A Hét 1989/1 (34. évfolyam, 1-26. szám)
1989-04-14 / 16. szám
Az 1450-ből származó karosszék A karosszék gazdagon faragott oldallapja PAN. F. FECIT ANNO GRATIAE A Rozsnyó (Roznava) melletti betléri (Betliar) egykori Andrássy kastély Kelet-Szlovákia talán legjelentősebb régiséggyűjteményének múzeuma. Az ott kiállított értékes tárgyak özönében bizonyosan csak kevesek érdeklődését vonta magára a kastély nyugati előcsarnokában szerényen meghúzódó karosszék. Ugyanakkor ez a látszólag jelentéktelen bútordarab a gyűjtemény legfigyelemreméltóbb és legértékesebb darabja. Az úgynevezett „savonarola" típusú székek egy változatát képviselő karosszéket gazdag faragások borítják. Stilizált elefántfejek, rózsák és sakktáblaszerű mintával díszített címerpajzsok, a szék különböző részein feltűnő egymásba fonódó „S” és „T" betűk díszítik. Elefánt, rózsa — az itáliai Rimini városában a 13. századtól uralkodó Malatesta család címerjelvényei. E család kegyetlenséggel fémjelzett uralma Dante Isteni színjátéka poklának földi mása. A család Paolo Malatesta és Francesca Polenta da Rimini szomorú története révén jutott az európai történelem halhatatlanjainak sorába. A szerelmeseket Francesca férje, Giovanni Malatesta féltékenységében meggyilkolta s a tragikus végű szerelmi történet számos művészeti alkotás ihletője lett évszázadokon keresztül. Sigismondo Pandolfo Malatesta, Rimini erődjének építtetője szintén ellentmondásos, de kimagasló egyénisége korának — és folytatója elődei rémuralmának. Sigismondo hamisítatlan reneszánsz uralkodó, kegyetlen hódító, aki nevéhez híven (Malatesta , gonosz fej) öregbítette családja hírnevét. Kora szellemében rendkívüli érdeklődéssel és figyelemmel viseltetett a művészetek és a tudományok iránt. Szívesen hallgatta tudósok eszmefuttatásait, rablott kincsein művészeket, művészetet pártolt és támogatott. Leone Battista Albertit, a quattrocento neves építészét megbízta Rimini Szt. Ferenc templomának átépítésével. Az épület, melyet Itália építészeti emlékeinek sorában ma, mint Tempio Malatestiano-t tart számon a művészettörténet — Sigismondo Malatesta halhatatlanság iránti olthatatlan vágyának jelképe. Belsejében szikrázóan fénylő szobrok és színpompás falfestmények fogadják a belépőt. Az oldalkápolnákban az építtető és kedvese, az isteni Isotta degli Atti pazar síremlékei és szarkofágjai állnak. A Tempio Malatestiano — Sigismondo és Isotta temploma. Vallásos rendeltetését teljesen háttérbe szorítja a hivalkodóan gazdag diszítés, melyben szüntelenül előbukkannak Malatesta címerei s bennük az elválaszthatatlanul egybefonódó névbetűk. Itt minden az ő dicsőségüket hirdeti s a látvány a reneszánsz ember antikvitás tiszteletének legmélyebb kifejeződése, hiszen Sigismondo és Isotta itt, még ha csak halálukban is, antik istenségekké emeltetnek. Elefántfejek és rózsák, monogramos címerek díszítik a betléri reneszánsz karosszéket is. A támlája belső élébe vésett felirat tanúsága szerint („SIGISMUNDUS PANDOLFUS MALATESTA MCCCCL”) az 1450-ből való szék Sigismondo Malatesta és Isotta tulajdona lehetett. Ma már aligha követhető nyomon a szék útja Riminiből Betlérbe, de jelenléte vitathatatlanul bizonyítja a kései műgyűjtők kifinomult ízlését és műértését. A betléri karosszék az itáliai reneszánsz kiteljesedésének dokumentuma, a Betléri Kastélymúzeum féltve őrzött kincse, figyelemre érdemes ritkaság, a quattrocento művészetének szerény képviselője tájainkon. EDITA KUSNIEROVÁ Fotó: Tököly Gábor r flu I fi M 1 1 „ •J A betléri kastély Sigismondo és Isotta névbetűi 8