremben, ahol dr. Lukács Tibor, a Csemadok KB vezető titkára átnyúj­totta a csapatok vezetőinek a díjakat. A vacsora emelkedettebb hangulatban folyt. Kitűnő hangulatcsináló volt a jókai születésű Danis Pál prímás és zenekara. És mindig más-más helyen! Kedves vendégeink nagyon jó hangulatban távoztak Jókáról, s a baráti fogadtatást meg is köszönték Kapronczai Péteren, a sporte­gyesület elnökén keresztül mindazoknak, akiket ez megilletett. Másnap, vasárnap dél­előtt pedig már Bratislavát tekintették meg a vendégek, egész délelőtt a várost járták, ismerkedtek régi negyedeivel, műemlék­épületeivel. M­ÁCS JÓZSEF 1. DIÁKLÓGATÓ Nem irigykedésből mondom, de jó dolga van mostanában a diáknak. Ha gimnazista vagy szakközépiskolás, akkor alig pár nappal a tanévnyitó után máris hetekre kerülheti az iskolát — társadalmi munkavégzés címén. Ha szóba elegyedik velük az ember, rögvest kiderül, hogy az a munka, amit a krumpli- és paprikaföldeken, a gyümölcsösökben és szőlőkben ilyentájt végeztetnek velük, az bérmunka, nem pedig társadalmi. A fizetsé­get a tanintézetek, vagy a kisebb közössé­gek , az osztályok vágják zsebre. De ez csak a kisebb baj, bár felemás jelenségbe ütközik az ifjú alkalmi munkavállaló. Ugyanis nem annak neveznek előtte és neki valamit, ami valójában más, dehát az ilyen s ettől külön­böző fonákságokat már rég megszokta min­den fiatal. Krisztus koporsóját sem őrizték ingyen — szokta volt mondani hajdan az élelmes népi bölcsesség, ami a mai diákság szemében azt jelenti, hogy társadalmi mun­kát csak honoráriumért érdemes vállalni. És csakugyan : az a pénz, amit őszi munkáikkal a középiskolás diákok keresnek, jól jön az iskolának, a pazar osztálykirándulásokról, nagystílű szalagavatókról álmodozó fiúknak és lányoknak. A nagyobb baj az, hogy az iskolapadból időlegesen kikerülő diákság te­vékenysége rendszerint nemcsak nem társa­dalmi, hanem nem is igazi munka. Jobbára csupán lötyögés, ügyetlenkedés, esetenként egyenesen közröhej. Nem titok, hogy vannak, akik mindmáig azt hangoztatják: a tanulóifjúságot a terme­lésbe vonva lehet és kell megtanítani dolgoz­ni. Vakációk idején a különböző vállalatok­hoz és üzletekhez elhelyezett „nyári gyere­kek" felemás munkaerkölcsi tapasztalatairól olykor már fennhangon elmélkedik egyik­másik szülő vagy nevelő. Itt azokra a felisme­résekre és káros beidegződésekre gondolok, amelyeket a nyári munka időtartama alatt gyűjtenek a fiatalok. Például a rossz munka­­szervezés fölismerésére, a felnőttek megle­hetősen laza munkaerkölcsének fölfedezésé­re ... Mindez azonban iskolai szünet idején történik, így ha nem is használ, közvetlenül nem is árt az iskolások padokhoz és köny­vekhez kötődő munkaerkölcsének. A több hetes őszi diákmunka azonban közvetlenül veszélyezteti az iskolai helytállást. Elsősor­ban azzal, hogy a vakációt követő visszazök­­kenés rendszerességéből, a tanév eleji neki­rugaszkodásból kiszakítva hetekre hátat for­­díttat a gyerekekkel a tanulásnak, a taninté­zetnek. Mondani sem kell, hogy a tanítás nélküli iskolai foglalkoztatás után, az őszi esőzések miatt influenzásan hazaérkező di­ákokat olykor hatökrös szekérrel sem lehet visszahúzni a könyveikhez. Miért is lehetne, ha hamar megtanulják, hogy félgőzzel vég­zett vagy alkalmi munkával is lehet pénzt keresni; hogy mindehhez az algebra vagy éppenséggel Ady szimbolizmusa legföljebb szükséges nyűg. Lehetséges, hogy magamra zúdítom jóné­­hány illetékes zord haragját, de nekem­ az a határozott véleményem: a diák elsődleges dolga az, hogy tanuljon! Nem kisebb feladat ez sem, mint a becsülettel végzett ásás, tervezés, gyógyítás, esztergályozás. Minden munkának vannak mesterfogásai, amelyeket a tanulni köteles fiatal jó ha elsajátít, ám csak pihenésképpen, gyermeki érdeklődés­ből indíttatva. Ez utóbbi a múltban is termé­szetes volt, hiszen minden egészséges gye­rek seregnyi más foglalatosság iránt érdeklő­dik. Sőt! Ezernyi példa van rá, hogy pénzt is kerestek a néhai diákok, ám hadd fűzzem hozzá: komoly munkával és nem munkának maszkírozott termelési gyakorlattal. Az én nemzedékem gyermekei, ezek a mai alma­­szedők, kukoricatörők, a hűsben trécselő szünetelők aligha állnak meg a helyüket — ha a szükség úgy hozná — azokon a területe­ken, amelyeket munkára nevelés címszó alatt a felnőtt társadalom biztosít számukra. Viszont mindez elszívja az időt és energiát a hasznos iskolai oktatás elől. Mindezt csak azért tartottam érdemesnek szóba hozni, mert újra ősz van, újra diákjajok sokasága végez kampányszerű, az iskolaév­ből kiszakított munkát. Ezzel szemben a józan értelem viszont egyre bizonyosabban tudja, hogy kinek-kinek a saját posztján kell megtanulnia dolgozni. Pontosan, szépen, költői tökéletességgel. A tizenéveseknek, az iskolában, könyveik fölött. 2. DILEMMA Ülök és egyedül szürcsölgetem feketekávé­mat a bratislavai főtér felső szélét szegélye­ző presszósor legszélső teraszán. Az őszi­esen langyos, kora esti szürkületben egy ötven körüli, középtermetű férfi lép hozzám a közeli sarok mögül. Szemüveges, az arca kissé borostás. Ruhája színehagyott barná­nak látszik. Ingnyaka kigombolva, kezében nyútt aktatáska. Azt a benyomást kelti, mint­ha munkából jött volna. Szinjózan. Az előbb sietős léptekkel tűnt föl a sarok mögül. Körülnéz, azután hozzám lép és halkan mond valamit. Szavai érthetetlenek. Megis­métli: ha lenne egy ötkoronásom, lennék szíves neki adni... Néz rám, várja a választ. Mivelhogy nem moccanok, a kérését meg­toldja még egy mondattal: szerda van, fize­tés csak holnapután, neki pedig se pénze, se cigarettája ... Pechemre csak tízesem akad. Ő megköszöni és jó éjszakát kíván. Röviddel később én is szedelőzködöm, és az eset után körülbelül fél órával véletlenül újra arra visz az utam. Már sötét van, a presszó­­sortól alig néhány lépésnyire pocsék a világí­tás. „Ismerősöm" újra ott téblábol. Megál­lok, figyelni szeretném őt. Odasündörög hoz­zám, és mit ad isten, nem ismer meg! Ismétli az előbbi szöveget. Mondom, találkoztunk már, és kapott is tőlem egy tízest. Hirtelen nagyon szégyelli a dolgot, és többször is bocsánatot kér. Kedvet kapok szót váltani vele, de lassan hátrál, azután eltűnik a sarok mögött. Ott állok és azon tűnődöm: miért koldul ez az ember? 3. GYERMEKVILÁG „Sietek. Nem érek rá leckét írni, kivinni a szemetet, kitakarítani. Be kell majszolnom az egész világot, mint egy paradicsomot — mielőtt megöregszem, mielőtt meghalok." Gyermekeink nevében a svéd költőnő, Ing­rid Sjöstrand írta az imént idézett sorokat. Visszaemlékezve a saját gyerekkoromra azt kell mondanom: a költőnőnek igaza van, elvégre minden valamirevaló gyereknek tényleg rengeteg dolga van. Ráadásul mi, szülők hamarosan a gyermekeink kezébe adjuk a stafétabotot, amit azután m majd ők is továbbadnak a fiaiknak és lányaiknak. Ez a világ rendje. De nekünk, mai felnőtteknek csak akkor lehet nyugodt a lelkiismeretünk, ha most úgy cselekszünk, ahogy kell. Hogy azt a képzeletbeli stafétabotot utódainknak valóban érdemes legyen továbbvinniük. Mert abban benne lesz az is, amit most, gyerek­ként látnak, tapasztalnak. A szülők, a nagy­szülők munkája, küzdelme, hajlama a jóra és a mai harminc-, negyvenévesek, avagy a még idősebbek nemzedékének emlékei — saját gyermekkorukra. Mit tagadtam, negyvenes éveim elejét ta­posva nekem is mind gyakrabban jutnak eszembe a hajdanvolt évek ... Kissrác koromban, az ötvenes évek első felében, például folyvást azt hallottam: gye­rekkultusz. Mai eszemmel úgy érzem, az erőszakolt szóösszetétel lényege mégiscsak az volt, hogy mi voltunk a társadalom szeme fénye, ami — minősítésként — azért okvetle­nül sokat jelent. Persze, voltak a szóban forgó gyerekkultusznak sajátos vadhajtásai is. Például az, hogy másodikos-harmadikos elemistaként kötelezően vettünk részt az ajánlott szakköri tevékenység keretében ren­dezett honvédelmi játékokon, ahol lyukas rövidnadrágban — hiszen hol volt még akkor a manapság divatos short! — és csáléra taposott tornacipőben futottunk, ugrottunk, gránátot hajítottunk, mondjuk, a futballpálya partvonalától a tizenhatos sarkáig, vagy még odáig sem. De volt gyermekkultusz valamivel később is, amikor még alig lehetett kimutat­ni a nitrátot az ivóvízben, és a levegő össze­tétele is megegyezett nagyjából a kémiaórán tanultakkal. Tudniillik, hogy 21 százalék oxi­gén, 78 százalék nitrogén és a hiányzó egy százalék az összes többi gáz. És lehet gye­rekjegyet kapni villamoson, autóbuszon, uszodában anélkül, hogy bármelyik lurkónak iskolai igazolással kellett volna bizonyítania, hogy csakugyan gyerek. Annak idején ráné­zésre, gyanakvás nélkül elhitték nekünk, hogy gyermekek vagyunk, és még véletlenül sem tettek fel az arra illetékes kalauzok, ellenőrök, vagy éppenséggel mozijegyszedők keresztkérdéseket. Mint ahogy természetes­nek számított, hogy egy nyolcadik osztályt kijárt kamasz még kedvezményezetten nya­ralhatott együtt a szüleivel, hiszen még nem volt tizenöt éves. Kár, hogy az erre jogosító korhatárt időközben jóval lejjebb szorították. Persze, igaztalan lennék, ha nem szögez­ném le azt is: ezernyi egyéb okból ma éppen olyan jó gyereknek lenni, mint hajdanán ... S amit eleddig elmondtam, talán nem is egyéb, mint a kötelező szülői zsörtölődés. Persze, azt sem rejtem véka alá, hogy őszintén örülnék annak, ha a gyermekeink — és leendő unokáink —­ nemzedéke jobb, tisztább, a mi generációnknál is szerencsé­sebb lenne. Hirtelen Vörösmarty jut eszem­be, aki e tekintetben már a reformkorban roppant magasra helyezte a mércét: „Le­gyen minden magyar utód / Különb ember mint apja volt" — írta jóslat című versében. Én szívből elégedett lennék már akkor is, ha gyermekeink továbbvinnék a stafétabotot, amelyet mi is a nagy történelmi váltó előt­tünk futó tagjaitól kaptunk. Természetesen, ehhez a világ jóérzésű embereinek a leglé­nyegesebbet : a békét kell megőrizniük boly­gónk egymilliárdnál is több gyermekkorú lakójának. Az utánunk jövőknek csak ez adhat esélyt. Hogy valóban „bemajszolhassák" a vilá­got, akár egy paradicsomot!... M­IKLÓSI PÉTER 13

Next